Khairul aiman

22 3 0
                                    

Mat moto a.k.a mat rempit la kata kan. Tak payah mat moto la sangat. Sorang yang malu malu kucing pada hal perhhh romeo dalam diam hahaha. Bertubuh sasa. Tapi tak la sasa sangat agak sado huhuhu. Sekali pandang sado dua kali pandang ehh chubby la pulak huahua. Hensem, berwajah garang like castelo.

Haira tersegeh segeh membayangkan riak wajah aiman.

" haishh, macam mana la aku boleh tertangkap cinton dengan kau ehh. ".  Bisik hati kecil haira.

Aiman yang lebih muda dari haira. Entah bagaimana boleh mencairkan hati haira yang benci akan lelaki bermoto. Namun aiman menyimpan beribu rahsia hidupnya.

Hidup aiman mulai berubah setelah dia mengalami kemalangan. Suka bersendiri tidak seperti lelaki lain.  Banyak menghabiskan masa mencari duit. Kemalangan yang menimpa aiman itu membuatkan aiman terasa diri nya tidak layak untuk dicintai apatah lagi mencintai. Keempat jari tangannya di belah kiri terpaksa dibuang akibat kemalangaan. Sejak itu hidup aiman mulai berubah. Malu hendak bergaul dengan orang sekelilingnya.  Namun aiman mencuba menerima takdir dari ilahi dengan hati yang terbuka. Dia percaya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Rancangan Allah terhadap hamba nya semua nya indah indah.

Aiman anak ke tiga dari enam beradik. Kesemua nya lelaki.  Hidup dalam keluarga yang mewah. Tidak seperti haira gadis kampung. Aiman suka membuat hal sendiri. Tidak lagi bergual dengan orang dan dia lebih gemar bersendirian.   Namun dia tetap bersyukur kerana masih lagi hidup.

Yusri kawan kepada aiman yang banyak menyimpan beribu rahsia aiman. Yusri yang gemar dipanggil "yus" atau "Ri" sentiasa mendengar keluahan hati aiman. Ia laa sapa boleh terima dilahirnya dalam keadaan sempurna tetapi setelah membesar menjadi cacat.  Yus banyak memberi semangat kepada aiman agar meneruskan kehidupan. Perlahan perlahan menerima apa yang terjadi. Kemalangan yang menimpa aiman ketika itu aiman masih lagi dibangku sekolah. Ketika itu aiman berusia 14 tahun. Kemalangan tragis yang menimpa hidup aiman benar benar mengubah kehidupannya.
Kemalangaan yang menimpa aiman. 

Haira masih lagi mengelamun. Membayangkan bagaimana dia boleh mengenali aiman.

" macam mana ehh aku boleh kenal aiman? " haira terfikir sejenak.

" tak silap la. Time tu aku nak balik. Baru habis kerja. ".  Bisik hati haira.  Berkerut kerut dahi haira memikirkan saat mengenali aiman. Biasa la tenggah cuba fikir.

Sambung mengelamun peristiwa manis sewaktu aiman mengorat haira.

" hai awak. No ada? " selember ja aiman mengorat haira waktu tu. 
Haira hanya diam lalu menjeling tajam ke arah aiman yang sedang terseyum sumbing ke arah nya. Lagi sekali aiman menegur haira yang sedang duduk diatas moto.

" awak yang disana tu. Hai? Hehehe " aiman cuba mengambil perhatian haira. Namun hampa haira tidak melayan. Haira mengendahkan teguran aiman. Sekali lagi aiman bersuara lalu menghampiri haira.

" hai awak! " jerit aiman

Haira menoleh lalu dengan hati yang geram sebab di usik aiman dan yusri. Sekali lagi aiman menegur.

" hai awak. " kali ini aiman memberi seyuman yang manis kepada haira sambil melambaikan tangan kearah haira.

Kedegaran suara memanggil haira dari jauh memanggil si haira.

" haira jap. Tunggu jap aku nak ambik helmet. " jerik syikin dari jauh sambil memberi isyarat tangan kepada haira.

" ohh, haira. Sedap nya nama sama macam tuan. " aiman mengusik haira sekali lagi.

