Bab 2

51 4 0
                                    

Kring....
Jam loceng berbunyi. Menunjukkan pukul 8. 30 pagi.

"Ermmm, bisingnya. Pukul berapa ni ". Dengan muka yang masam haira terus bangun lalu mengambil kain tualanya. Biasa la siapa tak kenal haira dengan sifatnya yang badmood di pagi hari.  Tambah time tengah bendera merah (period).

Setelah selesa berjam-jam mandi.  Anak dara biasa la, mandi tak berejam tak sah kan. Kahkahkah.
"fuhhh, sejuknya laa hai. Selalu tak sejuk". Dalam keadaan mengigil. Haira melihat jam di dinding bilik.

"mak oi. " jerik haira. Dengan dalan keadaan kelam kabut bersiap.

" mati aku. Dah pukul 9. 30 pagi. Aku tak siap lagi. Aduhhh ". Bergegas siap.
" ishh, dah lambat dah ni. Mati lah aku. Khai mesti bising. ".  Merungut haira dalan keadaan kelam kabut bersiap.

" kenapa dengan along tu. Potpet potpet sorang sorang dalam bilik? ". Ujur pak zaidi kepada mak ani.
" biasa lah. Anak awak tu. Siapa tak kenal ". Balas mak ani sambil hulur secawan kopi.


" Pon pon pon " bunyi hon kereta dari luar rumah.

" sapa datang tu. Pagi pagi ni? ". Pak zaidi bangun lalu melihat di celahan tingkap. " kereta siapa tu? ". Tanya pak zaidi dalam keadaan kebinggungan melihat kereta produa iriz berwarna hitam.

" haduh!  Dah sampai la pulak cepatnya mamat ni. Sat sat!  Tengah pakai tudung ".  Jerit haira dengan kuat dari dalam bilik.

" along.  Kawan dah mai ni. Cepat laa siap.  Dah tau nak keluar lain kali siap la awal awal ini dak. Tak baik buat orang tunggu lama lama di luar ". Mak ani dah mula membebel.

Dalam keadaan kelam kabut haira keluar dari bilik. Dengan muka yang tak bersalah.  Sambil berlari kearah mak ani.

" mak abah! Along keluar dulu ehh ".  Sambil membetulkan tudung. Sekali lagi kedengaran hon kereta. " pon pon pon ". Dengan segera haira bersalam dengan mak dan abah nya. 

" pergi dulu ea ". Jerit haira dari luar pintu rumah. Lalu berlari kearah kereta.

" hmmm. Tengok la peragai anak awak tu. Tak ubah ubah peragai ". Ujur pak zaidi. Sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

Khai merenung tajam kearah haira yang tenggah membetulkan tudungnya tanpa rasa bersalah.

" 15 minit lambat. Apa kau buat. Tunggu kau bersiap boleh masak jubur aku dalam kereta ni ".  Ujar khai kepada haira dengan suara yang agak marah sambil menjeling-jeling tajam kearah haira.

" alaa... 15 minit ja pun.  Bukan 15 tahun macam cerita dilwale tu ".  Balas haira sambil melihat ke arah cermin sisi kereta.  Siapa yang tak kenal si haira dengan peragai yang kuat menjawab tu. Ada saja yang akan dijawabnya.

" ehh,  kau nak bawak aku pergi mana ni pagi-pagi ajak aku keluar. Buang tabiat ke? ". Ujar si haira. 

" pergi pekan ja. Tengok apa yang patut. Aku bosan duduk rumah tu ajak kau keluar teman aku.  Kau kan bakal adik ipar aku. Hehehe ". Balas khai sambil tersegeh-segeh. 

" kau perli aku ke apa hah?! ". Balas haira dengan suara yang agak marah. Mata haira merenung tajam kearah khai yang khusyuk memandu kereta. Khai hanya terseyum sumbing kearah haira. Sudah menjadi kebiasaan nya memerli si haira.

" kita pergi makan dulu ehh. Pastu aku bawak kau jalan jalan. Ehh silap jalan jalan pulak. Kau teman aku shopping hihihihi ". Ujar khai kepada haira sambil memandang gelagat si haira yang tak ubah seperti budak budak.

Suasana sunyi senyap seketika.  Khai memandu keretanya dengan cermat dan berhati hati. Sambil mencari warung dan kedai untuk makan mengisi perutnya yang lapar. 15 minit mencari akhirnya khai terpandang gerai warung mak cik piah ditepi jalan.

" fuhh, bukak lagi warung mak cik piah ni. Dah lama aku tak kena nasi lemak ikan keli ni. Jom turun. Selesai makan kita shopping ehh haira ". Balas khai kepada haira sambil memparkingkan keretanya di tepi lorong. Selesai parking khai keluar dari kereta dan segera menuju ke warung mak cik piah.

" errr, mamat ni. Laju jaa jalan dah tu tinggai aku pulak tu. Macam tak penah makan. Tau la favourite nasi lemak sambal ikan keli tu ". Bebel si haira sambil berjalan menuju ke arah khai yang sedang duduk.

" nak apa makan ja. Nanti aku bayar jangan risau aku tak kedekut okay. Sat gi kita jalan tau adik ipar tau hahaha ". Ujar khai kepada haira sambil membuka bungkusan nasi lemak sambal ikan keli.

Suasana riuh di warung mak cik piah sudah menjadi kebiasaan.  Biasa la warung kampung.  Dengan castormer keluar masuk. Khai menghabiskan nasi lemak yang dijamahnya.  Sambil mata nya memerhati sekeliling.
selesai menjamu selera khai bangun membayar makanan dan minuman yang di minumnya.

" jom ". Jampok khai sedarkan haira yang leka bermain telefon bimbitnya. Tanpa melegahkan masa haira dengan segera mengalas beg tangannya lalu berlalu pergi meninggalkan warung mak cik piah.

* masuk ke dalam kereta *
" haaa nak pegi mana?  Cakap cakap bagi idea. Hehe? ". Khai menoleh kearah haira yang kebinggungan.

" mana la aku tahu ". Balas haira sambil meletak beg tangannya di atas riba.

" aku tahu nak pergi mana. Jom?!. ". Sambil memulas stereng kereta. Khai terus memandu kereta dan meninggalkan warung mak cik piah.

*********
Vote and comment readers. 

Sia sia kah? Where stories live. Discover now