PART 1

25 1 0
                                    

Kepala pintu perlahan lahan dipulas oleh Mai-chan dan kakinya satu persatu maju ke arah pintu rumah Hanasaki . Wajahnya tepat pada permukaan pintu jiranya, perasaan terkejut itu tiba saja muncul apabila Hanasaki sudah membuka pintu rumahnya , tangan Mai-chan baru sahaja ingin mengetuk tetapi ia membiarkan dan berlari menuju ke arah Hanasaki yang termaju terlebih dahulu tanpa mengajak Mai-chan.
*
"Selamat pagi,  Hanasaki-kun"
Senyum Mai-Chan yang mencuri melihat muka Hanasaki yang nampak muram pada pagi pertama persekolahannya.
"Urhmm"
Jawabnya.
*
Mai-chan baru sahaja ingin membuat Hanasaki tersenyum tetapi namanya tiba tiba sahaja dipanggil oleh seorang perempuan yang seumurnya.
Yakina ialah kawan Mai-chan dan sepupu kepada Hanasaki.
*
"Selamat pagi, Mai-chan"
"Selamat pagi, Saki-kun"
Suara ucapan selamat pagi yang diluahkan oleh Yakina yang sedang menuju ke arah Hanasaki dan Mai-Chan , Mai -chan membalas ucapan itu lalu senyum kearah Yakina. Hanasaki yang sudah lama terdiam hendak membalas ucapan kepada Yakina. Mai-Chan melihat tertawa sendiri.
"Mai-chan kenapa? "
Tanya hanasaki.
Mai-chan hanya menggelengkan kepala dan meminta bergerak segera ke sekolah takut terlambat sampai ke sekolah kerana hari ini adalah hari pertama persekolahannya dengan Hanasaki.
*
*Tiba disekolah*
*
Hanasaki, Mai-Chan dan Yakina menuju ke arah papan kenyataan yang Agak ramai juga murid yang berada disitu maklum masing masing ingin tahu mereka kelas berapa.
Mai-Chan mendapat kelas ketiga iaitu 1-3 nama kelasnya manakala Hanasaki dan Yakina , 1-4 mereka sama kelas berbanding Mai-Chan mereka terpaksa berpisah.
"Alaaa, saya dapat kelas lain"
Gaya pura pura nangis.
"Mai-Chan,  okeylah itu"
Kata Yakina yang ingin menyejukkan hati Mai-Chan, tidak sama kelas dengannya dan juga Hanasaki.
"Nasib baik"
Kata hanasaki.
"Nasib Baik? "
Kata mereka berdua serentak.
Hanasaki tertawa melihat gelagat kawannya dan sepupunya membuat gaya begitu.
"Ano, Hanasaki-kun. "
Ucap Mai-Chan yang sedikit menundukkan kepalanya.
"Nanti kita rehat sama sama ye? "
"Saya ada bawa bekal mama saya buat speciel untuk kita semua "
Katanya lagi.
Yakina sudah buat muka terpegunnya kerana dia memang gemari makanan daripada masakan mama Mai-chan. Mai-Chan hanya menunggu jawapan dari mulut Hanasaki sahaja tidak dia dengari sepanjang dia bersama hari ini. Hanasaki melihat tempat pada muka Mai-Chan yang dari tadi mencomelkan muka.
"Baiklah"
Berlalu pergi kerana loceng sudah berbunyi.
Mai-Chan melabai kepada Yakina dan terus masuk ke kelasnya.
*
*Dalam Kelas 1-3*
*
Semua pelajar diminta memperkenalkan diri satu sama lain supaya senang mengingatkan nama kawan kawan. Apabila sudah tiba giliran Mai-Chan, Mai-Chan berdiri dan menarik nafas perlahan dan membuka mulut perlahan menyebut perkataan.
"Konichiwa, Watashiwa Maisaku Arika Desu"
"Boleh panggil saya Mai-Chan"
Lalu menunduk hormat *adat japan* dan mula duduk ketempat semula.
"Mai-Chan ye.. Menarik nama kamu, okay terima kasih.  Seterusnya"
Kata Fuji-sensei.
*
"Ano, ano ko.. Konichiwa, Watashiwa Tsahayuki Toomi Desu"
Lalu duduk sambil menutup muka mengunakan buku Mata pelajaran Jepang kerana malu.
Kawan kawan lain ketawakannya manakala Mai-Chan tidak,  dia hanya melihat dan mendekatkan muka pada Tsahayuki yang berada sebelah tempat duduk nya.
