KAPITEL ARTON
-----
CISSYS ARTONDE FÖDELSEDAG
-----
Cissy gnydde tyst i sitt halvvakna tillstånd. Hennes blonda hår var samlat i en fläta och hennes sömniga ögon var slutna. Hon hade rullat in sig som en larv i det blommiga täcket och hennes tår stack ut ur täcket. Mark som bar på tårtan hysjade Rose nervöst när hon prasslade med presentpappret i vardagsrummet. Rose rev av trolltejpen och smög försiktigt fram till följet med Mark och födelsedagstårtan i spetsen.
Sången väckte Cissy direkt och hon satte sig yrvaket upp ur sängen. Tårtan ställde Mark på nattduksbordet och gav Cissy paketet från Dominique.Tårtan var gjord på två bottnar, dekorerad med rosa glasyr och vita rosor av marsipan. På toppen stod det Cissy-18 år! skrivet med hallonsås och en snirklig handstil. Ljusen flammade häftigt på toppen och så fort Cissy blåst ut de arton ljusen ställde Scorpius ned brickan med tallrikar och Betty skärde upp tårtan. Cissy rev upp Bettys paket, inslaget i ett vinrött inslagspapper och en liten ask blottades. Cissy öppnade asken och ett par diamantörhängen uppenbarade sig. Cissy kramade om Betty och la varsamt ned asken på hennes kudde innan hon högg in på nästa paket, inslaget i blågrönt papper. Pappret föll ned på sängen och ett par svarta kängor föll tillslut ut.
"Gillar du dem?"frågade Dominique och sväljde tårtan.
"Absolut!"
Dominique kunde andas ut.
Charlie bar en ljusblå klänning med broderade körsbärsblommor. Hennes hår var flätat och i hennes öron dinglade pärlörhängen som föreställde små gula blommor. Dominique såg alltid på Charlie som en vandrande gåta, hon hade ingen aning om Charlies liv. Det bevisade att Charlie hade ett liv. Och det var väl positivt. Furn bar en gul kjol och en prickig blus, hennes rödblonda hår var utsläppt och hon pratade glättligt med en av Cissys vänner, totalt omedeten om att han flörtade med henne. På det lilla bordet i vardagsrummet stod en flaska björnbärssprit och bakelser från bageriet samt den halvätna tårtan. Cissy själv bar en svart klänning med guldbroderier med en V-ringad rygg. Hennes gyllene lockar glänste i solskenet som strömmade genom fönstret som vette mot kullerstensgatan utanför. Hon skrattade åt ett rått skämt med ett avlångt glas björnbärssprit i handen och gick sedan fram till Dominique.
"Vad tycker du om festen"
"Toppen", sa Dominique och sökte med blicken efter en räddning.
"Bra att någon tycker det iallafall."
"T-tycker inte du det?"
"Nej. Det är så spänt."
"Cissy-det är inte spänt bara för att folk inte är fulla och avslöjar sina hemligheter."
"Vad ska då uttrycket spänt bettyda?"
"Ja du, det får väl bli en gåta."
Dominique log.
Cissys spända stämning släppte.
De satt på mattan och skickade runt björnbärsspriten. Några lämnade festen efter halv nio, och när klockan slog elva var de bara några få kvar. Cissy som behållit stilen genom spelet, Betty vars svarta hår var klibbigt av sprit, Charlie som Cissy lurat i lite alkohol och gjort likadant med Tomhil dock verkade han inte märka av det. Han behöll sitt eleganta sätt. Furn som fnissade alldeles för ofta och kysste den blonderade killen som i sin tur snart skulle stupa. Rose och Dominique, båda som ansträngde sig för att inte låta något ogenomtänkt slippa ut ur deras mun.
Den blonderade killen med ormtatueringar hann säga en sak innan han stupade.
"Bra för att vara första gången."
Furn fnissade tillbaka på ett helt olikt-Furn-sätt.
"Åh! Det där var inte första gången." Betty tog en djup klunk av björnbärsspriten och fortsatte prata.
"Första gången var i femman efter Furns och Charlies stora bråk. Charlie har alltid tyckt att Furn är barnslig men att kyssa någon främmande kille för att säga att en är vuxen-det bevisar bara motsatsen."
"Sluta Betty."
Rose röst var stadig trots att hela hon darrade.
"Rädd att jag ska avslöja triangeldramat? Dominique hade fattat ändå. Jag förstår att S känner sig så obekväm i situationen, jag klandrar honom inte för att han lämnade oss. Jag är väldigt trött på att öra ditt tjat R om S. Om det är otrohetsaffärer du vill syssla med så borde du ta hjälp av Cissy. Hon är ju expert på sådant. Men det var ju S också. Och jag måste medge, det är värre att bedra än att hjälpa till. Det är väl sådant en slipper när en är jag."
Dominique kände hur ilskan bubblade upp inom henne. Kanske för att det här var bekännelsen på hennes farhågor. För trots att Betty var full på björnbärssprit så hade allt det andra hon sagt låtit sant. Nykter som full var hon ändå Betty som visst allt.
"Betty, håll käft."
Cissy drämde till Betty på kinden.
"Första gången som du slår på en riktig person Cissy? Hittills verkar du ju mest ha slagit på bilder av dina föräldrar. Om det nu är bilder längre."
Cissy var nära gråten. Dominique hade aldrig sett henne så här upprörd.
"Cissy föresten alla tycker fortfarande att du är en slampa trots att du dejtar Mark. Kolla med dina vänner bara. Några av de sitter brevid dig."
Tomhil tog tag i Betty, viskade några få ord i hennes öra. Betty tittade på honom och brast sedan i tårar. De sekunderna som hon nyktrade till, Dominique hade aldrig sett en sådan förtvivlad männsika.
Det var första och sista gången Dominique såg Betty gråta. Det var även första och sista gången hon bar in Betty i Cissys och Marks badrum, drog av henne kläderna och torkade upp hennes spyor.
Det var första och sista gången Dominique hjälpte Betty att duscha, hängde upp hennes kläder på tork.
Det var inte första och inte sista gången han smulade sönder hennes känslor.
Det var inte sista gången hon bad om att få sova hemma hos Cissy.
Det var första, men inte sista gången rummet på vinden var tomt.
För den här natten var de som brukade sova i rummet på vinden inte där. Men en av dem, var bara några trappsteg därifrån.
KAMU SEDANG MEMBACA
Flickorna med de tusen färgerna♀Harry Potter
Fiksi PenggemarRose kunde inte titta på henne. Bitterheten som hon kände var för stark. För ansiktet som skulle varit Roses var istället hennes. Tiden som Rose skulle fått var hennes och den briljanta pojken var hennes. Dagen var hennes, natten var hennes, livet v...