Bunyi bingit menyapa telinganya dengan kuat. Suara deringan telefon itu tidak henti henti berbunyi.
Segera dicapai telefon yang berada di atas meja kecil, bersebelahan dengan katilnya.
"Abang!" Sapa anil manja, suaranya kedengaran kuat dari corong telefon.
Assri melihat jam di dinding biliknya. Pukul 4:30 pagi?? Bisik hatinya.
"Kenapa call abang pepagi buta ni.. assalamualaikum pun takder"
"Sorry lah.. i got an urgent matter.."
"Urgent matter?? So.. apa kena mengena dengan abang?"
"Ada kena mengena dengan abang.. sebab urgent matternya ialah.. abang nak balik today! Hihi"
"Allah, sebab tu jer ka.. abang nak tidur ni.. dah dah.. bye.. Assalamualaikum" ucap Assri lalu mematikan talian.
Niatnya hendak menyambung tidur di matikan saja. Dia bangun lalu mengambil wudhu', bacaan Al-Quran dimulakan.
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
Satu satu pakainnya yang sudah dilipat, diletakkan di dalam bagasinya. Almari kayu itu sudah kosong isinya.
Tiba tiba pintu biliknya di ketuk.
"Assri" sapa pengawal itu tatkala pintu bilik dibuka.
"Ya?" Tanya Assri.
"Yang mulia tuanku sultan iskandar memanggil kamu"
"Ouh baiklah" ucap Assri.
☔☔☔☔☔☔☔☔☔☔
Pandangannya dilemparkan keluar jendela. Angin sepoi sepoi bahasa itu menyapa lembut wajah putera danial. Mentari pagi itu kuat menyinari, namun di biar saja.
Putera mengelamunkan sesuatu.. sesuatu? Ya.. sesuatu.
Tawa putera meletus.
"Hahahahah" tawa tuanku lagi.
"Tuanku! Tak lawak lah benda ni!" Teriak Assri yang sedang berdiri diatas sofa itu.
"Haqni! Tikus di kaki kamu!" Teriak tuanku.. lalu melepaskan tawanya lagi.
"Arghhhhhh " teriak Assri lalu berlari ke katil tuanku.
" mana! Mana ?!" Tanya Assri sambil bersembunyi disebalik selimut itu.
" beta main main saja... hihi maafkan beta, ahhhahahahah" ucap putera lagi.
"Uarghhhhhh ingat benda ni lawak ker" balas Assri lalu merengek.
"Hahahaha " putera ketawa sendiri mengingati peristiwa itu.
Hairan. Mengapa Haqni boleh takut akan perkara-perkara yang tidak sepatutnya ditakuti.
*************
Tombol pintu biliknya dipulas, langkah kaki di bawa masuk. Rupanya sultan menjumpa nya hanya kerana isu gajinya.
Telefonnya berdering, sekali dicapai , tertera nama private number. Assri tersenyum sinis.
YOU ARE READING
Hikayat seorang putera dan bodyguardnya
Teen Fictionsaya teringat kisah anak raja yang bercinta dengan orang biasa, so saya terfikir why not buat kisah macam begitu kan? but then, xkn la saya buat kisah cinta jugakn jadi cerita yang saya buat ni, berkisarkan anak raja dengan orang biasa tapi bertemak...