"And i will protect you with my own life.." Kata Isman lagi. Arissa mengeluh berat sebelum mengangguk lemah.
"Jangan risau, Risa. Saya ada dengan awak.. Seluruh penduduk kota ni akan berdiri bersama awak.. Jngan risau, awak tak kesorangan." Rayyan tersenyum memberikan Arissa kekuatan. Begitu juga penduduk yang lain. Sekali lagi gadis itu mengangguk.
"Nek.. Nenek tahu ke kat mana kristal mistik? Setahu saya kejadiannya dah pupus beratus tahun dulu. Disebabkan selalu diburu oleh mereka2 yang inginkan kuasa kristal tu.." Soal Isman memandang nenek wu. Nenek Wu mengangguk perlahan.
"Ya benar tu.. Tapi ramai yang tak tahu sebenarnya kristal itu masih belum pupus kejadiannya. Ianya hanyalah sukar untuk dijumpai." Isman, Arissa dan Rayyan setia mendengar.
"Ia ada di Rimba muslihat di seberang sungai selatan.." Ujar nenek tua itu. Semua yang berada di situ kelihatan terkejut dengan kata2 Nenek Wu kecuali Arissa yang masih terpinga2 itu.
"Nek.. Rimba Muslihat? Bukan ke itu tempat yang sangat merbahaya?" Soal Hazuwan, salah seorang penduduk muda Desa Air. Dialah gerangannya yang berlawan kata dengan Marina tadi.
"Sebab itulah ramai yang tak tahu kewujudan kristal mistik di rimba itu.." Jelas Nenek Wu.
"Baiklah.. Saya nak mohon pertolongan penduduk muda kota ni.. Sesiapa yang ingin menjadi sukarela bersama saya untuk mencari Kristal mistik itu, berkumpul di sini sesudah subuh esok. Khabarkan pada ketiga2 desa yang lain. Saya tak memaksa.." Ujar Isman.
................................................
Cahaya bulan kelihatan terang di celah2 awan hitam yang memenuhi langit kota itu. Arissa memandangnya. Mencari2 keberadaan bulan. Walaupun baru beberapa hari di kota itu, dia sudah mulai merindui cahaya bulan dan matahari. Rayyan mendapatkan tempat di sisi Arissa.
"Jauhnye termenung.. Dah sampai bulan ke?" Soal lelaki itu. Arissa tergelak dengan gurauan Rayyan.
"Esok saya ikut sekali untuk cari kristal tu.." Ujar Rayyan.
"Saya pun.." Balas Arissa.
"Awak rasa, kita akan jumpa ke dengan kristal tu? Saya tak yakin la.." Soalnya lagi.
"Hei, janganlah risau.. Kita pasti akan jumpa dengan kristal tu.. Yakin la sikit.." Balas Rayyan sambil menepuk lembut bahu gadis itu. Arissa tersenyum. Dia suka bila Arissa tersenyum atau ketawa. Sangat comel baginya. Tak tahu kenapa, tapi dia sangat sukakan gelak tawa gadis itu. Itulah kali pertama dia berperasaan seperti itu.
'Cinta kah ini?' Soal hati kecil Rayyan.
"Lepas semua ni selesai, awak akan tinggal kat sini atau kembali ke dunia manusia?" Soal Rayyan tiba2. Arissa agak terkesan dengan soalan lelaki itu. Dia juga tidak pernah terfikirkan perkara itu. Bila Marina tiada sudah semestinyalah ayahnya harus menjadi raja semula. Sebab dia adalah pemerintah sah kota ni. Pasti semua penduduk kota Rosmera menantikan pemerintahan dari raja mereka yang sebenar. Takkanlah dia ingin bersendirian di dunia sana.
Arissa memandang tanah. Rakan2nya semua berada di dunia sebelah sana. Tapi tempat usulnya di sini.
"Entahlah Rayyan.. Saya pun belum fikirkan semua tu lagi.. Lebih baik kita focus untuk mengalahkan Marina dulu." Ujarnya. Rayyan kebingungan.
"Risa.. Focus tu apa?" Soalnya membuatkan Arissa tergelak panjang. Sampai terkeluar air matanya. Rayyan hanya mencebik.
"Maaf2.. Focus tu tumpukan perhatianlaa Rayyan.." Sebelum menyambung ketawanya. Tanpa sedar Rayyan turut sama ketawa.
"Tu anak Rifqi ke nek?" Soal Isman dari dalam pondok buruk Nenek Wu. Nia yang sedang meletakkan dulang berisi tiga gelas air putih di hadapan Nenek Wu dan Isman tersenyum.
"Itu anak saya dengan Rifqi tuanku.. Namanya Rayyan. Sejak tuan puteri sampai ke sini, mereka jadi rapat.." Jelas Nia. Isman tersenyum.
'Dulu kau yang jaga aku, Rifqi.. Sekarang anak kau pula yang jaga anak aku..' Bisik hati kecilnya.
YOU ARE READING
Sumpahan Rosmera
FantasíaDunia ini satu misteri. Mungkin ada beberapa sisi. Yang tidak diketahui. Mungkin ada dunia yang berbeza. Dari apa yang disangka. 16 tahun dia hidup sebagai manusia. Tidak pernah pula dia sangka. Yang dia bukan manusia biasa. Malah dia tidak layak p...