Waktu isyak sudah berlalu. Selesai solat isyak seperti biasa mak ani menunggu kepulangan suaminya dan hakimi.
" assalamualaikum "
Kedegaran suara memberi salam dari luar rumah.
" waalaikumusalam " haira menjawab salam yang diberi. Lalu terus membuka pintu di ruang tamu.
" haih, lambat balik? Abah mana? " soal haira kepada kimi yang sedang menuntun basikal nya.
" hari ini ada ceramah sikit tu lambat tu. " balas kimi sambil melangkah masuk ke dalam rumah.
" angah, abah mana tak balik lagi? " soal mak ani kehairanan.
" hmm, ada ceramah kat masjid" haira membalas sambil menekan remote televisyen.
" cuti cuti kan selalu ada ceramah. " balas kimi sambil masuk ke dalam bilik. Mak ani hanya mengangguk kepalanya.
Si kecil zafran menuju ke meja sambil membawa buku sekolah nya.
" along, ajar adik. Cikgu suruh buat carta orgoronisaksi keluarga? " sambil menunjukkan buku sekolahnya.
" bukan orgoronisaksi. " balas haira sambil ketawa.
" dah tu apa? Berbelit lidah adik nak sebut. Cikgu suruh lukis mak abah kakak abang lepas tu letak nama. " jelas zafran sambil duduk di tepi haira.
" carta organisasi keluarga adik. Mai sini along ajar. " balas haira sambil mengusap kepala zafran.
Mak ani memperlahankan suara televesyen. Hakimi, haniez dan nina keluar dari bilik dan masing masing membawa kerja rumah untuk di siapkan. Sudah menjadi kebiasaan mereka adik beradik menyiapkan kerja rumah di ruang tamu.
" fuhyoo, alang banyaknya home work " haniez memerli nina.
" hala, home work tusyen lagi. Banyak la. " balas nina sambil meletakkan kerja sekolahnya.
" adik lagi banyak tengok ni " zafran mencelah sambil menunjukkan buku sekolahnya.
" banyak apa sikit saja tengok " balas haniez sambil melihat ke arah zafran.
" banyak la. Nak kena lukis lagi susah tau nak kena warna lagi hmm. " balas zafran sambil melukis.
" haish, tak baik merungut. Cakap nak pandai. " balas mak ani.
" dah dah cepat buat kerja sekolah masing masing. Lambat buat lambat siap. "balas haira sambil melihat adik adik nya.
Hakimi, haniez dan nina khusyuk menyiapkan kerja sekolahnya. Sekali lagi zafran bersuara.
" okay dah siap lukis. Nak kena letak nama pulak. " ujar zafran sambil memerhati sekeliling.
" haa mana nak tengok sikit. Cantik dak adik lukis " balas kimi sambil menarik buku sekolah zafran.
" hahahaha " kimi mentertawakan apa yang di lihat nya. Sambil menunjukkan kearah haira dan yang lain.
Semua ketawa melihat lukisan yang dilukis zafran. Maklum lah lukisan budak yang berusia lima tahun.
" awat kepala along besar? Haha " balas haira sambil ketawa.
" tengok ni. Haha " nina menunjukkan sesuatu yang dilihatnya di kepada haniez.
" hahahaha " haniez terus ketawa besar setelah melihat apa yang dilukis oleh zafran.
" mak tengok ni. Apa yang adik lukis " haniez menunjukkan buku yang dilukis oleh zafran kepada mak ani sambil ketawa.
Mak ani hanya terseyum lalu mengelengkan kepalanya. Haira,kimi,nina masih lagi ketawa. Riuh rendah ruang tamu rumah dengan suara mereka semua.
" cantik apa adik lukis, kan mak? " balas zafran sambil memandang ke arah mak ani.
" cantik sangat ". Balas kimi sambil seyum.
" ya cantik anak mak lukis ". Balas mak ani sambil seyum.
" bak la sini balik. Adik nak buat kerja sekolah ni?! " ujar zafran sambil meminta buku sekolahnya. Haniez pun memulangkan buku zafran sambil ketawa.
" along cepat la ajar adik ". Ujar zafran sambil memandang kearah haira yang sedang ketawa melihat lukisan adiknya itu.
