Bab 11

3.8K 66 2
                                    

TERKEJUT bila nampak Hairiz sudah menunggu di hadapan rumah. Dia menyandar di tepi keretanya sambil peluk tubuh. Memang selalu dia datang jemput aku, tetapi jarang pada hari Isnin.

"Ini mesti kes rindu. Pagi buta dah tercegat depan rumah. Entah-entah malam tadi tak boleh tidur. Ke kau orang ada buat apa-apa kat Bukir Fraser?" Ekin mula dah. Kemudian dia ketawa. Ini yang menyampah aku nak dengar.

"Merepek kau ni!" Aku tolak bahu Ekin. Ada ke patut fikir yang bukan-bukan.

"Eh, kau orang dah bercium ke?"

"Gila!" Aku menjerit.

Makin kuat ketawa Ekin.

"Kin, kau janganlah. Kalau dia dengar, apa pula nanti dia fikir. Aku selesa macam ni..."

"Sampai bila? Sampai bila kau orang nak main jongkang-jongket? Aku pun naik panas macam ni."

"Kau pun nak jadi mak ngah dengan Firash ke? Jenis tak faham bahasa?" soalku. Kemudian aku ketawa. Ramai betul yang tak faham bahasa.

"Yang ini lain. Kau tu yang tak faham bahasa. Wei, mana ada lelaki dengan perempuan akan terus macam tu tanpa ada sebarang perasaan."

Malas aku nak berlawan cakap dengan Ekin. Dia ajelah yang nak menang.

"Jom sarapan." Hairiz pelawa sambil pandang tepat ke arahku. Kemudian tersenyum cantik. Aduhai sepupu, pagi-pagi buat perasaan aku semacam sahaja.

Aku pandang Ekin. Kami sebenarnya sudah bersedia hendak ke butik. Kebiasaannya aku akan menumpang Ekin. Tak kira pergi atau pun balik memandangkan aku memang tak ada kenderaan.

"Pergilah temankan buah hati kau tu. Mana tau masing-masing bersemangat hari ni." Ekin mengusik

"Mana ada. Sepupu aje..."

"Hurm, sepupulah sangat. Aku pun ramai sepupu. Tapi tak ada pula sepupu aku layan macam sepupu kau tu layan kau."

Apa-apa ajelah Ekin. Pagi-pagi ni memang aku malas sikit nak dengar orang membebel yang bukan-bukan. Pertama, aku tak nak ada rasa sakit hati. Kedua, aku tak nak terlebih ditimpa perasaan. Jadi, aku tinggalkan Ekin tanpa membalas kata-katanya dan bergerak menghampiri Hairiz.

"Cantik pagi ni." Hairiz puji. Dia sambung pamer senyuman menawan dia.

"Mengadalah..." Aku ke tempat duduk sebelah pemandu. Tanpa dipelawa, aku terus masuk. Bukan kereta orang lain pun, kereta sepupu aku juga.

"Serius, memang cantik." Hairiz tak sudah memuji sebaik sahaja duduk.

"Terima kasih. Awak pun segak." Aku pandang wajah Hairiz. Memang segak betul dia pagi ni. Kemas saja dengan kemeja warna kelabu dan seluar warna hitam. Dengan haruman yang dimilikinya, aku rasa macam duduk dalam taman pula. Sangat menyegarkan.

"Tu memang saya dah tau."

"Eh, perasannya." Aku tampar bahu Hairiz perlahan. Hairiz sambut dengan ketawa. Kemudian dia pusing pandang aku.

"Awak, malam tadi mak ngah serang saya." Belum apa-apa lagi aku sudah bawa cerita. Dengan siapa lagi hendak meluah rasa kalau bukan dengan Hairiz.

"La, apa kes pula?"

"Firash la punya hal. Firash tanya mak ngah pasal kes nak bertunang dengan Fuzah tu. Mak ngah tuduh saya buat cerita dan berusaha gagalkan rancangannya. Walhal saya tak tahu apa-apa pun pasal tunang-tunang tu."

"Ini memang betul-betul melampaulah. Saya yang dedahkan perkara tu, kenapa awak pula mak ngah serang? Kalau betul berani, kenapa tak nak serang saya?" Hairiz menampakkan rasa marahnya.

Saya Kan AdaWhere stories live. Discover now