" haira?! " suara syikin memanggil haira dari jauh.
" ya apa? , hang ni tak dak kerja kaa? " balas haira.
" ehh, aku nak menyebok sikit ni. Pasai kau dengan aiman tu?. "
" aku dengan dia okay ja. Kenapa ehh? " balas haira sambil memandang syikin.
" tak laa. Aku pelik jaa. Kau kan tua dari dia? " soal syikin lagi kau.
" memang laa aku tua dari dia. Tapi kenapa? Ada masalah ka dengan perbezaan umur? " balas haira sambil menujuk ke arah syikin.
" aku dengar laa. Orang cakap laki muda ni selalunya la, payah nak jaga. Kau serius ka dengan si aiman tu haira? " soal syikin ingin tahu.
" hmm, entah la syikin. Aku sayangkan dia. Tak tau nak cakap. First time aku boleh terima, ye laa hang tau kan. Laki yang lebih muda dari aku. " balas haira.
" tu laa aku pelik tu. Kau ni biar betul. Aiman tu adik2 lagi tu. Apa orang cakap haa anak ikan?! Ee, kau tak geli ke? Hahaha. " balas syikin sambil ketawakan si haira.
" ehh, hang last makan kasut bila? " soal haira sambil menampar bahu syikin." last makan kasut ehh?! Tah laa tak ingat? Haha. "
" sorry2. Ehh, haira serius laa. Kau serius ka dengan aiman tu?! " soal syikin sekali lagi.
" ya syikin. Serius kau ni kenapa la?! Asyik tanya soal yang sama. Salah ka aku nak kat aiman tu? " balas haira.
" tak la. Aku pelik laa dengan kau ni haira. Ehh, kau ingat tak firdaus tu tunggu kau dari zaman sekolah menenggah lagi tau?! Tergila2 kan kau. Kau ja yang jual mahai?!. "
" hmm, Hati kan tak boleh paksa. Lagi pun, aku anggap dia kawan ja laa tak lebih pun. " balas haira.
" dari Form3 sampai sekarang. Ehh, aku rasa dia masa tunggu kau laa haira?! Kau tak nak ka kat si firdaus tu? Kalau tak bagi ja laa kat aku ni haa. " balas syikin sambil tersimpul2 malu.
" kau ni gedikkan syikin?! Kau nak kau ambil aku malas nak fikir. " balas haira.
" dah laa. Aku nak sambung baut kerja. Gosip dengan hang kerja aku tak buat. Nanti bos tanya mati aku nak menjawab. " ujar syikin.
" haa, Tahu pun. Menyibok lagi hal orang?!. " balas haira.
..........................................
Jam menunjukkan pukul 5. 40 petang.
" syikinn!!! " jerit haira.
" ya apa? " balas syikin
" hang tak mau balik ka? Nak OT ka kat sini? Tengok jam sekarang dah pukul berapa? Dok ralit apa lagi syikin oi? " soal haira.
" aaa, haira tunggu aku jap. Alaa, tak perasaan busy. " jerit syikin dari dalam.
" busy la sangat. Cepat laa tutup kedai? " balas haira sambil kemaskan barang2 nya.
" okay. Wait?! " jerit syikin dari dalam.
Bergegas syikin lari keluar.
" cepat laa syikin tutup pintu tu. Kunci jangan lupa?! " balas haira.
" jap laa, tenggah kunci la ni. " balas syikin." dah siap ka belum? " soal haira.
" dah dah. " balas syikin. Sambil berlalu menghampiri haira yang berada di parking moto.......................................
Dalam perjalan pulang dari rumah syikin menepuk bahu si haira.
" ehh, haira2. Tu bukan si aiman ka?. " soal syikin sambil menunjukkan sesuatu kepada haira.
" mana2? " balas haira.
" aiman laa. Dengan perempuan mana tu?. " soal syikin ingin tahu.
Haira hanya mendiamkan diri nya.
" ee, haira sapa perempuan tu? Kenapa dia tergedik2 kat si aiman? " Soal syikin lagi sambil menolak2 bahu haira.
" sepupu dia kot. " balas haira dengan selambar.
" sepupu apa macam tu?! Tergedik2. Ehh, kalau aku kan aku dah pi dekat aiman tadi tanya sapa perempuan tu?! " ujar syikin dalam keadaan marah.
" come on syikin. Boleh tak fikir tu matang sikit?! Bukan budak2 sekolah lagi la. Nak fikir kolot sampai macam tu?! Lagi pun aku percayakan dia. " tegas haira sambil menyigung perut asyik dari hadapan.
" ya laa haira. Lantak kau laa. Baik sangat kan. Jangan kena kencing dah laa. " balas syikin dengan nada memerli si haira.
......................................
Setiba di halaman rumah syikin. Haira memberhentikan moto skuternya.
" okay dah sampai tuan puteri?! "
" hmm, thanks laa. Ambil aku hantar aku balik. Esok jangan lupa ambil aku tau? " ujur syikin sambil senyum kearah haira.
" esok cuti ngek. " balas haira sambil tersenyum.
" ehh, lupa la. Haha ".
" itu pun lupa ka? Ingat bangla kerja tak dak cuti?! " balas haira
" ehh, haira. Balik jap gi jangan lupa tanya aiman tu?! Sapa perempuan tu?! "
" hmm. Ya la. Okay la aku nak balik dah lambat ni. Kirim salam ja kat ibu kau okay ". Balas haira
" okay. Balik elok2 weyh?! " jerit syikin.
.................................
Setibanya di rumah.
" lewat balik? " ujur mak ani kepada anak sulungnya itu.
" lambat sikit mak. Tadi hantar syikin balik. Moto dia rosak. " balas haira.
" dah. Masuk pi mandi. Makanan ada bawah tudung tu?! " ujar mak ani sambil menutup tingkap.
......................................
Setelah selesai mandi, makan dan solat haira terperok didalam biliknya. Entah apa yang bermain didalam fikiran nya. Memikirkan apa yang dilihatnya tadi.
" siapa perempuan tu tadi? " bisik hati kecil haira.
Bermacam2 yang difikirkan haira.
Sejak aiman bekerja di Kuala Lumpur sikap sikit pelik. Tidak macam dulu lagi. Apatah lagi layanannya terhadap haira.
" sejak aiman beli moto RR ni. Peragai dia terlalu pelik?! Macam ada something dia sorokkan dari aku?! " bisik hati kecil haira lagi.
Entah apa yang bermain difikiran haira.
" kenapa dia tak bagi tahu yg dia dah balik? " bisik hati kecil haira lagi.
Haira masih tertanya2. Siapakah gadis yg selalu bersama aiman? Adakah sepupunya?
YOU ARE READING
Sia sia kah?
RomanceHaira seorang gadis bertubuh kecil berumur 23 tahun. Seorang gadis kampung yang hidup dalam keluarga yang sederhana. Haira mempunyai perwatakan yang menarik disebabkan tubuh yang kecil sifat cereweknya. Hipokritnya yang tinggi dan ego nya. Namun se...