"Hoi,  Tsahayuki-kun selamat perkenalan" sambil menghulurkan tangan kepada Tsahayuki,  Tsahayuki tidak menyautnya.  mai-chan hanya beralih balik pandangannya pada Cikgunya balik.
*
*Rehat*
*
Baru sahaja hendak menuju ke pintu luar.  Nama Mai-Chan dipanggil oleh Tsahayuki. Mai-Chan berpandang balik ke arah Tsahayuki dan mengatakan mengapa.
"Ano, Mai-Chan sumemasen ano, tak salam awak balik"
Tunduk hormat.
"Iyo, tidak mengapa,  awak tengah segan saya tahu"
Katanya.
"Ano,  Mai-Chan awak hendak pergi rehat dengan kawan awak ke?"
Tanyanya.
Mai-Chan hanya menganggukkan kepala.
"Okey byebye"
Katanya berlalu pergi.
Tak sempat Mai-Chan mengeluarkan katanya, Mai-Chan segera menuju ke arah tempat rehat.
*
"Mai-Chan dekat sini"
Suara Yakina yang didengari dari jauh,  Mai-Chan melambai balik dan menuju ke arah Yakina.
"Uh-huh,mana Hanasaki-kun"
Gelisah.
"Tu~~"
Sambil menuju ke arah Hanasaki yang sekelilingnya dengan perempuan maklumlah muka hensem. Mai-chan mengeluarkan makan dalam bekalnya dan makan bersama Yakina.  Hanasaki akhirnya berjaya halau perempuan perempuan itu supaya mengambil peluang untuk berehat bersama Yakina dan Mai-Chan.
*
"Amboi ramai peminat "
Kata mai-chan menyakat.
Hanasaki hanya tersenyum seakan memahami ayat yang diluahkan oleh Mai-Chan.
"Sumemasen Saki-Kun,  Mai-Chan tak dapat balik dengan kamu, Kamu berdua terpaksa pulang bersama sama"
Penik.
"Tidak mengapa,  kami selalu bersama betul tidak,  Hanasaki-kun"
Tersenyum Mai-Chan.
"Iyo, Saya ada janji dengan perempuan perempuan itu teman pergi minum. Sumemasen "
Berlalu pergi.
Mai-Chan terdiam dan mengedar ke arah kelasnya. Yakina yang melihat gelagat mereka berdua seakan ada sahaja benda berlaku.
*
*Waktu balik*
*
Mai-Chan dengan perasaan gembira menuruki tangan tiba tiba suara seakan orang menyebut namanya.
Suaranya seakan suara Yakina dan juga Hanasaki.
"Saki-kun, sekejap. "
"Mai-Chan belum keluar lagi "
"Kenapa awak nampak lain hari ini"
"Apa yang Mai-Chan sudah buat? "
"Se... Sekejap"
Yakina cuba menarik baju Hanasaki supaya berhenti tetapi kepantasan Hanasaki,  dia terlepas dan terjatuh.
"Saya mula perlahan membenci,Mai-Chan"
Katanya.
Yakina yang menahan kesakitan terkejut begitu juga Mai-Chan yang baru sahaja ingin menurun untuk membantu Yakina jatuh akibat tolakan Hanasaki itu.
"Yakina tidak apa apa"
Suara Mai-Chan yang tiba saja mengejutkan mereka. Mai-Chan pura pura tidak mendengar perbualan mereka.
"Yakina tiada apa apa, jatuh tangga tu"
Menuju ke perempuan perempuan yang melambai kearahnya.
"Yakina awak okay? "
Soalnya.

"Saya okey"
jawab yakina.
*
*Dalam perjalanan balik*
*
"Saya mula perlahan membenci,Mai-Chan" ingatnya asik mengingatkan apa yang telah terjadi tadi. Mai-Chan seakan tidak percaya apa yang disebut oleh Hanasaki,  selama ini Hanasaki baik sahaja dengan dia.
*
Dalam perjalanan kakinya perlahan lahan menuju ke arah taman sebelum pulang ke rumah. Dia mengingatkan apa yang telah berlaku Hanasaki bersamanya dia taman itu. Tiba tiba....

(*Bersambung*)

Noted:-
  1.Bahasa yang digunakan Melayu - Jepang
  2.Iyo bermaksud TIDAK, TAK DAN BUKAN
 

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA
MAAF JIKA TERSALAH EJA DAN TATABAHASA TERSASUL

Cinta BIDADARIWhere stories live. Discover now