Part 47

5.5K 347 2
                                    

Jumaat

Aku dan Fariel sedang meminum kopi di meja kami. Aku mengeluarkan kad di dalam beg tanganku.

"Nah"Fariel menerima kad yang aku hulur sebelum membaca isi kandungannya.

"Nak kawin dah kawan aku sorang ni"Kata Fariel sinis sambil membaca kad tersebut.

"Kau bila lagi?"Tanyaku sinis.

"Tak tahu la. Tapi, ada la aku suka seorang ni"Kata Fariel sambil tersengih.

"Sape lak manusia bertuah tu?"Tanyaku.

"Assistant Irf"Kata Fariel. Aku memandang Fariel pelik.

Bila masa lak dia ada assistant? Atau Fariel ada mata ketiga?

"Aku tak pernah nampak pon"Kataku.

"Dia tak datang sebab ada emergency dekat kampung. Harini baru dia balik--Oh sheet!"Dengan kelajuan cahaya, Fariel menghilang di bawah meja. Aku hairan dengan kelakuan Fariel.

Asal lak mamat ni? Baru lepas minum air ketum ke? Atau lepas hisap ganja?

"Assalamualaikum"Kedengaran suara sebelahku.

"Oh, waalaikumussalam"Aku memandang wanita yang berada di sebelahku.

Who?

"Awak ni, kawan Fariel dengan Alin kan? Nama saya Farah, assistant boss"Kata Farah, memperkenalkan dirinya.

Ooo, ni la crush Fariel. Not bad, not bad. Suara lembut je bila bercakap.

"Oh, hai Farah. Saya Athirah. Kenapa ye?"Tanyaku.

"Erm, nampak Fariel tak? Bos cari dia"Terang Farah.

"Dekat sin-adui!"Kepala Fariel terkena bucu meja. Terjelupuk seperti nangka busuk.

Aku dan Farah menahan tawa kami.

"Aish sorry, bos dekat mana?"Tanya Fariel dengan muka merahnya, menahan malu.

Time kau jadi gile la crush kau muncul.

"Dekat bilik mesyuarat dengan Alin. Jom aku hantar"Fariel hanya akur lalu beredar bersama Farah.

Now I'm alone.

Setelah beberapa minit, Fariel dan Azleen berjalan di hadapan pejabat Irfan. Dah kenapa dorang berdiri macam Perdana Menteri?

"Okey guys, kitorang nak bagi kad jemputan ni"Kata Azleen.

"Sape kawin?"Tanya salah seorang pekerja.

And poof, I need to disappear.

"Sape lagi kalau bukan budak yang rapat dengan bos kita, Athirah la"Azleen memandangku sinis. Semua memandangku manakala aku hanya buat tidak tahu sahaja sambil mendengar lagu.

Fariel dan Azleen mengedarkan kad kepada semua pekerja.

"Tahniah Athirah!"Semua berkata sambil menepuk tangan mereka manakala aku buat-buat tidak dengar. Irfan datang ke hadapan sambil tersenyum sinis manakala aku memberi jelingan maut.

Semua orang berkumpul ke arah Irfan.

"Nak kawin dah bos kita ni, dari jadi single macam saya ni"

"Kitorang wajib datang!"

"Nanti dapat anak mesti hensem macam bos kan?"Hamboii, bukan kemain kome eh?

Aku menggulingkan bebola mataku.

"Dah², gi sambung buat kerja"Mereka hanya akur lalu beredar ke tempat masing-masing.

12.00 PM

"Weh, aku nak duduk tepi kau tau masa kau bersanding"Kata Azleen sambil tersenyum sinis.

"Banyak songeh la kau ni. Ye aku tau la"Kataku malas.

"Makanan bagi paling sedap punya tau"Kata Fariel juga.

"Jangan cakap pasal benda tu boleh tak? Esok je la kau keluarkan segala ayat merapu korang dalam otak pisang kau tu"Kataku. Penat mendengar tentang akad pernikahan antara aku dan Irfan.

"Malu la tew~"Perli Azleen.

"Kau tak dapat duduk dekat tempat VIP nanti baru tau"Terus terdiam Azleen. Takut tak dapat layanan istimewa la tu.

Kami terdengar bunyi bising daripada luar pintu.

"Sape lak buat bunyi bising ni? Bukan hari Sabtu ke baru Liyana dapat keluar dari penjara?" Mereka hanya mengangkat bahu sahaja.

Tiba-tiba pintu terbuka luas. Kelihatan Farah cuba menghalang seorang wanita tidak cukup kain daripada masuk.

"Lepaskan aku! Mana dia?! Mana Athirah Qistina?!"Jerit perempuan tersebut.

"Uish, asal muka dia sebijik cam Liyana?"Tanya Fariel.

"Mana la aku tau"Kataku.

Perangai pon sebijik y'all"Kata Azleen pula.

"Cik, cik tak boleh masuk sesuka hati cik. Cik kena keluar"Kami bertiga ke arah Farah.

"Sape di kalangan korang nama Athirah?!"Jerit wanita tersebut.

"Kenapa ni?"Tanya Azleen kepada Farah.

"Kau ke Athirah?!"Jerit wanita itu lagi.

"Weh burung garudak tak berlaki! Kau diam boleh tak?!"Marahku.

"Apa kau panggil aku?! Burung garudak?!"Eh minah ni pekak ke?

"Yes, burung garudak tak berlaki! Apa kau tenung?! Tak puas hati? Masuk la kalau tak puas hati!"Kataku, sudah membuka langkah silatku.

"You listen to me, aku nak kau putuskan hubungan kau dengan Irfan. Dia milik Liyana sorang je!"Marah wanita tersebut.

"Kau sape eh nak arahkan aku?"Tanyaku.

"Aku Diyana, adik Liyana!"Aah, so that's why muka dorang sama. Perangai pon sama.

"Okey Diyana, kalau aku taknak cemana? Kau nak buat macam apa yang kakak psiko kau tu buat kat aku ke?"Tanyaku sinis.

"Heh, aku akan buat benda yang lebih teruk dari Liyana buat kat kau!"Kata Diyana dengan angkuhnya.

"Langkah mayat aku dulu kalau kau nak cederakan Tyra"Kami memandang ke arah pintu.

"Kau! Sebab kau kakak aku masuk jail! Kau tak kesian ke dekat dia tu?!"Diyana ke arah Irfan dan menjerit di hadapannya.

"Perlu ke aku kesiankan kakak kau? Kakak kau tu pembawa bala kat aku tau tak?! Korang adik-beradik sama je la! Dua² nak kikis duit orang lain. Aku taknak tengok muka kau lagi. Farah, Riel, bawak dia keluar"Farah dan Fariel hanya akur sebelum memegang bahu Diyana dan bawanya keluar.

"Ingat Irfan! Kau takkan pernah bahagia dengan budak si*lan tu!"Say what?!

Baru sahaja aku mahu ke arah Diyana, Azleen sempat menghalangku.

"Sabar Tyra, mahu pekak perempuan tu kena lempang dengan kau nanti"Kata Azleen manakala aku menarik nafas, cuba menenangkan diri.

"Nasib aku ada kawan macam kau"Kataku sambil mengeluh kasar.

"Aku nak kena jumpa client ni, kalau dia buat hal lagi aku bagi green light untuk kau tampar dia"Aku tersengih sebelum menunjukkan ibu jariku.

Irfan terus beredar manakala aku dan Azleen berborak sementara menunggu Fariel dan Farah.



Sila vote, comment and follow. See ya'

Ketua PengawasWhere stories live. Discover now