“Atok pun kena sedut masuk sekali ke?” Boboiboy Gempa kini berdiri berhadapan dengan Tok Aba yang tiba-tiba muncul di dalam dimensi itu.
Bukan Tok Aba seorang, penduduk-penduduk Pulau Rintis juga tak henti-henti muncul di dalam ni. Rakan-rakannya yang lain sedang sibuk menerangkan hal yang berlaku kepada penduduk-penduduk itu.
“Kamu pun kena sedut juga. Perlawanan kamu dengan si KalKenot itu tak habis lagi ke?” soal Tok Aba.
Gempa mengeluh. “Dah” ujarnya perlahan.
“Kalau dah, kenapa jadi macam ni pula?” Tok Aba memandang keadaan sekeliling di dalam dimensi itu.
Macam lukisan budak-budak. Fikirnya.
“Entah la Tok, mungkin ada musuh lain yang serang kami. Kawan KalKenot rasanya,” teka Gempa sedangkan dia pun tak tahu siapa sebenarnya musuh diorang kali ini. Sedar-sedar je diorang dah terkurung kat sini.
“Lagi satu, yang kamu ni masih berpecah lagi ni kenapa? Nanti hilang ingatan lagi macam mana?” pandangan Tok Aba teralih antara Boboiboy Gempa, kemudian Halilintar dan Air.
“Itulah masalahnya Tok. Boboiboy pecah lima tadi. Api dan Taufan masih kat luar lagi. Sebab itu kami tak boleh gabung Tok,” terang Gempa.
“Tapi, atok tengok, kamu okay lagi. Tak lupa macam biasa,” Tok Aba mengambil tempat duduk di sebelah cucunya itu.
“Ochobot cakap, masa kat dimensi ini dah terhenti. Sebab itu tak ada kesan kat kami bertiga. Yang saya risau sekarang, ialah Taufan dan Api. Takut diorang pula yang lupakan kitorang,” Gempa mengeluh. Terbit kerutan di dahinya.
Tok Aba memeluk bahu cucunya, menenangkan gundah gulana si hero kecil ini.
“Tak nampak pun dia,” Gopal memanjangkan leher mencari seseorang.
Boboiboy Air yang sedang lepak rilek bersandar di belakang Gopal memandang sahabatnya itu. Tangannya tak habis-habis meliuk lentok bentuk ombak lukisan yang tak berguna itu.
“Kau cari siapa?” tanyanya. Matanya tetap ke arah liuk lentok ‘air’ yang sedang dia mainkan.
“Cikgu Papa la. Bukan dia akan bising bagi nasihat ke masa-masa macam ini?”
“Oh! Kalau cikgu. Semalam lagi, Cikgu Papa dan Mama Zila dah keluar pergi melancong. Kan dah mula cuti sekolah semalam,” terang Air.
“Hah! Yeke!? Sampai hati Papa, tak beritahu pada anak murid kesayangannya dia ni,” Gopal meluahkan perasaan sedihnya. Dia mengelap-ngelap air mata yang turun berjuraian di pipi.
Air yang sedang bersandar itu mencebik. Dia memandang ke hadapan. Dari situ dia melihat tidak jauh dari mereka, Halilintar sedang berlatih memanggil Keris Petir. Dia dan Ochobot berusaha mencari nama panggilan Keris Petir dalam dimensi ini.
Air menongkat dagu melihat kembarnya itu bersemangat sungguh untuk berlatih. Kenapa tak nak rilek-rilek aja tunggu Api dan Taufan selamatkan diorang. Namun fikiran itu dibiarkan hanya berbicara dalam hati.
Sedang dia melihat Halilintar, tiba-tiba dia mendapat inspirasi.
“AHH!!! Apa ni!?” tak jauh dari dia juga, kedengaran suara seorang penduduk menjerit melihat beberapa ekor beruang datang ke arah mereka.
“Eh! Beruang pelik itu datang lagi lah!” dengan cepat Gopal berdiri menyebabkan Boboiboy Air yang sedang bersandar tadi terjatuh ke belakang.
“Adeh! Janganlah bangun tiba-tiba Gopal,” Air menghulurkan tangan dan Gopal menyambutnya. Menarik Air berdiri di sebelahnya.
Halilintar dan Ochobot berlari menghampiri mereka. Gempa, Yaya, Ying dan Fang juga sama.
YOU ARE READING
Boboiboy dan Kuasa Dimensi [COMPLETED]
FanfictionTerselamat daripada turut ditarik ke dimensi lain, Boboiboy Api dan Taufan mesti berusaha untuk menumpaskan musuh sekaligus menyelamatkan rakan- rakan mereka termasuk kembar mereka, Boboiboy Gempa, Halilintar dan Air daripada terus terperangkap d...