Rose knuffade upp dörren och ställde ner matkassen på hallgolvet. Hon hade varit föri Cissy på bageriet och handlat efter jobbet. Egentligen så han hon inte hem emellan hennes skift på puben, men hon behövde käka något som inte luktade öl eller eldwhiskey. De nätta tygkängorna knöt hon av sig och shaletten som hon haft knuten runt huvudet tog hon av sig. Hennes hår hade lockat sig och hon påminde sig själv om att använda hårkrämen innan hon gick. Rose ställde skorna tillrätta och hängde upp höstkappan på en ledig galge. Sedan smög hon över det kalla golvet i bara strumplästen.
Rose fick en chock. En elektrisk stöt gick igenom henne."Hej." Lilys röst var tunn och spröd.
Rose andades djupt, försökte att lugna ned nerverna. Lily hade skrämt henne, inte bara lite.
"Du var inte hemma. Jag visste inte var jag skulle gå så jag släppte in mig själv."
"Dörren var väl låst?.Hur är det med dig förresten. Hogwarts?"
Lily vickade på stolen och log. Hennes röda hår var uppsatt, men det verkade ha tappat den elektriska glansen som den bar.
"Jag behövde bara lyfta min stav för att låset skulle klicka upp, jag mår inte bra och jag tolkar ditt utrop om Hogwarts som en fråga. Nej jag är inte på Hogwarts."
Rose strök handen över sina byxor och tittade undrande på Lily.
"Jag fick lite problem" Hon slog ner blicken och hennes bleka ansikte blossade. Rose såg hur hennes ögon blev blanka. Hur hon spärrade upp de sådär som en ofta gör när den är på väg att börja gråta-ett sista försök att svälja den. Omöjligt. Lily hickade och snörvlade.
"Fan, fan, fan." Hon torkade bort en tår och vände blicken mot fönstret. Rose höll om henne. Strök henne över ryggen och kysste hennes hjäsa.
"Lily, du har alltid berättat allt för mig. Vad är det?" Rose kände en klump i magen.
"Rose jag, åhh." Lily drämde sin hand i det rangliga matbordet. Sedan gned hon den. Rose backade undan några steg.
"Lily, snälla. Jag behöver veta varför du lämnat Hogwarts, varför du gråter."
"Du kommer tycka att jag är korkad, du kommer äcklas av mig." Rose rös.
"Våga aldrig säga att jag skulle tycka att du var korkad eller att jag skulle äcklas av dig."
Rose tog några steg närmare henne igen.
"Vem skulle tycka det?" Rose kramade hennes hand. Hon hade hållt den handen så många gånger förut. Följt varenda linje i den mjuka handflatan.
"Alla, jag är en slampa Rose. Ett billigt fnask." Lily skakade häftigt nu. Tårarna rann och hon snörvlade.
"Jag vet inte vem jag är längre Rose." Rose följde linjerna igen.
"Du är Lily Potter, du har självförtroende, du är snygg, du har humor, du är också smart och inte jobbig och korkad som många andra. Du är dotter till två enormt framgångsrika föräldrar men du är din egen. Du tar ingen skit Lily. Så varför påverkas du av det här?" Rose strök sin lediga hand över Lilys huvud.
"Vet du varför jag tar åt mig? För jag är en slampa Rose, du kan inte neka det." Rose kände klumpen i magen den knöt sig hårt.
"Snälla Lily." Rose sträckte på sig och torkade av sig. Sedan så lyste hon sin trollstav och viskade några enkla fraser. En blöt handuk kom svävande och hamnade i Rose famn. Rose räckte den till Lily som torkade av sig. Sedan hämtade Rose två tekoppar och värmde upp varmt vatten. Hon gjorde sin vanliga teritual och räckte sedan Lily den ena koppen och tog den ena åt sig själv. Hon lutade sig mot diskbänken och tittade mot Lily.
"Varför är du här?."
"Jag väntar barn."
Rose tappade sin tekopp men den stannade i luften, precis innan den nuddade golvet.Rose tittade upp mot Lily som stirrade ner i sin tekopp. Det måste varit omedveten magi.
