Bab 1

24.8K 311 2
                                    

"Aliyah!!! Bangun lah dah pukul berapa dah ni." Puan Noor berkata dari luar bilik sambil mengetuk pintu banyak kali.

"Mmmhmmm.."

"Ibu cakap bangun Aliyah!!"

Aliyah dengan malas menolak selimutnya dan bangun sambil mata masih tertutup.

Sambil menguap dia menjawab, "Mmmm iya bu, orang dah bangun ni."

Dengan perlahan dia bangun dari katil dan mengikat rambutnya sebelum melangkah masuk ke bilik mandi.

Selesai mandi dan siap, dia mengemas katil, mematikan suis charger dan penghawa dingin sebelum keluar dari bilik dan terus ke dapur.

"Gooooood morning my beautiful mother!!" kata Aliyah dengan ceria bila melihat ibunya sedang menghidang sarapan pagi. Kemudian dia beri satu ciuman dipipi ibunya.

"Dah kenapa kamu ni? Dah buang tebiat ke pagi-pagi buta ni."

Aliyah yang sudah duduk bersila di atas kerusi terus meletakkan tapak tangan di hatinya dengan penuh drama.

"Ohh remuknya hati beta bila tuan hamba berkata begitu."

"Ya Allah Aliyah kau ni dah gila ke." puan Noor menggeleng kepalanya sambil duduk berhadapan dengan Aliyah.

"Hahaha alaa ibu ni orang tengah kasi suasana lebih ceria." Aliyah bersenyum kambing.

"Ceria otak kau. Memekak je."

"Hehe." Aliyah tersengih.

Dia menyeduk sedikit kueh teow goreng dan telor goreng ke dalam pingganya dengan segelas air jus epal.

"Eh mana ayah?"

"Ada kat dalam bilik jap lagi keluar lah tu."

"Ohh."

Sedang Aliyah menikmati masakan ibunya, tiba-tiba tuan Azhar lalu dibelakangnya dan menepuk bahu Aliyah sedikit.

'Uhuk uhuk'

Aliyah terus mencapai airnya dan minum sedikit.

"Apa abang ni? Anak kan tengah makan tu." marah puan Noor.

Sambil duduk di kerusi tuan Azhar mencebik. "Eleh, ayah tepuk sikit je, dia ni je yang mengada sangat." terus hidung Aliyah ditarik.

"Ayaaaah sakit laaa." Aliyah menepis tangan tuan Azhar dan menggosok hidungnya sambil mencebik.

Puan Noor hanya menggeleng kepalanya dengan kerenah dua beranak itu.

"Oh ya, bila Aliyah dapat kerja?"

"Alaaa ibu, kan dah cakap panggil Aqish."

"Ehh ibu lahirkan kau perempuan bukan lelaki. Yang mengada sangat nak nama jantan tu kenapa."

"Cool sikit."

"Cool otak kau. Ibu ketuk kepala dengan sendok ni baru tahu."

"Hehe jangan jangan." Aliyah tersengih. "Oh pasal kerja jangan risau lah, in sha Allah dapat lah tu. Gaji kakak yang dulu masih ada jadi masih boleh tanggung kita untuk lagi sebulan dua."

"Ibu bukan risau pasal kita. Ibu risau pasal sekolah kau ni. Masih belum bayar habis kan? Tinggal lagi berapa kak?" kedengaran dari suaranya memang agak risau.

"Ada lagi...... $3500."

"Banyak lagi tu. Duit gaji kamu pun tak cukup nak bayar."

"Ibu jangan risau lah.. nanti pandai-pandai akak urus kan lah." Aliyah memberi senyuman kepada ibunya.

Isteri UpahanWhere stories live. Discover now