Bab 5

11 2 0
                                    

Kedegaran laungan azan subuh.
Haira bangun untuk solat subuh.  Kesemua ahli keluarga pak zaidi bangun memgerjakan solat subuh. Setelah selesai menunaikan solat subuh. Haira keluar dari bilik dan terus berjalan menuju ke dapur. Kelihatan mak ani sedang membuat nasi lemak untuk diletakkan di gerai pak aji.

" banyak lagi ke mak? " ujar haira kepada mak ani yang sedang leka membungkus nasi lemaknya.

" haa " balas mak ani sambil membalut satu persatu nasi lemaknya. Sudah menjadi kebiasaan rutin mak ani membuat nasi lemak dan di letakkan di gerai pak aji. Haira dengan segera menolong maknya membalut nasi lemak.

" amboi, rajin nampak?. " tegur pak zaidi sambil memandang haira dan mak ani yang sedang membalut nasi lemak. Pak zaidi menarik kerusi dan terus duduk.

" kan bagus, along selalu tolong mak balut nasi lemak ".  Pak zaidi menegur sekali lagi. Haira hanya memandang abahnya sambil tersegeh.

" cuti cuti anak anak selalu tolong ani balut nasi lemak. " balas mak ani.

" along sat gi tolong hantar alang pi tusyen kay. Balik abah ambik. Abah nak pi bendang (sawah padi) sat gi ". Ujar pak zaidi kepada haira. Haira hanya menggangokkan kepalanya sahaja.

Selesai membungkus nasi lemak. Pak zaidi bersiap siap ingin ke bendang. Bakul yang penuh di isi nasi lemak disua ke arah pak zaidi. Seperti biasa pak zaidi yang menghantar nasi lemak yang dibuat oleh isteri nya ke gerai pak aji.

" duit semalam jangan lupa ambil ya " ujar mak ani kepada pak zaidi yang sedang menghidupkan moto nya.  Pak zaidi menggangok kepala nya lalu pergi. 

" pergi dulu.  Assalamualaikum ". Setelah memberi salam pak zaidi berlalu pergi. 

" waalaikumusalam ". Haira dan mak ani menjawab salam tersebut. 

Jam menunjukkan tepat pukul 7. 40 pagi.  Haira memandang jam di dinding rumah.

" awai lagi rupanya. Dan kot lelap sat. Alang nak pi tusyen pun pukul 8. 30. Huh, ada masa lagi. Hehehe ". Haira menghampiri sofa lalu membaring di atas sofa.
Jam di dinding menunjukkan pukul 8. 30 pagi.

" along bagun ". Nina mengejutkan haira yang sedap tidur. Sekali lagi nina mengejutkan haira yang sedang tidur.

" along bagun hantar alang. Alang nak pegi tusyen ni". Alang menepuk nepuk tangannya di bahu haira yang sedang tidur.

" haaa bagun ni. Nak bukak mata jap ". Haira membuka mata nya. Lalu terus bagun. Kedengaran zafran berlari menghampiri haira yang sedang mamun. Zafran menarik narik tangan haira.

" adik pun nak ikot. Nak hantar alang. Boleh la boleh la. " ujar zafran sambil membuat wajah yang comel kepada haira.

" haa okay. Dah tepi along nak basuh muka ". Tampa berlegah haira masuk ke dalam bilik air.

" eee, along busuk tak mandi ". Zafran mengejet haira sambil ketawa.

" dia pun sama ngata orang " haira membalas ejekkan zafran sambil mencuit pipi adik bongsunya itu.

" cepat cepat pakai tudung. Adik tunggu kat moto tau. Cepat cepat adik tunggu ni. Sapa cepat adik tinggai ". Ujar zafran sambil berlari menuju menaikki moto skuter haira.

" vrom vrom pin pin pon pon. Cepat la along alang " jerit zafran. Sambil memulas mulas pemegang moto.

Haira dan nina keluar menghampiri zafran yang sedang menonggek nonggek acah acah lumba di atas moto skuter haira.

" dah dah. Tepi tepi along nak bawak ni. Duduk belakang. " tegas haira sambil mencuit zafran. Setelah suis moto dihidupkan. Haira terus menghantar nina ke sekolah. 

Sia sia kah? Where stories live. Discover now