Każdego dnia - David Levithan

108 14 6
                                    

1. Typ: Książka wydana

2. Wydawnictwo:   Wydawnictwo Dolnośląskie

3. Gatunek: literatura młodzieżowa/ romans

4. Długość: 264 strony

5. Kontynuacja: Pewnego dnia  (choć to bardziej uzupełnienie)

6. Opis: Szesnastoletni   A budzi się co dzień w ciele innej osoby. Stara się nie angażować w życie danego człowieka, ani  rzucać się w oczy swoim postępowaniem. Nikomu nigdy nie zdradził  swojej tajemnicy.  Aż do pewnego poranka, kiedy A budzi się w ciele Justina i poznaje jego dziewczynę, Rhiannon. Od tej chwili przestają obowiązywać wszelkie reguły.

7. Własna ocena i opinia:  O książce usłyszałem oglądając youtube ( toffiki). Wizja posiadania cudzego ciała przez dobę wydała mi się ciekawa, dlatego postanowiłem przeczytać "Każdego dnia". Już dawno nie obcowałem z jakimkolwiek romansem (ostatnio ponad trzy lata temu), ponieważ niemal zawsze czułem smutek, gdy czytałem "lovestory". Czemu ja tak nie mam tak przesiąkniętego miłością życia?? - Mówiłem sobie.
Gdy w końcu zdobyłem tę książkę przystąpiłem do lektury.  Udało mi się przeczytać ją jednego dnia, niemal bez żadnej przerwy. Styl Levithana jest bardzo lekki i przyjemny, więc nie musiałem męczyć  lub skupiać  się podczas czytania.   Autor koncentruje się na jednym wątku, chociaż każdego dnia poznajemy życie innego człowieka, dzięki czemu dostajemy uniwersalny obraz życia nastolatków.  Czytając wyobrażałem sobie, że bohaterowie są w moim wieku, co pomogło mi w czytaniu. A jest podobny do mnie, więc mogłem wczuć się w powieść.
      Ktoś może zarzucić mi tu wynajdowanie ideologii tam gdzie jej nie ma, ale filozoficzne spojrzenie na książkę dało duży plus w moich oczach.  Po przeczytaniu zacząłem się zastanawiać: Co bym zrobił, gdybym to ja zmieniał ciało każdego dnia?  Czy miałby prawo do robienia tego co chcę, czy musiałbym dbać, aby nie namieszać w życiu jakieś osoby?  Czy możliwa jest miłość do kogoś kto zawsze wygląda inaczej niż dzień wcześniej?    Kto zna lepiej życie? Osoba będąca kilkanaście lat w jednym ciele, czy ktoś kto widział już świat oczami  6939 osób?  Czy los A jest czymś dobrym, czy złym?
Na żadne z tych pytań nie znam odpowiedzi w stu procentach.  Wiem tylko, że nie chciałbym takiego życia, jakie ma A.   Może wy znacie odpowiedzi na te pytania?
Książka zajmuje w moim sercu szczególe miejsce z jeszcze jednego powodu.  Powołałem się na nią na maturze ustnej z polskiego. Zdziwiłem się, gdy okazało się, że moja egzaminatorka zna"Każdego dnia".  Miałem do wyboru dziesiątki książek, a wybrałem właśnie tą. Może dlatego że byłem wtedy z nią na bieżąco (czytałem tydzień przed maturą).

Moja ocena: 8,5 / 10        wiem, że akurat  ta książka może się komuś nie podobać , a wtedy wyjdę na bardzo łaskawego (nieznającego się na literaturze) recenzenta.  Ja bardzo polubiłem tą książkę  i polecam ją wam. 


Spis Literatury Wybitnej Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz