Aku merenung lama ke arah Faris yang sedang nyenyak tidur di sofa.Lena gila tidur.
Mesti penat buat suprise semalam kan?
Tanpa mengejutkan Faris yang nampak tersangat lena tidur itu,aku membuka pintu dan turun ke bawah untuk menolong apa yang patut.
Bunyi orang memasak dari dapur buat aku terus melajukan langkah.
Dan satu susuk tubuh yang aku tak duga sedang memasak sambil memakai apron .
"Papa?"Aku menegur kaget.
Papa berpaling ke arahku dan memberi senyuman manisnya. Seperti selalu.
"Papa buat apa ni?"Aku bertanya pelik seraya melangkah ke arah papa yang sedang memegang pisau untuk memotong bawang.
"Papa nak memasak la Elya oi.Takkan nak main skatboard pula dengan pisau ni."Papa ketawa perlahan.Suka dapat mengenakan aku mungkin.
Aku turut ketawa mengenang kebodohan soalan sendiri.
"Like seriously papa?mana kak Fatin dengan pembantu rumah?"Aku bertanya lagi.
Takkan diorang tak balik lagi kot.Pembantu rumah rasanya bagi cuti sehari je.
"Ada je"
"Dahtu kenapa papa pulak yang memasak ni?"Aku tak puas hati.
Papa Faris ni aku dah anggap macam papa sendiri kut.Lagipon papa sporting gila.Aku dengan papa dah macam kamceng ah.
"Saja papa larang diorang.Hari ni chef Ariff in the house"Papa mendepakan tangan seluasnya sampai aku terundur ke belakang sedikit sebelum menyambung semula memotong bawang dengan muka serius habis.
"Pa,Elya tolong ok?"Aku cuba menawarkan bantuan.
Tangan laju menggapai mee mentah yang berada di atas meja untuk ditapis dengan air.
Papa berpaling laju ke arah aku kemudian cepat cepat menarik mee yang berada di tangan aku itu.
Aku tayang muka pelik.
"Takyah tolong papa.pergi naik atas kejut laki kamu yang dok membuta tu lepas tu turun makan.
Papa gerenti punya rasa nanti cenggini haa."Papa angkat tangan gaya best.
Aku hanya mampu menggelengkan kepala melihat kedegilan papa.
Aku berpaling sekilas ke arah papa yang masih memandang ke arah aku.
"Nice apron,pa"Pujiku sebelum meminta izin dan berlari naik atas.
Apron papa warna pink kot!
Aku mendaki tangga laju laju.
Nak kejut tuan putera yang sedang khusyuk membuta.
Buka saja pintu mata terus terhala ke sofa namun sofa terlihat kosong.
Aku kerut kening.
Dah kemana mamat ni?
Aku melarikan mata keseluruh bilik sebelum mata aku tertancap pada sesusuk tubuh yang dah lena di atas katil.
Amboi amboi..
Enak sungguh sang jejaka ni berbaring atas katil.Siap berpelukan erat dengan bantal golek lagi.
Over benar mengantuknya!
Tubuh Faris yang lena ku hampiri sebelum aku mula menggerakkan bahunya untuk mengejut.
Tu paling sopan ah aku kejut orang.
Kalau adik aku ,aku main tolak je kaki sampai bangun.
Susah bebenar nak bangunnya!
YOU ARE READING
Dia, PengHafiz Nakal (LENGKAP)
Teen FictionSTORY NI CRINGE,SERIUS. Belajar mengenal diri dan belajar berdikari,bukan mudah sebenarnya... "Kenapa awak nak kahwin dengan saya sedangkan awak tahu puncanya?"-Elya "Sebab saya tak nak lagi hilang sesuatu yang saya sayang sebelum saya sempat gapain...