Netties

92 6 4
                                    

Ja, jullie weten waar dit over zal gaan he?
Ik ga jullie oproepen te stemmen op dit boek.

Laat me echter toch wat dingen uitleggen, want ik kan me voorstellen dat jullie vragen hebben en bovendien grijp ik deze gelegenheid graag aan om iets meer over mijn achtergrond met deze bundel-achtig-iets te vertellen.

In het hoofdstuk "dat 13 ding", vertel ik dat ik mijn verzameling liever geen poëzie noem, omdat ik vind dat poëzie wat anders is dan wat ik doe. De juiste betiteling voor mijn werk is "Sinterklaasrijm met een bedoeling".

Het lijkt wat gek dat ik dan wel vraag om op mij te stemmen zodat ik misschien een prijs ontvang voor die Sinterklaasrijm, zeker als er ergens op Wattpad hele mooie poëzie te vinden is van schrijfsters en schrijvers die niet bang zijn hun werk die titel te geven (MichaelTeet bijvoorbeeld).

Het is allemaal nogal tegenstrijdig.

Maar weet je, voor mij betekent een eventuele winnende plaats iets anders. Voor mij betekent het erkenning voor iets waar ik ongelooflijk onzeker over ben.

Ik ben absoluut niet onzeker over mijn gedichten, mijn Sinterklaasrijm gedichten waar ik veelvuldig pretentieus dingen neerzet als: "Ik zomer je met mijn handen" ofzoiets.

Ik ben wel onzeker over alles wat achter die gedichten schuilgaat. Want eerlijk is eerlijk, ik ben dus behoorlijk dromerig en pretentieus en onvervalst en ongepast en onterecht semi-elitair met een behoorlijke zweem van semi-diepzinnigheid.

Als je een voorbeeld daarvan wilt, zie de alinea hierboven. Ik bedoel: wie gebruikt er nou een drieslag binnen een drieslag in een gewoon rantverhaal?

C'est moi.

Dus eigenlijk is het hele moraal van het verhaal dat ik hoop dat je op mij wilt stemmen, zegmaar drie minuten van je tijd, of misschien vier, aan mij besteedt ten behoeve van mij zonder enig belang voor jezelf.

En dan niet, omdat dit poëzie is, of bijzonder of bijzonder goed en ook niet, om mijn ego te strelen door te laten zien dat je mijn hele gebeuren leuk vindt. Voor mij zou elke stem die ik krijg, een reden zijn om dankbaar te zijn voor het feit dat Wattpad er is.

Niet de stemmen nemen onzekerheid weg, maar de bijbehorende bevestiging van het bestaan van Wattpad: een app waar iedereen zijn dromen kwijt kan, al dan niet pretentieus.

-x Ann

P.S.: mooie laatste zin hè? Ik lijk bijna nobel om jullie over het stemmen in te lichten.

P.P.S: Nee maar serieus, ik meende het wel.

GedichtenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu