Bab 7

4K 81 1
                                    

TENGAH HARI Khamis, Fuzah datang ke butik bersama mak ngah. Aku sambut kehadiran mereka dengan perasaan berdebar-debar namun aku sudah bersedia dengan segala kemungkinan. Sekarang aku rasa aku semakin berani. Memang betul kata Hairiz dan Ekin, tak guna menagih kasih pada orang yang tak sudi. Buang masa dan buat sakit hati sahaja.

Selepas aku dan Hairiz tinggalkan majlis hari tu, keadaan memang senyap sunyi. Tiada siapa yang telefon aku. Tak ada seorang mak saudara pun yang kacau aku. Tak tahulah kenapa. Tak pasti sama ada Hairiz ada keluarkan amaran atau tidak. Tapi serius, mak long pun langsung tak telefon aku. Seolah-olah tiada apa yang berlaku.

Sepatutnya aku sudah dimarahi oleh mereka. Bukan setakat dimarahi bahkan sudah dihambur dengan segala macam kata-kata keji. Sesungguhnya aku memang sudah lali dengan semua itu.

Hari ini selepas hampir tiga minggu majlis berlangsung, Fuzah dan mak ngah munculkan diri. Anehnya, mak ngah tak pula menyerang. Kedatangannya kali ini nampak seperti baik-baik saja namun wajah sombong dan angkuh tetap ada. Itu memang tidak boleh dipisahkan daripada mak ngah. Aku faham benar tentang perangai mak ngah. Sama seperti emak-emak saudara yang lain. Memang sombong dan angkuh dengan aku.

"Betul ke, kau dengan Firash dah putus?" Dulu-dulu Fuzah bertanya. Itukah tujuannya mereka jumpa aku? Dan sebab itukah mak ngah nampak okey? Suka agaknya aku tak ada apa-apa hubungan dengan anak tunggalnya.

Tolonglah, aku sedikit pun tiada perasaan terhadap Firash. Sebesar hati kuman pun tak ada langsung perasaan suka terhadap Firash melainkan sebagai seorang sepupu. Balik-balik, aku yang kena tuduh bukan-bukan.

"Sebenarnya aku dengan Firash memang tak ada apa-apa hubungan pun, kau orang saja yang salah sangka pada aku selama ini," balasku selamba. Nak saja cakap Firash yang melebih, tapi takut pula bakal mengubah situasi perasaan mak ngah. Biarlah aku tak cakap apa-apa demi menjaga hati mak ngah. Biar aku merendah diri beralah pada keadaan, agar semua nampak baik-baik. Memang aku nekad hendak membela diri sendiri, tapi kalau boleh elak dari mengeruhkan keadaan dan memburukkan lagi hubungan antara aku dengan mak ngah, aku rela mengalah. Mungkin dengan bertindak demikian aku bakal rugi, tetapi tidak pula menguntungkan mak ngah.

"Bagus, itu yang aku nak dengar. Memang elok pun kau buat perangai hari tu. Kalau tidak, Firash tak nampak kau tu jenis perempuan yang bagaimana. Dasar perempuan tak kenal diuntung. Tak mengenang budi. Perempuan tak tahu malu. Huh! Ada hati nak anak aku. Kau cermin dulu muka kau tu macam mana." Mak ngah yang bertubuh agak gempal dan sedikit rendah mengipas mukanya dengan majalah yang dia ambil dari atas meja sofa. Alat pendingin hawa tak mampu menyejukkan badannya mungkin.

"Memang tak sangka perangai kau sangat teruk. Sanggup ajak Hairiz lari. Eh, lain kali kalau kau nak tinggalkan majlis macam tu kau lari sendirilah. Yang kau ajak Hairiz sekali kenapa? Kau tahu tak, sebab perangai bodoh kau tu, mak lang dah dapat malu. Kau ni memang bodoh betullah!" Fuzah tolak kepalaku.

Ini memang melampau. Sudah main tolak kepala. Aku berusaha bertahan. Belum masanya untuk membalas. Lagipun ini butik, ada pelanggan lain sedang berurusan. Aku tidak mahu mendapat gambaran buruk pula. Yang kena tempiasnya pasti saja Ekin. Sabar Maisarah. Kau diam bukan bermakna kau kalah. Geram memang geram. Lebih-lebih lagi bila teringat gambar Fuzah dalam keadaan yang tidak senonoh. Ikutkan hati memang pecah rahsia Fuzah tengah hari ni juga.

"Tapi Fuzah kena berterima kasih juga dengan perempuan ni. Kalau dia tak buat perangai malam tu, sah-sah Firash masih lagi dengan dia. Fuzah juga yang putih mata nanti." Mak ngah serupa menghasut saja. Mungkin mahu Fuzah maki hamun aku. Dan cara mak ngah bercakap pun seperti aku ini tiada pertalian darah dengannya. Seolah-olah, aku ini orang luar yang mahu memikat anak tunggalnya. Nampak sangat rasa kebencian terhadap diriku sudah tertanam dalam diri mak ngah dan emak saudara lain. Alasannya, arwah ibu aku meninggal ketika melahirkan aku dan arwah ibu diceraikan sebaik sahaja ibu mengandungkan aku selepas beberapa tahun berkahwin. Alasan untuk orang yang tidak percaya qadak dan qadar. Cakap bukan main lagi. Semuanya bagus belaka. Dan sehingga hari ini, gelaran pembawa sial itu kekal sebagai bahan cacian buat diriku.

Saya Kan AdaWhere stories live. Discover now