10

13.5K 72 0
                                    

"Tengok!" Rafe periksa kecederaan kat bahu Pipa. Luka kena tembak. "On the surface je. Bergeser dengan peluru," kata Rafe.

"On the surface pun ingat tak sakit ke?" marah Pipa. Berdenyut-denyut sakitnya. Rasa macam luka tersagat kat jalan tar.

Rafe tak balas. Pipa tengah marah tu. Dia koyakkan lengan bajunya dan balut luka Pipa supaya darah tak terus mengalir.

"Don't worry. You'll be all right," janji Rafe.

Pipa tak pedulikan Rafe sebab dia tengah cari orang yang tembak dia tadi.

"Dasar jantan bacul. Tembak curi pulak dia. Dah tembak lepas tu nyorok. Nak lawan, jom la berdepan," cabar Pipa pada penembaknya. Sakit hati sangat dia pada orang tu. Dapat kat dia, memang dia tembak kat kepala je. Bull's eye!

"You stay down. Biar I cari penembak tu," kata Rafe.

"You nak pergi arah mana?" tanya Pipa.

"That way." Rafe tunjuk ke kiri. Kalau ikutkan luka Pipa tu, penembak curi tu ada kat belah kiri. Rafe rasa orang tu bergerak sorang je sebab kalau tidak mesti yang lain pun ikut tembak sama.

"Okey. You ikut sana. I ikut sini."

"Pipa..."

"Don't you Pipa me. I dah kena tembak ni. I nak kita tangkap malaun tu!" kata Pipa. Dia tak tunggu dah. Terus susup sasap ke arah kanan. Harap-harap dia dapat serang hendap jantan bacul yang tembak dia tadi. Dia nak ajar jantan tu cukup-cukup. Jangan pandai cari pasal dengan dia je.

Terhendap-hendap Pipa bergerak. Senjata api yang Rafe bagi tadi dipegang erat. Dah sedia nak tembak musuh yang tengah bersembunyi. Busur dan anak panah dia bawak sama, tergantung kat badan dia. Dia akan guna revolver tu dulu sebab dah biasa guna. Dah habis peluru nanti baru dia guna anak panah pulak.

Pipa mencangkung dan perhati keliling. Dia dengar bunyi air sungai je. Sekali-sekala dia dengar bunyi ranting patah dipijak orang tapi dia rasa itu Rafe sebab datang dari arah Rafe nak pergi tadi. Bagus dia dengan Rafe berpecah. Penembak curi tu tak tau siapa yang dia nak perhati. Itu pun kalau dia sorang ajelah pemburu yang ada kat situ. Tapi Pipa pasti penembak curi tu aim dia. Perhatikan dia. Dia dapat rasa. Mungkin penembak tu dah diarahkan untuk hapuskan Pipa je.

'Silap banyak laaa... takkan aku nak biar je ko bunuh aku,' bisik Pipa.

Dia berhenti dan nyorok kat balik sebatang pokok bila nampak ada pergerakan kat belakang pokok yang tak jauh dari tempat dia berada. Pipa matikan diri dan intai. Kena pastikan betul-betul takut Rafe yang dia nampak tu. Satu hal pulak nak papah Rafe keluar dari hutan tu kalau dia tersalah tembak.

Orang yang Pipa intai tu bergerak lagi. Sah bukan Rafe sebab dia pakai uniform yang low rank pakai. Pemburu tu pandang ke arah Pipa. Walaupun dia tak nampak Pipa kat mana tapi memang ketara la dia aim Pipa je. Memang dah niat nak hapuskan Pipa. Mungkin sebab Rafe dah jadi ahli kelab sebab tu pemburu tu nak spare nyawa Rafe. Pipa baru join malam tadi. Belum daftar pun lagi. Kalau Pipa hilang, siapa boleh kaitkan kehilangan dia dengan ahli kelab tu? Habih-habih pun Hani yang kena sebab dia orang duduk serumah. Hani pulak cedera parah. Mesti polis cari Hani dulu dan syak Hani terlibat kalau Pipa dilaporkan hilang.

Pipa halakan revolvernya ke arah pemburu tu.

Tum!

Celaka! Tak kena pulak. Celaka nombor dua, bunyi tembakan tu bising betul sebab revolver tu tak dilengkapi silencer. Habis satu hutan tu bergegar. Unggas hutan yang terkejut, berterbangan menyelamatkan diri. Pipa harap ada la orang luar yang dengar tembakan tu. Biar dia orang panggil polis.

The Secret ClubWhere stories live. Discover now