6. Emily

66 2 0
                                    


Zonder dat ze het door heeft, rijdt Emily in de buurt waar Tobias woonde voor hij naar de gevangenis ging. Eigenlijk zou ze onmiddellijk moeten omkeren. Ze zou eigenlijk niet bij hem in de buurt moeten komen. Dat kan hem alleen maar in de problemen brengen. Ze komt aan bij zijn oude houten huisje. Vanuit de auto kijkt ze naar het huis, waar ze voorheen vaak kwam. Ze kan het niet laten en stapt uit. 

Ze klopt hard op de deur en de deur opent een stukje. Ze loopt naar binnen terwijl ze Tobias roept. Ze loopt verder en kijkt naar het tafeltje dat kapot op de grond ligt. Waarschijnlijk was hij boos door de hele situatie, denkt ze bij zichzelf. "Zal ik toch maar weg gaan?" vraagt ze zich hardop af. 

Ze loopt moeizaam verder. Bij iedere stap blijft haar hak hangen tussen de houten planken. Ze komt aan in de woonkamer. De kamer is veel leger dan de vorige keer dat ze hier was. Het was hier gezellig en gevuld met allerlei herinneringen. Tobias was een liefhebber van foto's en schilderijtjes van zijn leven. Overal hingen lijstjes gevuld met foto's van zijn familie en vrienden en schilderijen van de plekken die hij bezocht had.  Nadat Tobias was opgepakt is ze hier nog vaak geweest. Het was haar plekje om even na te denken. Maar uiteindelijk werd het te moeilijk om hier steeds te zijn en is ze er zes jaar niet meer geweest. Tobias is vast al verhuist om deze plek en alle herinneringen voorgoed te vergeten, bedenkt ze zich. 

Ze loopt naar het tv meubel en raapt de foto op, die op de grond is gevallen. Ze kijkt naar Tobias die lachend naar zijn zusje kijkt. Het meisje lacht breed naar de camera. Haar ogen stralen in het licht van de flits en haar blonde haren glinsteren. Ze is beeldschoon. Emily legt de foto terug op het tv meubel en loopt verder door het huis.

Ze merkt al gauw dat alles best wel vies is. Emily heeft echt een hekel aan viezigheid. Ze beslist om het huis maar schoon te maken voor als hij ooit nog terug komt.

Ze rijdt naar de winkel en haalt schoonmaakmiddelen, een emmer, een spons en een doek. Ook haalt ze water omdat ze niet zeker wist of het water is afgesloten en wat bloemen voor op de keukentafel. Met alle spullen rijdt ze terug en begint ze gelijk aan de grote schoonmaak.

Na ongeveer twee uur is de kamer weer spik en span. De keukenkastjes zijn weer wit, de lakens zijn uitgeslagen, de tafels zijn stofvrij en de ramen zijn gelapt. Op de tafel staat een vaas met bloemen en de gordijnen hangen weer netjes.

Na al dat schoonmaken, gaat Emily versleten naar huis. Ze hoopt dat Tobias het zal zien voor alles weer onder het stof ligt of voor haar bloemen dood zijn.

Als ze thuis komt, staat Jason op haar te wachten. Hij komt op haar af en drukt een kus op haar wang. Een trilling schiet door haar lijf en ze probeert zo gauw mogelijk haar evenwicht terug te vinden. Ze legt haar handen op zijn armen en komt weer recht op haar benen te staan.

"Sorry" verontschuldigd ze zich. Dit is al tijden niet meer gebeurd. Na twee jaar had ze dat trillen eindelijk afgeleerd met de hulp van een therapeut. De therapeut had haar allemaal oefeningen gegeven en na maanden van oefenen was het haar gelukt. Ze had een beetje van haar angst overwonnen.

"Gaat het wel met je?" vraagt Jason bezorgt. "Komt dit door dat hij vrij is? Je hoeft je geen zorgen te maken. Hij mag niet bij je in de buurt komen"

Emily heeft Jason nooit verteld dat ze eigenlijk de verkeerde man op hebben gepakt. Hij zal zich al die jaren zorgen hebben gemaakt en dat wilde ze hoe dan ook voorkomen. Ze heeft het al druk genoeg met haar eigen zorgen. Ze zit liever niet ook nog met andermans zorgen opgescheept.

"Ja, het gaat prima." Ik loop langs hem en grijp gelijk naar de koelkast. Een goed wijntje kan ze zeker wel gebruiken. Ze heeft in de afgelopen jaren geleerd dat de alcohol haar rustig maakt. Ze vergeet de belangrijke dingen en alleen dat moment is dan nog belangrijk.

Dit ging alleen een tijdje de verkeerde kant op. Ze dronk iedere dag veel te veel. Ze stond op met de wijn en ging er mee slapen. Ze raakte er verslaafd aan en ze wist zich niet meer te functioneren zonder. Ze heeft hierdoor een tijd in een afkickkliniek gezeten. Nu gaat het gelukkig beter. Ze kan nu weer gewoon genieten van de alcohol zonder het te gebruiken als een medicijn.

"Wat heb je vandaag gedaan, lieverd?" vraagt Jason. Hij pakt ook een wijntje en ze gaan beide op de bank zitten.

"Ik heb gewerkt aan wat ontwerpen" lieg ik. Hij zal het niet begrijpen als ze hem zou vertellen dat ze het huis heeft schoongemaakt van de man die voor haar verkrachting in de bak heeft gezeten. Hij zal zelf woedend op haar zijn. Hij denkt altijd dat het zijn baan is om haar te beschermen. Ze heeft hem al meerdere keren vertelt dat ze dit zelf wel kan, maar hij wil niet naar haar luister. Hij is een van de liefste man die ze kent, maar ook de eigenwijste en vermoeidste.

Hij verteld wat over zijn dag. Daarna gaan ze gezellig samen met Cas uiteten bij de pannenkoekenbakker waar hij zo gek op is. Ze gaan nog even naar een speeltuintje en spelen met Cas tot hij moe wordt. Dan gaan ze terug en leggen ze hem samen in bed. Ze lezen hem nog een verhaal voor en uiteindelijk gaan ze zelf naar bed.


gevonden liefde, verloren liefdeWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu