Deel 15

39 0 0
                                    


Cat loopt naar Britt. Britt, deze mevrouw heeft een Colombiaanse man gezien die zich naar alle waarschijnlijkheid bezig houdt met criminelenactiviteiten. Zou zij samen met jou de fotoboeken in kunnen kijken? Ja natuurlijk en Britt schudt de vrouw haar hand. Michiel brengt ondertussen verslag uit aan Pasmans. Oh Britt, roept Pasmans, ik heb de POSA al op de hoogte gebracht. Dat is goed, antwoordt ze. Hoe staat het bij u Emma?, vraagt Pasmans. Ik heb die familie nagetrokken en er blijken nog een paar familieleden in Gent te wonen of in de omgeving van Gent. Tony komt naast het tweetal staan. Ik heb alle vrouwen van de lijst afgestreept. Er is mij wel iets opgevallen. Een aantal van die rangeerwerkers hebben een Spaanse achternaam of Spaans klinkende namen. Zullen wij die namen eens doornemen met de namen van die familie van Mantana en Alfredo?, stelt Emma voor. Ja dat is geen slecht idee. Tony schuift een stoel bij en gaat naast Emma zitten. De "Spaanse" namen heb ik in het roze gezet. Dat is gemakkelijk, glimlacht Emma.

Dan komt de computerspecialist de teamruimte binnen. We hebben weer een privégesprek, zegt hij. Michiel staat op en loopt mee naar de vergaderzaal. Wat wilt hij? Hij wilt weten of je van Gent bent. Mag ik?, vraagt Michiel. Natuurlijk. Uit et teamlokaal klinkt een gsm, het is die van Raymond. Iedereen is doodstil. Jacobs. Bevestiging van de informatie, weet jij ook wat er in die wagon zit? Wapens en drugs. Waar vandaan? Geen idee, oké bedankt en voorzichtig hé. Raymond hangt op. Uw informant?, vraagt Pasmans. Ja, de informatie over plaats en datum van het transport zijn bevestigd. De inhoud van de wagon zou wapens en drugs wezen. Michiel komt het teamlokaal binnen. Er wordt mij net gevraagd of ik iets van wapens weet. Hij kan wel iemand gebruiken voor een klus. Pasmans kijkt naar Britt, die voorzichtig knikt, Zeg maar dat je wel een job kan gebruiken. Ik ga nu meteen de federale bellen, die moeten maar een undercover sturen, zegt Pasmans. Hij stormt zijn kantoor binnen en begint te bellen.

Even later aan het bureau van Britt. Die, dat is hem, zegt de vrouw. Bent u zeker?, vraagt Britt. Ja, dat is hem. Bedankt, ze staat op en loopt met de foto en naam naar Emma en Tony. Cat loopt naar de vrouw toe. Heel erg bedankt voor uw hulp. Wij gaan verder met het proces verbaal maken, wanneer deze klaar is sturen wij het kopie naar u toe. Dat is goed. Ik hoop dat ik jullie heb kunnen helpen. Absoluut zegt Cat. Ik zal met u mee lopen. Aan het bureau van Emma. Sergio Mendez, komt hij bij jullie voor? Ja, zegt Emma.  Hij is familie van Mantana en Alfredo. Hij staat ook op de lijst van medewerkers van het rangeerterrein, zegt Tony. In het verleden opgepakt voor verboden wapenbezit, drugshandel en verdachte geweest in een dossier over mensenhandel en pooierschap, voegt Britt toe. Dan hoort hij zeker ook bij de bende. Emma kijkt Britt aan. Zal ik die zus van Mantana laten komen? Ja, doem maar, misschien wet zij meer over die bende van Mendez. Pasmans stapt zijn kantoor uit. Nog voor hij iets kan zeggen roept Tony naar hem. We hebben nieuwe ontwikkelingen. Dat is goed, iedereen naar de vergaderzaal. Raymond staat op. Zullen we niet wat te eten bestellen, ik barst van de honger. Het is ook al over zevenen, zegt Emma. Ja, geen probleem, zegt Pasmans. Dan eten we tijdens de vergadering. Raymond stelt voor om pizza te laten komen. Iedereen is het daar mee eens. Nadat iedereen zijn of haar voorkeur heeft doorgegeven belt Raymond met de pizzeria. Cat en Michiel halen drinken voor iedereen, Britt zoekt alle papieren voor de briefing en bespreekt de laatste zaken met Pasmans en Emma en Tony bellen naar huis.

Een half uur later zit iedereen met een pizza voor de neus in de vergaderzaal. Britt neemt het woord. Sergio Mendez, 55 jaar, ooit opgepakt voor verboden wapenbezit, drugshandel en hij is verdachte geweest in een zaak van mensenhandel en pooierschap. Cat breekt in het gesprek. Volgens een getuige is hij vroeger pooier geweest van een meisje dat heeft gewerkt in hotel Den IJzer in de Vlaanderenstraat. Zij werkte daar en begeleidde mannen naar het Glazenstraatje. Zij is voor de ogen van onze getuigen in een auto gesleurd door Mendez. Hij is familie van Benjamin Alfredo en Julio Mantana en hij werkt bij het rangeerbedrijf, neemt Britt het weer over. We kunnen er bijna zeker van dat hij ook in de bende zit van Alfredo. Hoe weet je dat zo zeker?, vraagt Pasmans. Alles wijst zijn richting op. Dat is dus een vermoeden, daar kunnen we niets mee. Ik weet het, zegt Britt. Ik heb naar de zus van Julio Mantana gebeld met de vraag of zij langs kan komen, zegt Emma. Hopelijk komen we dankzij haar meer te weten over Mendez. Wat hebben we aan informatie via de informant?, wilt Pasmans weten. Raymond eet zijn mond leeg. Hij heeft vanmiddag gebeld om de aankomst van de wagon te bevestigen. In de wagon zouden wapens en drugs zitten. Britt staat met een pizzapunt in haar ene hand en met haar hand schrijft ze de informatie op het whitebord. De chatbox? Michiel knikt. Vanmiddag zijn we benaderd door de bende. Er werd gevraagd of wij iets van wapens kennen en mensen die daarin zijn geïnteresseerd. Wij hebben laten weten dat een job er altijd wel bij kan en dat wapens niet onbekend zijn. Hij wilt ons ontmoeten, maar verdere info zou hij later laten weten. Dus we moeten daar nu op wachten?, vraagt Pasmans. Ja, in principe wel. Oké, nou ik heb contact gehad met de federale voor een undercover. Zij hebben er een gestuurd en hij kan hier elk moment zijn. Ik wil dat Britt en Cat hem briefen. De twee knikken. Michiel, jij blijft stand- by voor de chatbox. Emma jij verhoord samen met Tony die zus van Mantana straks. Raymond ga jij eens langs bij tante Mireille in het Glazenstraatje om te horen of zij weet wie dat meisje kan zijn en of ze misschien Mendez kent. Ja, ga ik doen. Laten we even rustig verder eten en dan gaan we weer aan de slag, zegt Pasmans. Ik ben trots op jullie, jullie hebben hard gewerkt. Nog geen spijt van jullie terugkomst?, grapt Cat. Nee, nog geen moment, zeggen Britt en Tony tegelijk.

Terug van weggeweestWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu