Move on.
" yes akhirnya kau move on jugak haira?! "
Suara syikin memerli haira.
" habis tu kau nak aku buat apa?! Meratapi. Ehh, please laa. Orang dah tak nak buat apa aku nak terhegeh2 " balas haira sambil tersenyum.
" go haira go " syikin bersuara lantang.
" don't worry. Kifarah is waiting. Haha ". Ujar haira sambil tersenyum simpul.
Setelah berbual2. Seperti biasa jam menunjukkan pukul 6. 00 petang. Sudah tiba waktu untuk haira pulang.
Sudah setahun haira single. Move on.
Mak lijah jiran sebelah rumah haira.
" haira tu makin lama makin cantik pulak aku tengok ani oi?! " ujar mak lijah.
" hmm, macam tu la dia. " balas mak ani.
" dah berpunya ka? " soal mak lijah.
" entah la. Katanya sibuk kerja. " Balas mak ani.
" hmm, boleh la ni " ujar mak lijah sambil tersenyum melihat haira dari jauh.
" boleh apa nya lijah? " soal mak ani sambil menghulurkan secawan kopi.
" ada la ani oi?! " balas mak lijah sambil tersenyum lebar.
Mak lijah dengan mak ani asyik bersembang.
" mak tu gosip la tu?! " ujar zafran sambil menunjuk2 jarinya kearah mak ani dan mak lijah.
" ishh, mulut tu sapa ajar hah?! " balas haira. Sambil mencubit pipi adik bongsunya.
..............................
Malam. Seperti biasa. Keluarga pak zaidi berkumpul di ruang tamu. Mak ani memanggil haira.
" along, mai dapur jap. Mak ada benda nak cakap sikit?! "
Mak ani menanggil haira.
" tak tau. Along nak kenai pukul?! Habis laa ". Zafran mencelah sambil tersenyum.
" buat la kerja tu. Sibuk jaga tepi kain orang. " suara haniez mencela.
Haira menuju ke arah dapur.
" ya, mak. Ada apa? "
Haira menarik kerusi lalu duduk. Memandang wajah mak dan ayahnya.
" begini?! Tadi mak ada la sembang2 dengan mak lijah tu. "
Mak ani memulakkan percakapannya.
" haa, dah tu?! " soal haira.
" mak ingat mak nak jodohkan along dengan anak angkat mak lijah tu. Danial nama dia. " jelas mak ani dengan nada yg lembut.
" mak, abah. ALong tak sedia lagi laa. Along nak cari sendiri. Tak payah la nak jodohkan. Tak kenal semua cukup. Ee, geli laa " balas haira.
" along. Ingat along muda lagi ka? Sekarang umur dah berapa? Fikir la along. Mak abah makin tua. " balas pak zaidi.
" tak at list, bagi along yg cari?! " balas haira.
" kau nak tunggu sapa? " balas mak ani.
Haira hanya mendiamkan dirinya.
" mak dengan abah hanya nak yg terbaik untuk along tau. Along fikir la. Lusa anak angkat mak lijah tu nak mai sini. Duduk sini. Boleh la along kenal2 dengan dia. Along fikir la. " balas mak ani.
Haira hanya mengangukkan kepalanya. Lalu berlalu pergi.
YOU ARE READING
Sia sia kah?
RomanceHaira seorang gadis bertubuh kecil berumur 23 tahun. Seorang gadis kampung yang hidup dalam keluarga yang sederhana. Haira mempunyai perwatakan yang menarik disebabkan tubuh yang kecil sifat cereweknya. Hipokritnya yang tinggi dan ego nya. Namun se...