Bab 10

15.8K 403 120
                                    

Setelah semuanya sudah siap, Aqisha menghidangkannya di atas meja makan. Kemudian dia memanggil puan Marissa.

"Asal lama sangat kau masak. Dah kebulur aku tau."

"Sorry ibu. Nak kukus memang lama sikit. "

"Dah pergi sana aku nak makan."

Aqisha masuk ke dapur dan mengemas. Sedang dia mencuci kuali, baru dia teringat. Mana perginya mak som?

Nanti tanya lah.

Habis mengemas, Aiqsha mengambil beg sekolahnya dan naik kebilik. Dia melihat jam di dinding. Sudah pukul 3.55 petang, dengan cepat dia mengambil pakaian baru dan masuk ke bilik mandi.

Setelah mendirikan solat Zohor dan Asar, Aqisha bangun dan melipat telekongnya. Dia mencapai telefon bimbitnya dan terkejut bila panggilan dari Rafique begitu banyak.

20 missed call
15 new whatsapp

2.40pm: Ehem ehem. Hai.
2.45pm: Tengah buat apa?
2.50pm: helloo?
3.00pm: busy nah? Ke acah acah busy?
3.10pm: eh awak buat apa sampai busy betul?? 🤔
3.15pm: ke memang sengaja tak nak reply??😑
3.20pm: hello??? Anyone there??
3.21pm: ke awak tengah tidur ni??
3.25pm: ok fine taknak reply sudah.
3.35pm: eh awak jangan main2 boleh? Jangan buat saya risau.
3.40pm: ALIYAH AQISHA!!
3.50pm: Memang cari pasal kan. Awak tunggu.
4.00pm: Can you reply me Aqish??
4.10pm: Fine, you wait. Saya dah otw.
4.20pm: REACHING SOON.

Aqisha memandang jam sekali lagi.

4.22 petang.

Mampos aku!

Dengan cepat dia turun kebawah dan melihat meja makan tidak dikemas. Dia terus mengutip pinggan, cawan dan mangkok ke dapur. Kemudian dia mengambil tuala dan bersihkan meja.

Setelah itu dia berdiri di singki dan mula mencuci pinggan bila...

"Assalamualaikum." Rafique masuk ke rumah dan terus mencari Aqisha. Dia ingin menaiki tangga tetapi matanya tertangkap pada susuk tubuh Aqisha di dapur.

Dia terus ke dapur.

"Dah tak tahu nak reply whatsapp ke apa?" suara garang Rafique membuat Aqisha terkejut.

"Eh awak." dia menyalam Rafique. Sentuhan Aqisha membuatkan hatinya yang membara tadi sejuk sedikit.

"Sorry lah saya sibuk tadi. Ni baru baca whatsapp awak."

"Busy apa sampai tak tahu nak angkat call semua?"

"Saya masak tadi lepas tu terus naik solat."

"Masak untuk siapa? Tadi kan kita dah makan lunch."

"Untuk ibu lah. Dah lah, saya tak ada apa apa. Awak pergi lah balik office. Nanti kerja tak siap." Aqisha bersenyum. Tetapi di dalam hatinya hanya Allah yang tahu bertapa lajunya ia berdegup.

Takut kena marah oi.

"Assalamualaikuuuum." Suara ceria Raihan kedengaran membuatkan mereka menoleh.

"Ehh akak dan abang ada kat sini." Raihana terus menyalam mereka berdua. "Lah abang. Kenapa kat sini? Tak kerja?"

"Kerja. Tapi barang tertinggal." Aqisha melihatnya dari ekor mata.

"Oh habis dah ambil belum ni?"

"Dah. Ok abang balik office dulu." dengan itu dia meninggalkan mereka berdua.

"Kakak buat apa tu?" Raihana pusing kepada Aqisha.

"Tengah nak cuci pinggan. Ni Rai dah makan belum?"

"Belum. Tadi tak sempat nak pack makan bawa balik. Ni kena lah tunggu sampai makan malam."

"Eh kenapa macam tu?" Aqisha bertanya dengan pelik.

Raihana duduk di atas meja bersebelahan dengan Aqisha.

"Selalunya, petang macam ni. Rumah tak ada orang. Semua sibuk dengan hal sendiri. Papa sibuk dengan client kalau tak pun jumpa kawan dia. Abang Raf dan abang Rid pun kat office je, Rai pula sekolah. Ibu kadang kadang keluar dengan kawan dia. Ni kereta dia ada kat luar, tak keluar lah tu."

"Lah.. habis tu mak som pergi mana?"

"Sebab tak ada orang, mak som dalam pukul 11 pagi selalu balik rumah dia sampai pukul 5 petang baru dia balik sini untuk masak makan malam. Kalau Rai balik awal, sama ada Rai makan dengan kawan dekat luar atau bawa balik makan."

"Oh patutlah."

"Apa yang patut?"

"Eh takde. Dah sekarang Rai naik mandi. Akak dah masak, Rai boleh makan."

"Huh? Serius ke kak?" Raihana memandang kearah periuk di atas dapur.

"Iye. Dah pergi makan."

Raihana membuka tutup periuk. "Fuhh bau sedap. Rai nak makan dulu." Dia tersengih.

Raihana terus mengambil pinggan dan duduk makan. Aqisha tersenyum sebelum dia sambung mencuci pinggan.

Setelah menemani Raihana makan, mereka naik kebilik masing masing. Aqisha mengeluarkan tugasan yang diberi dan mula membuatnya di atas katil.

*****

Heyloo lovelies.. Sorry sebab update lmbt. Busy gile sey..

So amacam? Ok tk ok? Cer citer sikit.. haha.

Jangan lupa vote n comment yah..

Bye uolls...😘😘

Isteri UpahanWhere stories live. Discover now