38 | Asrama ( Reader's Story )

782 73 12
                                    

Shared by chacha_ieyra .
Thank you for sharing this story :)

—————

Kalau dah nama pelajar, mesti tak akan terlepas dengan kisah yang berlaku dekat asrama.

Cite dia waktu tu aku sem dua, nak dekat final dah. Dalam satu bilik tu, ada tiga orang aje termasuk aku. Kitaorang bilik C. Patutnya ada empat orang. Tapi seorang tu balik rumah sebab rumah dia dekat je. Jeles tau. Nasib je aku jauh. Kalau tak aku pun angkat beg, balik. Kk. Straight to the point.

Aku pindah masuk situ awal sem dua. Sebelum ni aku duduk blok lagi satu. So, masa mula-mula masuk tu okay je. Chill.

Tengah bulan tak silap aku, masa tu malam. Semua nak tidur dah. Kalau kitaorang nak tidur, semua lampu hendaklah dipadamkan kecuali bukak lampu bilik air.

Ada dua katil double decker dan satu katil biasa dalam bilik tu. Bilik air pun ada dua. Tapi, kitaorang guna satu je. Hehe.

Katil aku double decker. Aku duk atas. Katil bawah tak ada orang. Lagi satu katil double decker tu tak guna sebab duduk dekat hujung sana. So, kitaorang letakkan barang kitaorang aje dekat situ.

Okay. Masa tu dalam bilik tu ada tiga orang, aku, iman dan maiza. Maiza dah tidur dengan nyenyaknya. Iman on the way tidur. Aku waktu tu tengah main phone. Iman tidur dekat lantai, dia amik tilam daripada katil bawah aku untuk dia tidur.
Paham tak?

Okay. Nak dijadikan cerita, aku tidur menghadap tingkap. Tingkap tu pulak tingkap nako. Nasib baik langsir ada. Hish.

Ada satu part dekat tingkap ni tak boleh tutup. Cam apa je. Ergh. Dah la dekat dengan pokok. Hengko rasa??

Jadi, aku guna lah langsir tu untuk tutup bahagian tu dengan mengepitkan penyepit baju di tengah-tengah bahagian langsir yang bertiup dek angin malam tatkala tingkap yang berada di bahagian tengah langsir tidak bisa ditutup secara manualnya.

Aku tak ingat pukul berapa waktu tu, aku selalu last tidur dalam bilik tu. Haih. Kenapa? Kenapa?

So, waktu suasana dah sunyi lagikan sepi, dengar bunyi plastik dekat tingkap tadi tu. Perghhh. Kau rasa?
Aku kaku sekejap. Macam-macam aku fikir. Apa aku nak buat? Damn.

Mulalah nak mencarut bagai. Nak lari kena turun katil dulu. Haihlah nasib.

Aku biar dulu. Duh, iman tolonglah dengar!

Lepastu aku dengar lagi, adumak. Plastik tu bukan plastik biasa. Bunyi plastik biskut tu. Ha..

Then bunyi dia makin kuat buat aku berdebar sakan kau. Apa lagi, aku tak boleh pergi dah. Aku terus panggil iman.

"iman! Iman! " aku kuatkan suara aku. Iman yang dengar suara aku terkebil-kebil bangun dari tidur.

"ha.. Kenapa? "

"weh, ada bunyi dekat tingkap tu.. "aku rasa nak nangis dan terjun katil saat tu.

Dia kelihatan terkejut. Aku panggil maiza pulak suruh bukak lampu.
Aku dah cuak gila time tu. Siapa tak cuak sia??

"bukalah lampu. Iman, bukak lampu iman.. "aku cuak. Iman pun bangun dan bukak lampu.

Bunyi tadi dah tak ada. Okay.
Aku pandang iman, iman pandang aku. Maiza terkebil-kebil.

"kenapa ni? "

Aku cerita dekat dia semuanya

"oh. Tak ada apalah tu. Ingatkan ada apalah. Dah-dah. Tidur je.. "dia sambung tidur balik.

Dia suruh aku relaks waktu tu? Hm.. Kau rasa?

Aku ingat nak selak langsir tu waktu tu jugak, tapi aku tak mampu. Aku tak berani. Jadi aku batalkan niat tu dan tangguh untuk esok.

Aku tak ingat apa jadi. Sama ada aku biar benda tu berlalu pergi dengan tidur, atau aku turun katil tidur dekat bilik bawah dengan kawan aku yang lain. Hm.

Esoknya, lepas aku ingat apa yang berlaku malam tadi, aku terus selak langsir tu. Okay. Plastik biskut yang berisi hilang dekat tingkap tu setelah beberapa hari ia ada di situ sejak aku masuk ke bilik tu. Hm. Okay.
Kawan aku kata tu kerja tikus. Aku tak tahu nak percaya atau tak. Tapi aku cuba anggap itu kerja tikus.
Tapi kenapa baru malam tu nak ambil??

Lagi satu. Mungkin cerita di atas tak berapa nak seram. Tapi yang ni mungkin.

Situasi yang ni berlaku pada pukul 3 hingga 3:30 pagi. Aku selalu tidur pada waktu macam ni. Sekali lagi dalam bilik tu cuma ada tiga orang. Tapi bezanya aku, iman dan yana. Yang balik tu maiza.

Aku dengan yana tak tidur lagi. Kitaorang memang lambat tidur. Iman pulak awal tidurnya. Tapi waktu tu iman baru aje tidur. Orang yang kedua nak tidur masatu aku. Yana tengah main phone lagi masa tu.
Waktu nak lelap tu, aku dengar ada bunyi macam orang berlari dekat tingkap bilik aku tu. Ceit.

Dekat tingkap tu ada bumbung, so bunyi orang berlari atas bumbung. Bukan kucing atau binatang berkaki empat. Tapi berkaki dua. Aku boleh cam.

Mustahil tu buah mangga yang jatuh. Sangat mustahil. Bunyi dia berlari okay. Aku anggarkan berat dia macam budak-budak. Sebab bunyi dia macam budak-budak dalam likungan 7 tahun ke bawah berlari. Di atas bumbung pulak tu. Aku tahu. Aku boleh cam bunyi tu. Sungguh tak tipu. Memang berlari. Berkaki dua.

Aku telan liur. First time bai, aku diam sejenak. Aku tak rasa sedap hati. Aku pun bangun dan panggil yana.

Yana dengar jugak. Aku cakap aku takut. Dia macam takut jugak. Iman pun sedar waktu tu. Dia dengar.
Kitaorang diam sekejap. Iman sambung tidur. Dia kata tak payah fikir. Okay.

Aku nak nangis. Serius aku takut. Dah lama sikit tu, aku pandang yana yang sudah agak rileks sikit dan hendak tidur.

Tanpa fikir panjang, aku ambil bantal dan selimut turun bilik bawah. Aku takut. Aku tak mampu nak tidur situ saat tu!

Dekat bilik bawah pulak, waktu tu diorang ada dengar bunyi orang berlari dekat dewan belakang.

Perghhh. Memang malam tu malam sajian cerita hantu pun. Waaaa... Nak balik. Huaaa...

Aku telan liur je dengar. Yang aku tahu aku nak tidur je waktu tu sambil mulut terkumat kamit baca ayat qursi sampai aku tertido. Fuhh. Bapak ah.

Rasa macam tak boleh bernafas bila teringat. Okay takat tu aje. Seram pulak bila ingat. Ergh.

Sebenarnya banyak lagi cerita yang aku tahu dan diorang pernah alami selain ni. Tak apa. Lain kali aku taip lain.

———

Seram LAA SANGATTTWhere stories live. Discover now