43 | Ludah

468 53 17
                                    

A/N : Kisah benar . Actually benda ni tak seram tapi dah buat iman aku berkurang . Yeah terjadi kat aku sendiri .

P/S : Panjang siket cerita ni .

Petang tu nak dekat senja , kau baru balik dari kantin .

Tiba tiba hujan turun dengan malunya . Hujan rintik rintik .

Dan sejak kejadian itu , kau mula rasa malas solat , panas baran , tak ada mood nak study bagai .

Selang beberapa hari , muka kau ditumbuhi merah merah yang sangat gatal . Macam ruam , tapi lebih extreme dari ruam . Gatal gila nak mampos .

Seminggu kemudian , kau pun balik ke kampung . Cuti tengah sem katakan .

Kat kampung , mak kau pelik tengok apa dah jadi dengan muka kau .

" Kenapa dengan muka adik ni ? " - mak

" Tak tau la mak . Tiba tiba jer . " - kau

Mak kau dah rasa lain macam . Dia pun bawak kau jumpa abang ipar kau . Abang ipar kau ni seorang alim yang memang tahu pasal selok belok makhluk halus ni .

" Adik ni dah terkena ludah . " - abang ipar

" Siapa yang ludah ? " - mak

" Benda tu . Mungkin adik keluar pada masa yang tak sesuai . " - abang ipar

" Ha'ah . Hari tu adik balik senja . Senja yang sangat kuning . " - kau

Then abang ipar kau pun baca ayat suci Al Quran dalam botol mineral kecik . Lalu dia bagi botol tu kat kau .

" Lepas solat dan sebelum tido , sapu muka dengan air ni . " - abang ipar

Kau dengar endah tak endah jer sebab kau tak percaya sangat . Pesan tu pun dibawak bagai angin lalu .

Dua minggu cuti tengah sem dah habis . Kau pun balik semula ke kolej .

Kat dalam kelas , dah berapa orang dah tanya pasal muka kau . Kau jawab sebab alergik makan kacang . Eleh kau tak alergik pun makan kacang .

Then ada sorang lecturer kau ni , recommend suruh kau pergi hospital . Check kat doktor .

Kau pun turutkan jer sebab boleh kau ponteng kelas untuk sehari . Muahhahaha .

Tapi hampa , doktor tu tak dapat mengesan punca merah merah kat muka kau tu .

Kau dah resah , merah merah tu makin menjadi . Kau pun mula ikut pesan abang ipar kau tu , sapu air yang dia bagi kat muka lepas solat dan sebelum tidur .

Dua ke tiga hari kemudian , merah merah kat muka kau pun makin berkurang .

Dan hilang totally seminggu kemudian .

***

Cuti sem ! Yeah oh yeah . Perasaan gembira kau tak dapat lagi ditahan .

Dan dalam otw nak balik tu , bestie kau pun cerita kat kau .

[ Bestie bercerita ]

" Lepas kau balik pada senja tu , perangai kau lain macam . Mood tak ada , marah marah orang , tutorial tak buat , dan yang paling pelik , kau malas solat .

Then ada hari tu , kita berdua pegi dewan makan malam malam sebab nak beli air dalam tin kat vending machine tu .

Dalam otw nak pegi sana , tiba tiba anjing menyalak kat kita berdua . Aku dah rasa seram . Tapi kau buat tak tahu . Okay aku cuba hudnuszon .

Dan malam esoknya , Nadia ( bukan nama sebenar . Roommate ) kan ajak kau beli air kat vending machine ? Kau pun ikut .

Habis dari balik tu , Nadia cerita kat aku .

Masa anjing menyalak semalam , dia ada nampak 'benda' warna hitam ikut kau dari belakang . Sebab tu anjing menyalak .

And masa kau dan Nadia pergi tu , Nadia perasan yang ada satu lembaga ikut kau berjalan dari belakang . Dia kan boleh nampak benda tu .

[ Bestie tamat bercerita ]

Kau dah tak tau nak cakap apa . Jadi memang betul lah kau terkena ludah benda tu .

Seram LAA SANGATTTWhere stories live. Discover now