MANUSIA TAK BERSAYAP

24 2 0
                                    



Petang tu, seperti biasa aku dan Maria duduk melepak dekat padang sambil berbaring di atas rumput. Fe-feeling macam babak student dekat negara omputih yang selalu muncul dekat tv. Maria asyik memerhati sekeliling dan aku pulak asyik memerhati dia. Cliché, kan?

Maria – seorang pemerhati yang bagus. Dia tak akan percaya sesuatu benda yang dia tak tengok dengan mata kepala dia sendiri. Orang yang complicated sikit. Tapi aku suka prinsip dia.

"Kau tahu, manusia sebenarnya boleh terbang. Macam burung," kataku, sekadar untuk memecahkan kesunyian tika petang tu. Yalah, kalau masing-masing senyap baik balik and stay dekat rumah je, kan?

"Huh? Like seriously? Fakta dari mana kau dapat ni?" Maria mengerutkan dahinya. Riak wajahnya pelik semacam. Mungkin dia tak pernah dengar fakta itu sebelum ini.

Aku tak hairan. Ramai je orang yang tak percaya tapi aku tak kisah. Bagi aku, sudah cukup kalau Maria percaya.

"Betul, aku tak tipu." Aku cuba meyakinkan dia sambil menganggukkan kepala.

"Tapi macam mana? Manusia bukannya dari species burung yang memang boleh terbang. Sedangkan ayam pun tak boleh terbang."

Maria masih tak percaya.

"Tapi aku boleh."

"Serious?" Maria angkat keningnya. Dia masih ragu-ragu.

"Yup. Semalam baru aku mimpi," jelas aku.

"Pftt. Kalau mimpi ikan paus pun boleh berjalan atas darat." Maria mencebikkan bibirnya.

Mungkin dia hampa tapi tak apa, nanti aku akan buktikan.

Aku pandang ke langit. Kemudian aku cuba memandang dia. Mata kami sempat bertemu tapi Maria mengalihkan pandangan. Sah, dia hampa. Seperti yang aku cakap berulang-ulang kali, 'jangan risau, nanti aku akan buktikan'.

"Tapi kalau aku boleh terbang betul-betul, apa kau nak buat?" Aku cuba menduga dia.

"Kita couple," katanya serius.

Aku tersenyum. Ini peluang yang terbaik, bisikku.

*****

Aku mendepakan kedua-dua belah tanganku umpama anak burung yang baru mengembangkan sayapnya. Sekali-sekala aku mengibas kedua belah tanganku persis seekor burung. Aku tahu ramai yang tak percaya bila aku cakap aku boleh terbang.

Mak, Bapak dan kawan-kawan semuanya mempertawakan aku. Tapi takpe, malam ni aku akan buktikan aku juga bisa terbang. Dan, sudah semestinya Maria akan jadi saksi untuk peristiwa ini.

"Amin, kau serious yang kau boleh terbang ni?" Maria menyoal sekali lagi. Mukanya nampak risau. Ah, tak perlu risau nanti tiap malam kita akan terbang bersama-sama.

Aku mengangguk. Aku sudah bersedia untuk ini.

Satu, dua, tiga. Aku melompat dari rofftop bangunan yang ada 13 tingkat itu. Aku terapung.

"Maria tengok, aku boleh terbang," kataku dengan penuh teruja.

Tapi belum sempat Maria melihat aku terapung (terbang), aku merasakan graviti mula menarik aku ke bawah.

"Uh-oh, sayap aku tertinggal dekat dalam mimpi," kataku sebelum jasad bertembung dengan bumi.


MANUSIA TAK BERSAYAPWhere stories live. Discover now