Bab 10

4K 71 1
                                    

SEBAIK sahaja sampai di hadapan rumah dalam pukul 6.00 petang, aku nampak kereta Firash sudah menunggu. Apa hal pula dia ni? Sudah lama tak buat kecoh, sekarang muncul dengan tiba-tiba. Seperti tahu-tahu saja aku bersama Hairiz. Kami berdua sudah berlakon habis dengan mak ndak dan Hanis, takkan ada yang dapat meneka kami keluar berdua.

Aku pandang Hairiz. Hairiz juga pandang aku.

"Dia nak apa?" soal Hairiz. Wajah gembira sudah tidak kelihatan.

"Entah. Cari pasal kut." Aku tolak pintu kereta perlahan. Firash pun keluar dari kereta dia. Dia pandang Hairiz yang masih ada di dalam kereta. Aku ke tempat letak barang dan keluarkan semua barang-barangku. Kalau boleh aku tidak mahu peduli langsung tentang kehadiran Firash. Sakit mata saja pandang dia ni. Makin meluat.

"Kau orang ke mana?" soal Firash, bercekak pinggang. Pandangan tajam terlempar ke arahku.

Amboi, soalan. Macamlah aku dan Hairiz sudah buat salah. Boleh lagi tanya soalan begitu. Hangat hati aku jadinya. Suka hati akulah nak ke mana. Yang dia susah hati sangat tu kenapa?

"Kita orang makan angin. Apa hal?" Aku tanya dia balik. Hairiz sudah keluar dari dalam kereta.

"Apa hal?" Hairiz juga tanya dengan soalan yang sama tapi aku tak tahu Hairiz tanya aku atau dia tanya Firash.

"Kau jangan masuk campur urusan aku. Kaulah dalang dalam hubungan aku dengan Mai. Siapa benarkan kau bawa Mai keluar?" Firash nampak berang. Aku pun pelik, kenapa pula Firash nak marah-marah? Sedangkan malam tu, dia sendiri cakap aku dengan dia memang tak ada sebarang hubungan melainkan sepupu. Alih-alih petang ni marah kami. Gila ke apa dia ni?

"Eh, siapa kau nak halang aku bawa Mai keluar? Kau sendiri yang beritahu semua kaum keluarga yang kau dengan Mai tak ada sebarang hubungan. Apa pasal pula hari ni cakap lain? Kau ni sebenarnya waras ke tidak?" soal Hairiz. Hairiz juga nampak berang.

"Siapa kata aku putus dengan Mai? Mai masih kekasih aku."

Angin aku kalau begini. Benda tak ada, diadakan. Sesedap mulut sahaja dia cakap aku kekasih dia. Ada yang nak kena dengan aku juga ni. Hari tu bukan main bersungguh cakap dah tak ada apa-apa hubungan melainkan sepupu. Karang aku cakap hilang ingatan, mengamuk pula. Tapi memang sah-sah serupa orang tak betul.

"Firash, awak gila ke awak dah hilang ingatan?" Aku letak beg yang mengandungi bekas makanan di tepi pagar dan aku tentang mata Firash. Kalau nak gaduh, gaduhlah. Aku memang sudah cukup bersedia.

"Awak masih kekasih saya okey."

Sah, memang Firash hilang ingatan. Dia lupa agaknya apa yang dia dah sebut malam tu.

"Eh, saya tak pernah pun mengaku yang saya ni kekasih awak. Selama ni hubungan kita hanya sebagai sepupu. Tak lebih tak kurang. Kalau awak fikir saya ni kekasih awak, itu masalah awak. Awak yang terlebih perasan." Aku bela diri. Selama ini mungkin aku banyak berdiam diri jadi, senang Firash ambil kesempatan.

"Awak tak ingat ke apa yang awak dah sebut malam tu? Kalau awak lupa, saya ulang balik."

"Okey, saya mengaku. Masa tu saya memang marah sebab awak temankan Hairiz pergi Cameron Highlands. Jadi, sekarang saya nak beri awak sekali lagi peluang."

Aduhai, penat aku kalau macam ni.

"Saya tak tahu nak guna bahasa apa lagi untuk buat awak faham. Firash, awak dengar baik-baik. Saya dengan awak memang tak ada apa-apa hubungan selain sepupu. Selama ni kalau awak terfikir saya ni kekasih awak, itu hanya perasaan awak terhadap saya. Sedangkan saya tak pernah ada apa-apa perasaan terhadap awak. Tolonglah Firash. Tolong faham. Tolong jangan menyukarkan lagi keadaan." Kenapalah mak ngah ada anak macam ni. Menyusahkan betul. Entah susu apa yang mak ngah bagi Firash makan sampai Firash boleh 'secerdik' ini.

Saya Kan AdaWhere stories live. Discover now