Bab 9

7 0 0
                                    

Mungkir janji

Hari demi hari. Sejak akhir2 ni sikap aiman terhadap haira benar2 berubah. Mereka tidak seperti dulu lagi. Jarang chat apatah lagi call untuk bertanya khabar.

" along? " suara kecil zafran memanggil haira.

" Ye kenapa? " soal haira.

" jom la keluar. Bawak adik ronda2. Dah lama along tak bawak adik ronda2?! ". Balas zafran sambil mengetok pintu bilik nya.

" jap tunggu jap. Along nak bersiap. " Ujar haira.

" okay. Adik tunggu kat moto tau?!. " balas zafran dengan nada yang gembira.

" nak pi mana tu? " soal mak ani kepada zafran.

" along nak bawak adik ronda pusing2 kampong pi pantai tengok awek. Adik ikot ja laa. " balas zafran.

" amboihh, sedapnya mulut. Dia yang ajak kita?!. " haira mencela.

" haa, pi elok2?! " ujar mak ani.

Haira menghidupkan moto skuternya.

" pengang along elok2 adik. Tak padan dengan kecik ada hati nak duduk belakang?! " balas mak ani.

" okay mak bye. " jerit zafran dari jauh.

..........................................

" along bawak adik pi pantai tau?! Kita pusing jauh2 sikit. Kita cari awek. " ujar zafran sambil menunjukkan jarinya.

" ishh, duduk laa elok2 jatuh sat gi. Jap gi tak pasai2 cium jalan?! " Ujar haira sambil menupuk tangan adik bongsu nya itu.

" hmmm, Syoknya ronda2. Angin kuat nyaa ". Kedengaran Suara kecil zafran.

Seronok betul zafran. Haira hanya melayan telatah adik keciknya itu.

" ehh, along2?!. "

Zafran menepuk belakang haira sambil menunjukkan sesuatu.

" abang aiman laa. Abang aiman dengan awek lain?! " ujar zafran dengan suara yang deras.

Haira meloleh ke kiri. Tak salah lagi. Betul apa yang dilihat nya aiman dengan perempuan yang sama yang dilihatnya dengan asyikin.

" sapa perempuan tu along? Kenapa awek tu duduk rapat dengan abang aiman? Abang aiman dah ada awek baru ke along? " soal zafran ingin tahu.

" ohh, tu sepupu abang aiman. " ujar haira sambil menyedapkan hati nya sendiri.

" oo, sepupu abang aiman. " balas zafran.

................................

Keesokkan harinya.

" haira2, aku ada cerita panas ni fuh2 gitu?! " ujar syikin sambil mengipas2 diri nya.

" apa syikin. Kau ni tak habis2 gosip. Malas aku nak dengar?! ". Balas haira.

" ni gosip pasal kau okay?! ".

" pasal aku? " soal haira dalam keadaan kebinggunan.

" sapa girl yg selalu dengan aiman tu? " soal syikin dengan nada marah.

" entah. Aku pun tak tahu. " ujar haira dengan nada sayu.

" hmm, aku tak rasa girl tu. Sepupu dia okay?! " ujar syikin lagi.

Haira hanya membisukan dirinya. Malas hendak dilayan nya. Banyak kerja yg ingin disiapkan nya.

...................................

Jam menunjukkan pukul 1 tenggah hari.

" haira jom la rehat?! Aku lapar ni?!. "

Kedengaran suara syikin dari luar.

" malas la. Kau tolong la belikan untuk aku boleh?! Macam biasa okay?!. " balas haira.

" okay la. Aku pi dulu okay. " ujar syikin. Lalu meninggalkan haira.

Sia sia kah? Where stories live. Discover now