"Väntar barn? Hur långt gången är du?"
Lily blossade upp igen.
"Femte månaden." Rose var på vippen att tappa sin tekopp ytterligare en gång.
"Femte?"
"Jag har vetat det i ett tag nu, men inte vågat göra något."
"Om det bara gick att göra en abort, kalla mig inte okänslig. Det är för barnets bästa. Brittiska trolldomsministeriet har förbjudit abort efter femte månaden pågrund av att det inte stämmer överens med eras lagar om mord. Det fånigaste jag hört."
Rose klämade hårt tag i tekoppen.
"Vadå mord? Hur kan det räknas som mord? Det är inte ens en fullt utvecklat." Rose smällde ner koppen på bänken.
"Det är väl någon okänslig gubbe som bestämt lagen. Som defintivt inte kommer bära ett oplanerat barn." Lily kroknade ihop och satte pannan mot bordet.
"Ja, du är bara sjutton. Du kan ju inte förväntas klara av att ta hand om ett barn. Du har skola kvar också."
Rose var så arg. Så rasande på de som förvisat Lily till detta. De som vägrade låta henne leva ett liv som hon kunde tänka sig, endast för att de tyckte att det var fel. Det var ju medicinskt möjligt. Hon visste att det gick.
"Kan du inte adoptera bort barnet? Det finns väl par som vill ha det som inte kan få barn."
"Jag har inte övervägt det än, men kanske." Rose log."Jag ska prata med socialtjänsten imorrn. Har du varit hos hushelaren än? St mungos är väl inte ansvariga för barnafödsel?"
"Nej, det är hushelarna. Longsea är det närmaste. Det ligger nära Diagongränden.""Kathleen som bor hos mig är hos några väninor över helgen. Hon kommer hem på måndag. Jag vet att hon ska hyra ett studentrum på magiska akademin efter jul så då kan du sova hos mig. Om du nte vill bo hemma hos Harry och Ginny men jag tänkte att du fått problem med de eftersom du kom till mig och inte till de."
Rose hälde ut teet i vasken och tog Lilys kopp.
"Jag har bråkat lite med mamma."
Rose tömde Lilys kopp.
"Albus kanske kan ha dig hos dig, det är ju bara några veckor kvar tills julen är över."
Lily tittade på henne chockat.
"Albus? Han bor ju inte ens i London längre. Han och Kai är borta i Paris i ett halvår."Det högg till i Rose. När slutade Allbus prata me henne?. Rose och Abus brevväxlade väl regelbundet. Men Albus eller någon annan i släkten hade nämnt att han bodde i Paris.
"Han flyttade precis men du borde ju ändå veta"
"James då? Han har väl lite plats hos sig?"
"I hans råtthål, aldrig att jag sätter min fot där. Ungen kommer födas grön isådanna fall."
Lily rynkade på näsan.
"Vi har ju hur många släktingar somhelst, någon måste ju kunna?" Rose diskade kopparna och stoppade sedan in de i skåpet.
"Eller så sover du på golvet i mitt sovrum...eller förresten du borde få sova i sängen. Så kan ligga på golvet."
"Jag vill inte tvinga dig att sova på golvet i din egen lägenhet, men jag är inte så sugen att berätta för hela släkten att jag väntar barn."
Lily var sjutton år. Hennes liv förstördes pågrund av kostymgubbarna.
För att i den magiska världen så gick det rent medicinskt att utföra en abort i femte månaden.
Abort är inte mord.
Nu är Lily en fiktiv karaktär som inte existerar i mugglarvärlden men så många flickor i världen får aldrig bli något pågrund av att någon bestämmer över deras liv.
I USA är ca. 77% av antiabortförespråkare kukbärare. Ingen av de kommer bära ett barn.
Varför ska någon annan få bestämma över din kropp?
Betty
YOU ARE READING
Flickorna med de tusen färgerna♀Harry Potter
FanfictionRose kunde inte titta på henne. Bitterheten som hon kände var för stark. För ansiktet som skulle varit Roses var istället hennes. Tiden som Rose skulle fått var hennes och den briljanta pojken var hennes. Dagen var hennes, natten var hennes, livet v...