Q&A-Part 1

80 3 0
                                    

Forum DT : Dakwah Kerja Siapa?

📩📩📩📩📩📩📩📩📩
Koleksi kumpulan2 Soalan Beserta Jawapan

(Part 1) 📝

🔴Assalamualaikum. Soalan ditujukan kepada mana-2 panel yang nak jawab.
Soalan: Di Asrama khususnya, ada pertubuhan atau Kumpulan yang aktif kejut org Subuh dari bilik ke bilik. Situasi ini agak tegang Apabila ada non Muslim yang complain tentang waktu tidurnya diganggu. Apakah salah method dakwahnya atau perlukan cara Yg lebih sesuai untuk mengejutkan org subuh? ( khususnya di Asrama)

🔵 Waalaikumsalam.. Bagus cara yang digunakan.. Tetapi lakukan dengan lebih berhemah agar tidak menganggu ketenteraman org non muslim. Lakukan dengan berhemah. Misalnya, aim betul2 org muslim dalam sesebuah bilik kemudian barulah kejut. Bukannya kejut satu bilik terus. Kalau admin non muslim pun marah sbb tidur terganggu. 😊

🔴Cara kejut? Kalau bilik tu mix dgn non muslim?

🔵 aim dulu muslim dalam bilik tersebut. Berapa orang, katil dimana dan sebagainya. Lepastu mulakan modus operandi mengejut bangun subuh. Barulah lebih effektif berbanding dengan mengejut satu bilik.

🔵Cara pertama.. awak kena niat.. awk nk buat kerana Allah.. than awkk kne buat pngumuman stp sblm tdur pada pljr..

Cth mcm nie.. ok in sha Allah pada pljr muslim pada hari esok akan ade solat jemaah di srau/ masjid wktu solat jemaah..

#Jom jumpa Allah rmai2#

Then.awkk kne lntik stp rumah tuu ade ktua untk kjut org muslim solat.. kiranyaa awkk x prlu buat pngguman sblm subuh..xkn ggu org non muslim..

Cth gini.. ok.klo Ada 14 rumah kt asrama..stp rumah tuu msti ade ktua tok kjutkan anak2 buah dia g msjid..

N then.. awkk kne ade kn poster stp blikk..smbil ade dkwah..kiranya bgian kerohanian atau jwtan trtggi or sape2.kne main peranan..

In sha Allah.. 🙂

🔴Seperti yg kita tahu , salah satu hikmah kejadian manusia ni (agar mereka menjadi khalifah Allah di muka bumi ini dan sama2 memakmurkannya) Saya kurang faham dgn ayat ni . Mohon pencerahan ?

🔵 Setiap manusia adalah khalifah dibumi ini. Tugas khalifah adalah memakmurkan bumi ini. Memerintah dengan adil dan saksama. Menyebarkan Islam dibumi ini. Wallahualam

🔴assalamualaikum ahli2 panel , apa yang perlu kita buat sekiranya dakwah yg kita nak sampai kan tidak diterima oleh orang ramai ..??

🔵 Waalaikumsalam , truskan sja brdakwah , dlm brdakwah ni , mmng akn ada orng yg mnerima dn tdk mnerima . Yg pnting jngn mudah futur , truskn dkwah , dn pstikan cara kita brdakwah tu btul .

Wallahualam

🔴Kenapa zaman Rasulullah ada dakwah secara rahsia dan terang-terangan?

🔵 Itu adalah taktik yang digunakan Rasulullah. Jika Rasulullah terus berdakwah terang terangan pasti kaum quraisy akan menentang. Dan Rasulullah juga tiada pengikut ketika itu, jadi mustahil untuk berdakwah.

🔴assalamualaikum ahli2 panel , apa yang perlu kita buat sekiranya dakwah yg kita nak sampai kan tidak diterima oleh orang ramai ..??

🔵 kalau dakwah ssh nk di smpikan dlm bntukk percakapan...awk kne tkr care awkk..

Guana??

Cm nii.. awkk,kne tauu ape yg kwan2 awkk skee sgt..mnusia zaman skrgg ske kan mknn.btol x??
So cre awkk nk dkwah awkk smpi n mudah org trtrikk.awk knee dkwh diaorg di kdaii mkn..warung kee.ckp kt diaorg mcm ni..jom aq blnje korang mkn.
Xpon.ckp gini..umah aq ade kmdrii..ade mkn2..dtg tauu.msti rmai dtg.so dri situ in sha Allah diaorg trtrik.. tpi dkwah cre sntai..

Klo diaorg ske guna gua lu.gua lu.guna gitu.. biar diaorg trhibur..n smpii dkwah kitaa.. 🙂🙂🙂

🔴Kenapa zaman Rasulullah ada dakwah secara rahsia dan terang-terangan?

🔵Seperti yg kite sedia maklum,zaman rasulullah kan mcam2 yang ada.. Klau rasulullah buat secara terang terangan pd masa itu,kemungkinan rasulullah akan dibunuh oleh kaum quraisy..

Wallahualam

Teks UsrahWhere stories live. Discover now