bab 12

797 70 7
                                    

Putera melabuhkan punggungnya diatas sofa di bilik pejabat ayanhandanya itu. Assri pula cuma berdiri di belakang Putera Danial. Yang mulia sultan iskandar duduk berhadapan dengan putera.

Sudah 3 hari mereka tiba di negeri Indera Kayangan.

"Ada hal apa ayahanda, memanggil anakanda kemari?" tanya putera danial penuh sopan.

"tuanku nak bagi saya bonus ker? hehe" balas Assri penuh girang.

sultan dan putera memandang Assri.

krikkrik

"hehe takder.. sya memain jer tu sorry sorry, maafkan patik kerana mencelah"

ketawa tuanku sultan meletus, putera cuma menggeleng kepala.

"Assri,Assri... tidak mengapa, akan beta letakkan bonus itu dalam gaji kamu, nampaknya kamu tidak sabar hendak menerima gaji" ayat itu diutarakan oleh sultan.

"hehe takpe lah.. tapi memandangkan tuanku dah offer takkan saya nak tolak kan.., bak kata orang rezeki jangan di tolak.. hehe"

sekali lagi tawa tuanku meletus.

"haqni, sudah" bisik putera.

"Ayahanda usah dilayan perangai haqni ini, semakin dilayan semakin menjadi jadi"

"hahah, tidak mengapa, mungkin Assri sudah mendapat firasat bahawa dia ingin mendapat gajinya"

"hah?" serentak putera dan Assri.

"bukan patik cuma mendapat gaji setelah kerja patik selesai?" Tanya Assri.

"ya, ini lah yang beta hendak sampaikan sebenarnya, putera danial, ayahanda akan ke negara lostland esok hari untuk proses dan majlis menandatangani perjanjian damai antara negeri kita dan negara lostland, ayahanda mungkin akan berada di sana untuk beberapa hari" terang sultan dengan gembira.

Namun tidak bagi Putera danial, dan Assri, entah mengapa perasaan sedih hinggap dihati.

"ouh, baguslah jikalau begitu" balas putera danial sambil tertunduk.

"baiklah, cuma itu yang hendak ayahanda sampaikan , anakanda boleh keluar"

"anakanda keluar dulu" ucap putera.

Mereka pun keluar dari bilik pejabat istana sultan, suasana hening, pelik, biasanya banyak bicara Assri namun kali ini sepatah pun tiada.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Selesai solat isyak sahaja , masing-masing sudah memasuki bilik, biasa ada saja suara Assri menggalak sehingga tengah malam di bilik putera, tapi malam ini kian suram, mungkin ini yang akan dihadapi oleh putera untuk hari hari seterusnya?

Selimut tebal itu ditarik hingga ke bahu, mungkin kerana suhu sejuk dari aircond yang kian menyejukkan tubuhnya seolah olah berada di kutub utara, tapi ini bukan alasan mengapa Assri tidak boleh tidur, matanya ditutup, memaksa tidur, tapi ada yang enggan, mungkin perasaan gusar yang singgah di hati.

Berkali-kali sudah dia berpusing pusing di atas katil itu, namun ini bukan caranya untuk tidur, tapi sudah banyak cara yang dicuba namun tidak mengena, apa? apa yang digusarkan? hu.. tuanku putera akhirnya biarkan matanya terbuka, 'maksudnya,Assri akan berhenti menjadi pengawal beta' ujarnya sendiri.

'tuanku, akan selamat dah lepas ni, jadi.. dia takkan perlukan aku dah' bisik Assri.

'rasanya ini masa yang sesuai untuk beta tunjukkan kepada Assri' bisik hati putera lagi.

Hikayat seorang putera dan bodyguardnyaWhere stories live. Discover now