DPN|40

21.6K 1.1K 39
                                    

Setahun kemudian.

Aku merenung lama pintu kelas itu.Kelas yang dah hampir setahun aku duduki.

Conferm lepasni rindu nak belajar kat sekolah.Rindu akan suasana remaja yang hanya tahu fikir yang hepi hepi saja.

Aku akan rindu semua ni.

Keluhan perlahan dilepaskan.Hailah hati,bertabahlah.Kitaran hidup,semua yang membesar pasti akan meningkat dewasa.

Tiba tiba terasa seperti ada tangan yang ingin menyentuh bahuku buat aku terus berpaling laju.Sikap fobia aku ni agak melampau sebenarnya.

"Weh relek.Ni aku la"Adzim buat muka cuak bila tengok aku yang dah gaya macam nak bukak bunga silat.Tula,terkejutkan aku lagi.

"Dah kau tetiba muncul kat sini kenapa?memang la terkejut"Kepala aku paling kiri dan kanan.Nasib kawasan kelas aku ni masih ada orang.Kalau tak,memang aku tinggal je Adzim ni kat sini.Lantak pi kau la!

Adzim garu kepala sambil senyum nipis."Yang kau dok termenung kat sini kenapa?Faris mana?"Soal Adzim lagi.

"Entah.Tengah bagi wasiat terakhir kat member dia kot!"Aku jawab endah tak endah.

Bagi wasiat terakhir?hari ni last day SPM kot,lepasni mungkin masing masing dah jarang jumpa kecualilah ada hasrat nak ambik STAM pulak.

"Dah kau kenapa kat sini sensorang?"

"Saja nak buat memori kejap.Kau dah kenapa ada kat sini?cari apa?"Aku bertanya pelik.Aku dah habis bersorak gembira dengan diorang tadi terus blah datang sini.Tak nak diganggu. Alih alih si bangau ni datang pulak!

Mesti pelikkan tengok aku dengan Adzim dah boleh cakap elok elok?

Sebenarnya lepas hari Faris pujuk aku tu Adzim terus datang jumpa aku depan kami berlima dan berterus terang.

Aku dengarlah jugak walau Faris dah cerita habis malam tu.

Mula mula memang la rasa macam nak tumbuk si Zaif tu.Entah apa dosa aku kat dia sampai dia sanggup buat fitnah macam tu kat aku.

Tapi Adzim bagitahu dia dah settlekan hal Zaif tu dengan Faris.Macam mana diorang settle aku taknak tanya.Sukati korang la!

"Aku tengah cari amanah aku ni"Kata Adzim sambil tersengeh buat aku mula curiouse.Dah kenapa Mamat ni?

"Amanah pabenda kau ni?

"Adala.. orang yang kau rapat jugak."

Aku mengecilkan mata memandang Adzim.Nak main teka teki pulak!

"Kau elok elok sikit.kang tak pasal lebam sebelah mata kau nanti"Aku dah keluar nada amaran.

"Takdelah.Aku cari Zulaiqha.Dia ada tak?"Aku makin mengecilkan mata dan memandang tajam pada Adzim.

"Dah kenapa cari kawan aku ni?"

"Ada hal penting.Lagipon dia tu amanah aku ok!dia kat mana?"Adzim bertanya lagi dengan nada tak sabar.

Hish!

"Kat luar pagar kot.Tadi nampak macam dah nak balik dah"Nampak kalut muka Adzim bila aku cakap macam tu.

"Kalau macam tu aku pergi dulu la.Anyway aku mintak maaf sekali lagi.Hara po kau bahagia dengan Faris sampai bila bila. Jaga dia leklok tahu!"Ujar Adzim beserta senyuman ikhlas sebelum pergi dari situ dengan laju.

Haih Adzim,kalau kau tak suruh jaga elok elok pon aku akan jaga dia elok elok.

Dia nyawa aku,

Segalanya bagi aku kot!

Dia, PengHafiz Nakal (LENGKAP)Where stories live. Discover now