Setibanya di kedai makan.
" abang, nasi goreng dua bungkus. Teh ais dua bungkus okay? ". Suara syikin memesan makan.
" okay ". Balas abang kedai makan.
Syikin duduk sambil selihat keadaan sekitar kedai. Tetiba2 dia terlihat aiman dengan seorang perempuan.
" ehh, Tu bukan perempuan yg hari tu ka? " bisik hati kecil syikin.
Sambil memandang kerah mereka.
" ye laa, aiman?! ".
Tanpa melegahkan masa. Syikin terus memghampiri aiman. Aiman tidak sedar yg syikin menghampiri nya.
" aiman? " suara syikin kedengaran dari belakang.
Aiman menoleh kebelakang. Dengan muka yg terkejut melihat syikin.
" sapa ni? " soal syikin sambil menunjing jari kearah perempuan yg berada di hadapan aiman.
Aiman tergaman seketika.
" sapa saya? " soal perempuan terbabit.
" sapa kau? " soal syikin.
" aku ni gf aiman la sapa lagi?!. " dengan selambar perempuan berkenaan memperkenalkab dirinya.
" what? "
Syikin tergaman lalu memadang tajam kearah aiman." sanggup kau buat macam bi kat haira?! Ehh, dia tunggu kau sikit punnya lama?! Wah2, jenis lupa daratan nampak?! " balas syikin dengan nada marah.
" haira? Sapa haira? " balas perempuan terbabit.
Syikin hanya menggelengkan kepalanya. Lalu memandang tajam kearah aiman.
" kau tanya la sendiri. Bf kesayangan kau ni?! " balas syikin dengan nada yg lantang.
Lalu berlalu pergi meninggalkan aiman dan perempuan itu.
........................................
Setibanya di tempat kerja.
Pang!!!!!
Syikin menghempaskan pintu begitu kuat.
" hoi. Gila ka?! " jerit haira.
" sakit hati betul. Jantan tak guna. Tak kenang budi. Ehh, kau ingat kau dah pakai kereta dan moto besar kau lupa dunia! "
Syikin membebel seorang diri dengan nada yg marah.
" kau marah sapa ni hah? " soal haira.
Jarang haira melihat syikin mengamok begitu.
" ehh, kau dengan tu sebenarnya apa hah? " soal haira dalam keadaan marah.
" macam tu la. Dia kan busy kerja. " balas haira.
" apa?! Hah! Busy. Busy dengan betina lain?! ". Balas syikin dengan nada yg marah.
" ehh, kau ni kenapa? Berangin sangat? Kau marah ka aku suruh kau beli makan kat aku? " soal haira dalam kehairanan.
" kau tanya la bf kesayangan kau tu! " balas syikin. Sambil memberi bungkusan makanan kepada haira.
Syikin masih membebel seorang diri. Marah betul syikin. Haira hanya melihat telatah syikin dari tepi nya. Dia masih tidak paham.
......................................
Jam menunjukkan pukul 6. 00 petang. Setelaha menutup kedai haira dan syikin menunggang motosikal masing2. Syikin masih dalam mood benggang.
..................................
Setiba di rumah. Haira melihat jam di telefon bimbitny.
" ehh, ada mesej la? "
Haira membuka mesej yg dihantar oleh aiman.
" sayang, malam ni ada benda yg nak biy bagi tahu sayang. "
" nak bincang apa?!!" ujar haira dalam Keadaan kebinggungan.
" hai, dah balik bukan reti nak masuk. Kalut dok tengok henset. " balas mak ani dari buai pintu dapur.
" nak masuk la ni mak " ujar haira lalu berlalu masuk kedalam rumah.
..................................
Seperti biasa. Setelah selesa mandi, makan, solat. Seluruh ahli kuarga pak zaidi berkumpul di diruang tamu. Hanya haira berkurung didalam bilik.
" mak, along mana? " soal zafran.
" ada dalam bilik tu. Jangan kacau. Along penat tu. " ujar mak ani kepada anak bongsunya itu.
....................................
Bunyi telefon bimbit haira kedengaran.
" aiman call la "
" hello, Assalamualikum " haira mengangkat fon dalam keadaan suara yg gembira.
" waalaikumuslam, hmm sayang. " balas aiman.
" ya, kenapa. Kenapa cakap ada benda nak bincang? " soal haira kehairanan.
" sebelum tu, biy nak minta maaf. Bukan salah sesiapa. Bukan antara kita. Bukan salah dia?! " balas aiman.
" dia?! " haira mencela
" biy nak lepaskan sayang! " aiman meneruskan berbualan dia.
Setelah menjelaskan segala2 nya. Air mata haira terus jatuh mengalir. Setelah mendengar segala penjelasan aiman. Tak sangka lelaki yg selama ini dia tunggu akhirnya mungkir janji. Yg selama ini dia korbankan segala2 nya meninggalkan dia. Sia2 yg haira korban kan selama ini. Akhirnya haira meletakkan telefon bimbitnya terus.
Dia terus mematikkan telefon nya. Semalaman haira menangis.
.............................
Keesokkan harinya.
" kenapa mata kau bengkak? " soal syikin.
" tak cukup tidur?! " balas haira.
" jangan nak tipu la haira. AKu kenal kau dari kecik sampai besar okay. Dah berlaut bilik kau tu? " balas syikin sambil memerli haira.
" stop kay! "
" dah mai sini. Nangis la kawan. Nangis la sepuas2nya. " ujar syikin.
Lalu menarik haira yg sedang menangis.
YOU ARE READING
Sia sia kah?
RomansaHaira seorang gadis bertubuh kecil berumur 23 tahun. Seorang gadis kampung yang hidup dalam keluarga yang sederhana. Haira mempunyai perwatakan yang menarik disebabkan tubuh yang kecil sifat cereweknya. Hipokritnya yang tinggi dan ego nya. Namun se...