" okay, okay nak buat apa? " soal haira sambil melihat zafran.
" ni nak kena letak nama. Nama along, angah, acik, alang, mak, abah dan adik. " balas zafran sambil menunjuk ruangan dibawah lukisan nya.
" okay, nama abah Zaidi Bin Mat ". Balas haira sambil menunjuk ruang dibawah lukisan.
" lagi lagi. Cakap je adik tulis. " balas zafran sambil menulis apa yang didengari nya.
" mak, Azwani Binti Osman. Along Nurin Nurhaira Binti Zaidi. Angah, Muhd Faizul Hakimi Bin Zaidi. Acik, Nurin Nurhaniez Binti Zaidi. Alang, Nurin NurHaznina Binti Zaidi ". Balas haira dengan jelas
" dan adik pulak. Muhd Hafizi Zafran Bin Zaidi. Betul dak? " balas zafran sambil terseyum menulis.
" haa pandai pun adik along ni ". Balas haira sambil menarik hidung zafran.
" ye ye, adik dah siap. Angah, acik, alang lambat lagi ka? Tengok adik dah siap " ujar zafran sambil menunjukkan bukunya kearah kimi, haniez dan nina.
" eleyhh, sikit boleh la " balas nina sambil menjeling ke arah zafran.
" adik jangan kacau alang nak buat keja " ujar mak ani.
Zafran berlari ke arah haira.
" along jom duduk luar ambik angin? " balas zafran sambil menarik tangan haira.
" okay, jom " balas haira sambil bagun menuju ke pintu.
Kimi, haniez dan nina masing masing sedang menyiapkan kerja sekolah.
" wah, tengok tu banyaknya bintang? " ujar zafran sambil menunjuk ke langit.
" ya la cantik nya " balas haira.
" along nanti besar nanti adik nak pi ke bintang? Tak mau pi bulan nak pi bintang?!. " balas zafran.
" nak pi bintang? Haha " balas haira sambil ketawa kecil.
" adik nak pi lawan dengan raksasa kat bintang? " balas zafran sambil membuat aksi ultraman.
" dia mula dah budak kecik ni. " haira bersuara kecil.
" pom pom pom ambik kau raksasa? Tunggu adik besar adik terbang ke sana pom pom pom " balas zafran.
Teloteh zafran membuat haira ketawa.
Tiba-tiba kedegaran dari jauh bunyi moto pak zaidi.
" opss, berhenti? " jerik zafran dari jauh menghampiri pak zaidi.
" kenapa duduk kat luar ni? " balas pak zaidi. Sambil melihat kearah haira dan zafran.
" tunggu abah balik la. " balas haira.
" dah dah jom masuk? " ujar pak zaidi sambil menunggang moto.
Haira dengan segera berjalan menuju kearah rumah. Setelah memasuki ke ruang tamu kelihatan nina yang masih lagi menyiapkan kerja sekolahnya.
" alang tak siap lagi? " soal haira sambil memandang ke arah nina.
" sikit lagi. " balas nina." assalamualaikum "
Suara pak zaidi memberi salam sambil melangkah masuk ke dalam rumah.
" waalaikumussalam "
Haira dan nina menjawab salam yang diberi.
" alang tak siap lagi dah pukul berapa dah ni? " soal pak zaidi.
" sikit lagi abah. " balas nina.
" tengok adik dah siap. " zafran mencelah.
" eleyh, diam la. Budak kecik sibuk ja. " balas nina sambil menjeling ke arah zafran.
Waktu mula berdetik dengan pantas jam telah menunjukkan pukul 11. 30 malam. Susana di dalam rumah mula menjadi sayu.
" dah semua anak abah masuk tidur esok sekolah? " ujar pak zaidi sambil mematikan suis lampu.
YOU ARE READING
Sia sia kah?
RomanceHaira seorang gadis bertubuh kecil berumur 23 tahun. Seorang gadis kampung yang hidup dalam keluarga yang sederhana. Haira mempunyai perwatakan yang menarik disebabkan tubuh yang kecil sifat cereweknya. Hipokritnya yang tinggi dan ego nya. Namun se...