Vechten

22 3 3
                                    

De 'renners' joggen me voorbij en groetten de jongen die blijkbaar Jor heet.

Ik kijk nog een keer naar de gigantische poort die nu dicht gaat.

Nadenkelijk frons ik, Jor zit blijkbaar mijn nadenkelijke blik want hij begint met uitleggen.

'Overdag zijn de poorten open en gaan de renners daar binnenin om een uitweg te zoeken. Maar 's avonds sluiten de poorten en komen de wezens die daar zijn tot leven'.

Een vlaagje van angst vlamt in zijn ogen. 'Zijn die wezens dan zo erg?' Vraag ik.

Hij knikt. 'Hij jaagt op ons, als hij je ziet ben je ten dode opgeschreven. Micka en Leon zijn er al slachtoffer van geworden maar niemand heeft ooit één gezien'.

Hij maakt me echt verwarrend. De wezens doden je, dat weten ze maar wat ze niet weten is hoe ze eruit zien.

Hij draait zich om en de blik in zijn ogen zegt dat ik maar niet moet proberen om iets uit te halen.

Hij stapt terug en ik volg hem na een diepe zucht. 'Kom vanavond is er een feestje ter ere van de nieuwbie' zegt hij grijnzend.

Ik grinnik nerveus en zonder me een beetje af.

Ondertussen is het al donkerder geworden. Ik zit op een boomstam met een beker water in mijn handen.

De andere zitten vol enthousiasme met elkaar te praten. Ze hebben het wel heel gezellig.

Ik zucht en kijk naar de hemel waar enkele sterren staan. Iemand komt mijn richting afgestapt en komt met een plof naast me neer zitten.

Hij steekt zijn hand uit die ik aanneem. 'Cesaar'. 'Ik weet het niet meer' grinnik ik teleurstellend.

Hij klopt op mijn schouder. 'Komt nog wel'. Zegt hij geruststellend. 'Ik hoop het' mompel ik.

Even zitten we daar in stilte tot hij plots rechtstaat. Hij steekt zijn hand uit die ik verward aanneem.

Hij trekt me omhoog en stapt naar de groep maar ik blijf aarzelend staan.

'Kom op het word leuk' roept hij. Twijfelend stap ik naar hem toe. Eigenlijk zie ik meteen groepen.

De 'stoere', de ietwat stillere, de renners, en diegene die hier iets te zeggen hebben.

Cesaar trekt me mee bij een groepje en ongemakkelijk sta ik erbij.

Meteen beginnen ze te praten en stellen zich vrolijk voor. Je hebt Nic, Collin, Brecht, Björn en Tibau.

Ze hebben het erg naar hun zin maar ik niet echt. Plots komt een jongen van het 'stoere' groepje op me afgestapt.

'Oh nee heb je Jordy weer' mompelt Cesaar. Ik schenk hem een vragende blik maar hij kijkt me enkel meelevend aan.

Een enorme duw in mijn rug zorgt er voor dat ik een meter verder op het zand val.

Ik grabbel overeind en kijk recht in het gezicht van Jordy die me gemeen aankijkt.

Woedend kijk ik hem aan en een cirkel vormt om ons heen.

Nogmaals duwt hij en ik val recht op mijn rug. Onbewust glijd mijn blik naar Cesaar.

'Kop op' vormt zijn lippen. Als ik weer rechtop staat juichen ze harder dan ze eerst deden.

Ik ren op hem af en maak een schijnbeweging naar recht en beuk hem dan links.

Omdat hij het helemaal niet verwachtte valt hij met een smak op de grond.

Als hij de grond raakt is het plots muisstil maar dan breekt het gejoel uit.

Met een klein glimlachje kijk ik de cirkel rond.

Vanuit mijn mijn ooghoeken zie ik dat Jordy langzaam rechtop staat.

Vanaf dan gebeurd alles plots in slowmotion.

Furieus kijk hij mij aan en komt met zelfverzekerde stappen op me af.

Zijn rechterarm gaat zeer langzaam omhoog.

Ik zie het allemaal te laat aankomen want zijn vuist slaat langs de zijkant van mijn gezicht.

Mijn gezicht draait helemaal naar rechts en door de kracht valt mijn lichaam mee.

Het gejoel is duidelijk verminderd. Ik hoest en bloed komt uit mijn mond.

'Komaan nieuwbie' schreeuwt Cesaar. Na een tijdje doet iedereen mee.

'Nieuwbie, nieuwbie, nieuwbie' schreeuwen, joelen, juichen ze.

Ik laat me eerst op mijn knieën steunen en daarna ook op mijn handen.

Langzaam kom ik overeind en kijk naar Jordy zijn rug.

Goed, hij staat met zijn rug naar mij. Ik spuw het bloed uit mijn mond en stap op hem af.

Met al mijn kracht duw ik in zijn rug en omdat hij het totaal niet verwachtte struikelt hij naar voor.

Met een ruk draait hij zich om en kijkt me nog woedender dan ooit tevoren waardoor ik slik.

----
Laat gerust weten wat jullie er van vinden!

The Runner (On Hold)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu