Bialystok, polen
20-21 Juni 1941Vol trots marcheerde ons peleton het tentenkamp in. We hadden onze tenten opgeslagen in een donker dennenwoud, maar dan ook echt donker...donker als de nacht terwijl het 11:00 in de ochtend was. We hadden er net een nacht zonder slaap opzitten, we oefenen al dagenlang het overvallen van vijandelijke posities bij schemering en nacht. Het gerucht ging dat we werden klaargestoomd voor iets groots...een nieuwe invasie...maar waar zou onze fuhrer deze keer toeslaan. Overdag was het rustig, de officieren lieten ons met rust en iedereen hield zich bezig, sommige speelde kaartenspellen en na elk middagmaal waren er voetbalwedstrijden tegen andere divisies en daarna ging iedereen slapen.Zo ging het nu al weken zo sinds we onze training hadden afgerond...maar vandaag begon alles te veranderen.
De volgende morgend werd ik gewekt door de wind die tussen de bomen waaiden, de vogels die floten en geroep....
Ik zipte mijn tent open en keek naar de officieren tent, iedereen liep gehaast door elkaar...er was iets op til. Ik besefte opeens dat het al een volgende dag was, ze hadden ons niet wakker gemaakt voor nachtoefeningen. Kesseler! Word wakker ! "Huh wat?!? Wat scheelt er nu weer snotaap" oh goeiemorgen, ook lekker geslapen? " grrmjah goeiemorgen...Wat is er nu?" Moet je kijken, er is iets op til in de officierstent." Grrmmhh het zal mij een worst wezen wat er nu weer scheelt bij die papiervreters" kesseler je ochtendhumeur is onverbeterlijk! Sta op! Je hebt heel de nacht geslapen,kom laten we wat te eten gaan halen. " grummm geen honger" kesseler!! " goed goed ik kom al...waar haal je al die energie toch vandaan"
Bij de keuken kregen we een graanpap als ontbijt." Ugh moet ik voor deze rommel opstaan? "
We zaten neer tegen een paar bomen en hoorde enkele leutenants praten.Wat verwacht.... 0400 zullen de stoottroepen... de nacht dekt hun...0515 iedereen klaar... De Luftwaffe dekt ons....verrasing zal compleet...
"Kom wulf! Dit is niet door onze Oren bestemd" ma!....maar! Ze waren nog niet klaar " nee kom we gaan ons klaarmaken, appel over 13 minuten"
ACHTUNG!!
Soldaten van de whermacht! De fuhrer heedt ons uitgekozen voor een nieuwe operatie die de geschiedenis voorgoed zal veranderen. Jullie de 324ste divisie zal zich naar de grens van de sovjet unie bewegen en morgenvroeg onder dekking van het duister, de grens oversteken. Duitse stoottroepen zullen al reeds versterkingen opgeruimd hebben en de weg vrij gemaakt hebben. Morgen zullen 6 miljoen Duitse soldaten uw lot delen en de grootste militaire operatie van de geschiedenis starten "barbarossa".
"De sovjet-unie is slechts een verrotte constructie, we hoeven enkel de deur in te trappen en heel de constructie stort in"
AH in zijn optimistisch toespraak over operatie barbarossa, 1941
JE LEEST
Brandende Horizon
Ficción históricaEen verhaal van 3 jonge duitse soldaten. Het begin van een reeks verhalen over 3 jonge duitse soldaten die wanhopig proberen te overleven tijdens de tweede wereldoorlog. Hebben ze deze oorlog ooit gewild?zeker niet maar hun jeugdig optimisme zijn ze...