BAB 5

4.7K 243 1
                                    

BALIK rumah, cerita itu langsung tidak diberitahu kepada Ibu dengan Abah hatta dengan Pijo sekalipun. Budak tu ada tanya tentang helmet dia tapi aku bagi alasan jatuh walaupun nampak tak logik. Kalau diceritakan pasal jasa baik helmet tu takut pergi melarat pada jasa buruk dia pula. Tak ke pecah tembelang aku dekat situ.

Tapi macam mana kalau lelaki tu minta benda mengarut. Misalnya ajak aku kahwin ke, suruh aku jadi tunang atau kekasih olok-olok dia ke, tak ke naya. Ish, banyak sangat tengok drama dengan baca novel sampai kisah realiti nak dijadikan fantasi. Tak logiklah Yana. Think positif dear. Mungkin lelaki tu cuma nak ajak kau belanja minum saja kot.

Tapikan... lelaki tu tak kenal ke aku tadi? Tadi tu bukan main pandang aku lama-lama, apa kes? Kes dah jatuh hati ke apa? Dayana memang ingat dengan jelas muka Rizal sebab dah tolong dia tempoh hari tapi takkanlah lelaki itu dah lupa tentang dia?

Ding dong.

Bunyi mesej masuk mencuri tumpuan Dayana. Pantas skrin diunlock dan ruangan WhatsApp dibuka.

Assalamualaikum.

Mesej dari Rizal memang sudah dijangka. Baru saja jari nak menaip balasan salam, masuk pula mesej lain. Terhenti gerakan jarinya.

Saya bagi awak dua pilihan. Ganti rugi atau ikut syarat saya.

Dahi Dayana berkerut. Tadi cakap lain sekarang cakap lain. Cepatnya tukar fikiran? Dari nak menaip balasan salam bertukar pada soalan pula.

Syarat lain tu apa dia?

Tak pasal-pasal sekarang bertambah bebanan dia. Terkenal tak sengaja pula dengan lelaki ni. Kalau dipandang sekilas tadi. Hensemlah juga dengan rambut terpacak dia tu. Agak-agak mungkin umur dia dua puluh lebih. Wajah dia nampak matang.

Jumpa saya esok.

Saya kerja.

Then saya jumpa awak. See you tomorrow.

Dayana menghela nafas pendek. Pelik juga kenapa dia bagi dua pilihan? Kenapa tak bagi dia bayar ganti rugi saja. Dia nak pikat aku ke? Laju Dayana mengelengkan kepala. Jangan fikir mengarut. Kan terbagi harapan, kau juga yang sakit kalau harapan hancur.

SAMBIL turun tangga sambil tersengih. Memang dia langsung tak menduga mereka dipertemukan semula dalam keadaan macam ni. Kereta kesayangan dia dah selamat masuk bengkel. Biarlah duitnya melayang asalkan dia dapat sesuatu dari kemalangan kecil itu.

"Amboi, sejak turun tangga lagi Ibu dah silau dengan senyuman Rizal. Ada apa-apa ke yang buat hati anak Ibu ni gembira semacam?" Ibu menegur takala anak terunanya sudah duduk di meja makan. Makan malam belum lagi disiapkan tapi anaknya sudah turun. Selalunya kena ketuk pintu, jemput makan dulu baru nak turun.

"Mana boleh cakap, rahsia." Sengaja nak berahsia dengan Ibu sendiri. Dia tarik kerusi dan duduk.

"Banyaklah rahsia. Tu, kereta Zal dah kenapa masuk bengkel?"
"Side mirror pecah, Ibu."

"La, macam mana boleh pecah. Siapa yang buat?" Ibu mula memotong tembikai sambil berbual dengan anak sulungnya. Walaupun dalam rumah ni dah ada orang gaji tapi dia selesa buat semuanya sendiri. Daripada duduk tak buat apa, ada faedahnya duduk dekat dapur. Dia gajikan orang gaji pun sekadar peneman dia dalam rumah bila anak-anak dan suami tak ada.

"Kemalangan kecil aje Ibu. Dia tak sengaja. Nak tolong orang lain terkena kereta Zal," cerita dia ringkas. Malas nak panjangkan, takut banyak pula Ibu soal. Ibu ni bila dia dah mula menyoal, kalah CIA.

"Minta ganti rugi tak?" Tembikai yang sudah dipotong diletakkan di dalam pinggan sebelum disusun atas meja bersama hidangan makan malam yang lain.

"Tak pun. Malas Zal nak panjangkan cerita." Tapi panjang pula tangan dia mencapai tembikai dalam pinggan.

"Perempuan ke?" Rizal jeling Ibu yang sedang membasuh tangan di sinki. Ibu tanya ke beritahu aku? Ni gaya Ibu nak mulakan siasatan dia.

"Perempuanlah tu kan. Kalau tak, takkanlah senang macam tu aje Zal nak bagi lepas kan." Dalam diam Rizal telan air liur. Kang dari jadi rahsia dah tak jadi rahsia.

"Budak lagi Ibu." Dari gaya tengok muka Dayana tadi, dia boleh syak gadis tu masih lagi belajar. Mungkin dalam dua puluh tiga ke atas.

"Ya ke budak?" Ibu dah angkat kening tanda ragu-ragu dengan jawapannya. Dia kenal sangat perangai kuat menyelidik Ibu dia. Selagi tak tahu cerita sebenar, selagi tu nak diselidik sampai ke akar umbi.

"Shhh." Terdiam Ibu bila Rizal letak jari telunjuk di bibir sendiri.

"Apa dia?"

"Ada orang telefon Zal. Zal naik dulu." Tak sempat nak menjawab, kelibat anak sulungnya sudah hilang dari pandangan. Adalah tu benda yang disorokkannya. Bunyi telefon celah mana, bilik tingkat dua takkanlah sampai ke dapur dengar. Alasan nak larikan dirilah tu.

Bunga-bunga Cinta (EBOOK)Where stories live. Discover now