*19

47 6 0
                                    

´kijk jongens´. Ron en Hermione leggen een berg snoep voor Harry en mij op tafel. ´zo veel we konden dragen´. Zucht Ron. Lachend pak ik een chocokikker en stop hem in mijn mond. ´hoe was Hogsmeade?´. Ron en Hermione ploffen op de stoelen tegenover ons neer dicht bij het vuur. De leerlingen kamer begint steeds voller te raken met alle verkleumde Gryffindors die terug komen uit Hogsmeade. ´het was geweldig, we zijn in the three Broomsticks geweest. Waar we heerlijke butterbeer hebben gedronken. Jammer dat we niks voor je mee mochten nemen. We zijn bij Dervish en Banges geweest . Ze verkopen er allemaal magische dingen echt geweldig. Oh en je had het postkantoor moeten zien Isa, meer dan tweehonderd uilen allemaal klaar om allerlei soorten pakketjes te verzenden´. Vertelt Hermione vrolijk. ´maar  Zonko´s joke shop was het beste´. Voegt Ron vrolijk toe. ´en jullie?´. vraagt Hermione een beetje bezorgd. ´we hebben niet veel gedaan. We hebben even met professor Lupin gepraat en wat rond gehangen in het kasteel´. Antwoord Harry. ´oh en ik heb voor Isa kwam nog even thee gedronken met Lupin maar Snape kwam binnen. Echt heel raar. Hij had een drankje gemaakt voor Lupin´. Ron kijkt verbijsterd. ´en hij heeft het opgedronken?´. krijgt Ron er met moeite uit. ik rol met mijn ogen. ´mijn vader wil Lupin heus niet vergiftigen hoor. Ik weet dat hij overkomt als een gevoelloze klootzak maar zelfs dat zou mijn vader niet doen´. Ze kijken me alle drie even verontschuldigend aan. Ik glimlach. ´laten we maar naar de grote zaal gaan, het feestmaal begint over 10 minuten´. Het feestmaal was heerlijk. De elfen hadden speciaal voor Halloween een extra mooi en lekker feestmaal voor bereid. Het eten eindigde met de spoken die plotseling uit de muren en tafels  tevoorschijn kwamen en een zweefshow hielden.   Nearly Headless Nick had veel succes met het naspelen van zijn eigen mislukte onthoofding. Isa had nog nooit zoveel gelachen op 1 avond. Samen met de andere leerlingen liepen Isa, Ron, Harry en Hermione door de gangen de trappen op naar hun Common room. ´waarom gaat er niemand naar binnen?´. zegt Ron verbaasd als ze in de gang waar de ingang van hun toren is iedereen buiten zien staan. Isa gaat op haar tenen staan om over de hoofden heen te kunnen kijken. Het portret gat lijkt gesloten. Ze haalt haar schouders op. ´laat me er langs, laat me er langs!´. roept Percy 1 van Ron´s broers. Die zich een weg door de menigte probeert te wurmen. ´jullie zijn toch niet allemaal het wachtwoord vergeten? Laat me er langs ik ben hoofdmonitor..´. opeens was het stil. ´haal professor Dumbledore!´. roept Percy vanaf het begin van de gang. ´wat is er gebeurd?´. Ginny kijkt me vragend aan en ik haal mijn schouders op. Niet veel later komt Dumbledore de gang in lopen. Alle leerlingen gaan voor hem opzij zodat hij er langs kan. Snel pak ik Ginny haar hand en volg Ron, Harry en Hermione naar voren. ´oh hemel´. Mompelt Hermione. Snel kijk ik langs haar heen en hap naar adem. Het doek van de fat lady was helemaal aan flarden gescheurd, het was zo toegetakeld dat delen van het doek op de grond lagen. Van de fat Lady zelf was geen spoor  te bekennen. ´filch roep alle geesten en zoek de Fat Lady´. ´dat is niet nodig professor Dumbledore´. Antwoord filch en hij wijst naar boven.  Snel stormt iedereen de trap op achter Dumbledore aan naar de Fat Lady. Ze heeft zich verschuilt in een  schilderij met een drassig landschap achter een grote zwarte buffel. ´mijn lieve dame wie heeft dit gedaan?´. vraagt Dumbledore voorzichtig. Ze komt huilend achter de buffel vandaan met haar hoofd. ´hij had ogen als de duivel. En een ziel zo duister als zijn naam. Hij was het. Hij waar iedereen over praat. Hij is hier ergens in het kasteel. Sirius Black!´. ´doorzoek het kasteel filch´. Filch knikt en rent er vandoor. ´iedereen naar de grote zaal!´, roept Dumbledore.

Alle hekken en deuren werden die avond gesloten in Hogwoarts. Niemand kon het kasteel meer in of uit. alle tafels en stoelen werden weggehaald uit de grote zaal en vervangen door honderden zachte paarse slaapzakken. Al snel kregen de Gryffindors gezelschap van de leerlingen van Slytherin, Ravenclaw en Hufflepuff. Die er al net zo min van leker te begrijpen als de Gryffindors. ´vanavond blijft iedereen hier. Niemand verlaat deze zaal. De hoofdmonitoren zullen om de beurt wachtend draaien terwijl ik en de andere leeraren het kasteel doorzoeken. Ik hoop dat jullie allemaal nog een beetje kunnen slapen. Goedenacht´. Na dat gezegd te hebben verlaat professor Dumbledore de zaal en gaan de lichten uit. het enige licht wat er nog is is van de zaklampen van de hoofdmentoren . zuchtend pakt iedereen een slaapzak en zoekt een plekje. ´denk je dat Black nog in het kasteel is?´. ik kijk Ron, Harry en Hermione vragend aan. ´Dumbledore denkt blakbaar van wel´. Zucht Ron. Wat een geluk dat Black net deze avond heeft gekozen. De avond waarop niemand in de Gryffindor toren was.

Al his secrets - hpWhere stories live. Discover now