DALAM KESEDARAN BOBOIBOY
CeCiRa, dalam bentuk kuda putih berjalan di satu ruang yang penuh dengan jaluran berwarna-warni yang bergerak tanpa arah tuju. CeCiRa terpaksa mengelak jika jaluran tersebut hampir mengenainya.
Dalam kekusutan jalur-jalur warna yang memenuhi sekeliling ruang itu. CeCiRa menjumpai Boboiboy asal berada dalam satu kokoon kuasa.
Boboiboy dalam keadaan tidur dan sedang mengerang kesakitan.
“Boboiboy!” CeCiRa berlari menghampiri kokoon itu. Namun, kewujudan kokoon itu menyebabkan CeCiRa terundur ke belakang.
Kokoon itu menghalang sesiapa atau apa-apa pun daripada menghampiri Boboiboy.
“Boboiboy!!!” tidak dapat menghampiri budak lelaki itu, CeCiRa menjerit.
Dia tidak punya banyak masa untuk berlengah lagi. Kuasanya tidak kuat lagi untuk membiarkan dia berada lama dalam ruang ini.
Boboiboy kelihatan berhenti mengerang. Dia mendengar jeritan CeCiRa. Dia membuka mata. Dia cuba bangun.
“Siapa? Kuda?” kerutan muncul di dahi Boboiboy. Kenapa ada kuda bertanduk dan bersayap di sini? Dia bermimpikah?
“Saya CeCiRa,” menyedari yang Boboiboy tidak mengenali dia dalam bentuk itu, CeCiRa terus memperkenalkan dirinya.
“Wow!! Kau rupanya seekor kuda!” dengan laungan teruja, Boboiboy terus berdiri. Seorang budak aktif dan sihat seperti dia mesti akan teruja melihat sesuatu yang unik dan cantik.
Dia kelihatan tersenyum ceria. Seolah-olah tiada apa yang sedang berlaku sekarang.
“Awak kena keluar dari situ Boboiboy,” kata-kata CeCiRa itu menyedarkan Boboiboy tempat dia berada sekarang.
“Ini…” dengan jari telunjuk, Boboiboy menyentuh dinding kokoon itu dari dalam.
Sekelip mata, kokoon itu terus hilang.
Boboiboy terus merapati CeCiRa. Dia dengan terujanya menyentuh tubuh CeCiRa dan sayapnya.“Kau boleh terbang ke?” soalnya ceria.
“Boboiboy,” panggilan CeCiRa itu mengalih tumpuan Boboiboy. Dia kini bertentang mata dengan si kuda putih itu.
“Kita dalam masalah sekarang,”
“Masalah apa?” Boboiboy perasaan ada nada cemas dan risau dalam suara CeCiRa.
“Kamu kena bangun sekarang. Elemen kegelapan sedang mengawal dirimu dan menyerang rakan-rakan kita,” CeCiRa terus menerangkan masalah yang berlaku kepada Boboiboy.
Boboiboy terkejut mendengar khabar itu. “Aku..sedang menyerang rakan-rakan aku?” katanya tidak percaya.
“Boboiboy Dark telah keluar untuk menewaskan Shalala, apabila awak telah berjaya, awak terus hilang kawalan dan menyerang rakan-rakan kamu,” ulang CeCiRa lebih ringkas.
Riak kerisauan terpamer di wajah Boboiboy.
“Macam mana aku nak tolong diorang?”
“Cahaya. Kegelapan akan tewas dengan cahaya,”
Jawapan CeCiRa menjadikan Boboiboy berfikir.
“Aku tak mampu lagi untuk menggunakan kuasa Light. Sedangkan untuk bertukar ke Ice dan Blaze juga masih susah untuk aku,” tutur Boboiboy muram.
Memang, saat ini dia rasa begitu lemah sekali. Dia tidak yakin untuk menggunakan kuasa cahaya.
Tanpa disedari Boboiboy, saat itu CeCiRa nampak ada aura kegelapan sedikit demi sedikit keluar dari tubuh Boboiboy. Inilah punca kesedaran elemen kegelapan.
YOU ARE READING
Boboiboy dan Kuasa Dimensi [COMPLETED]
FanfictionTerselamat daripada turut ditarik ke dimensi lain, Boboiboy Api dan Taufan mesti berusaha untuk menumpaskan musuh sekaligus menyelamatkan rakan- rakan mereka termasuk kembar mereka, Boboiboy Gempa, Halilintar dan Air daripada terus terperangkap d...