Syikin menghampiri haira. Lalu menunggang moto nya yang di parking bersebelahan di moto haira.

" sorry haira lambat. " syikin meminta maaf kepada haira sambil merenung ke arah haira.

" hmm ". Balas haira.

Sekali lagi kedegaran suara aiman mengusik haira dari jauh. 
" hai awak, nak no boleh?! Jangan risau bukan no telefon bagi la no ekor ka hahaha ". Balas aiman dengan suara yang lantang lalu ketawakan.

Haira merenung tajam ke arah aiman dan yusri. Renungan maut di berikan kepada mereka berdua. Macam harimau kelaparan.

" mak ai, garang nya muka. " balas yusri dengan suara yang perlahan kepada aiman.

Jelas kelihatan muka haira yang membara akibat diusik. 

Moto di start. Haira menunggang moto nya. Menujuk ke arah aiman dan yusri yang sedang melepak di tepi lorong bersebelahan tempat haira kerja. Haira membuka helmet lalu dengan selamber bersuara.

" assalamualaikum. " setelah memberi salam kepada aiman dan yusri haira memecutkan moto skuternya dengan laju.

" waalaikumusalam ". Jawab aiman dengan yusri sambil ketawa.

" huish, marah tu. " balas yusri sambil ketawa.  Aiman  mengelengkan kepala nya. 

Biasa la tiada kerja. Mengorat la kerja nya. Mengusik ngusik siapa saja gadis yang lalu di situ. 

" hoi! Haira. Pelan la sikit " syikin mencerik dari belakang.

" cepat la. Terhegeh hegeh. Bawak moto pun lambat. " tegas haira. Tampa melegahkan masa syikin terus memecut moto nya menghampiri haira.

Sampai di rumah. Haira memparking moto skuternya di tepi rumah seperti biasa. Lalu membuka helmet. Kedegaran suara zafran dari dalam rumah.

" ye ye along dah balik. " zafran menyambut kepulangan haira dengan keriangan. Haira hanya terseyum melihat telatah adik bongsunya itu. Sekali lagi zafran bersuara.

" Along? Along? Along?. " zafran terus memanggil haira. Haira hanya menoleh kearah zafran yang sedang berdiri di tepi rumah.

" ya " balas haira sambil menuju ke arah zafran. Zafran hanya terseyum lebar.

" cepat la masuk. Makan, mak masak tomyam hari ni sedap oo. " sambil menunjing jari ke arah dapur.

Tampa membuang masa haira terus mendekati adik bongsunya itu lalu memcium dahi adik nya. Dan masuk kedalam rumah.

" dah. Tutup pintu " balas haira sambil berjalan menuju ke arah ruang tamu.

Zafran terus menutup pintu dapur lalu berlari kearah haira yang kepenatan pulang dari kerja.

" adik, jangan kacau along. Along penat tu. " ujar mak ani kepada anak bongsunya itu. Zafran hanya terdiam lalu berlari menuju ke sofa.

Haira yang kepenatan terus masuk ke dalam bilik. Pintu bilik di tutup nya. Setelah itu haira keluar untuk mandi dan solat.

Sedang asyik mengimbau kenangan dingorat aiman tiba tiba pintu bilik di ketok.

" along? ". Kedegaran suara nina memanggil haira dari luar bilik.

" ya, kenapa? " balas haira.

" potong line betul la minah ni. Aku nak feeling feeling pun tak boleh. Leceyh betul. " haira mengeluh sambil bangun.

Pintu bilik di buka. Nina pun masuk ke dalam bilik.

" esok hantar alang boleh?  Alang ada tusyen. Pukul 8. 30 pagi boleh? ". Nina bertanya haira yang sedang merenungnya dengan muka yang masam.

" okay. Esok hantar balik pukul berapa? " balas haira.

" balik pukul 1. 00 tenggah hari. Balik abah yang ambil. " balas nina sambil seyum.

" haa okay okay ". Balas haira sambil membaringkan dirinya diatas katil.

Perlahan lahan pintu bilik ditutup. Jam menunjukkan pukul 11. 05 malam. Kesemua ahli keluarga sudah tidur.

********
Maaf bab ni panjang sikit hehehe

Sia sia kah? Where stories live. Discover now