Mereka bertiga berjalan perlahan-lahan ke atah van itu sambil berjaga-jaga dengan kawasan sekeliling.Pintu garaj bangunan itu sudah pon tetapi Fauzi masih dapat melihat Athirah dan Nafiz yang dedang memandangnya melalui cermin pintu itu.
Isharani mengeluarkan seberkas kunci.Dia membelek-belek kunci-kunci itu untuk membuka pintu hadapan van tersebut.Mai dan Fauzi menoleh ke kiri dan kanan.Mereka berasa takut jika ada crank menyerang.
"Isharani,Cepat sikitlah!" Dahi Mai mula berpeluh.
Beberapa minit kemudian,Isharani masuk ke dalam van itu lalu pergi ke bahagian belakang.
GEDEBUK!
Fauzi menjenguk ke dalam van itu.Dia ternampak kepala Isharani sedang terlekap di lantai van.Mungkin dia baru sahaja terjatuh.
"Its okay,I'm fine." Isharabi terus berdiri sejurus membuka pintu belakang van itu.
Fauzi dan Mai melangkah masuk dengan segera.Mereka berdua mengambil tempat duduk masing-masing.Isharani menghidupkan enjin van itu lalu terus memandunya dengan laju.
Vrooom!!
"Isha,betul ke crank tu dah terlepas dari Crank Palace?" Mai membuka mulutnya kerana dia tidak nampak seekor crank pon di jalan raya itu.Fauzi menyiku lengan Mai untuk mengingatkannya tentang kejadian yang membuatkan semua crank berjaya melepaskan diri.Isharani hanya mendiamkan diri kerana dia tidak tahu apa yang perlu dikatakan.
Tiada seorang pon pejalan kaki kelihatan.Semua kedai juga tidak beroperasi.Jalan itu hanya disinari cahaya kuning lampu van dan sinaran lampu jalan.Keadaan yang mendung membuatkan bulan tidak kelihatan.
Perjalanan yang sepi itu membuatkan Fauzi termenung sambil memikirkan kata-kata Athirah...
"Asal kau kat sini?Bukan ke kau nak tolong wicked?" kata Fauzi dengan perasaan yang menyampah.
"Fauzi...They gave my memories back.Aku dah ingat apa yang wicked buat dekat kita semua,and aku dah tau aku di pihak mane.Sorry...about the scorch..."
Fauzi kurang percaya dengan kata-kata Athieah tetapi raut wajahnya kelihatan seperti tidak menipu.Tapi bila difikirkan semula,kenapa dia perlu menipu?
BUMP!
Bunyi yang kuat datang dari atas bumbung van itu.Ia telah membuatkan Fauzi tersentak dari lamunannya.Keadaan tiba-tiba bertukar panik.Isharani terus melajukan kenderaan itu.Mai menjauhi tingkap apabila ternampak tangan yang berlumuran darah sedang terjuntai.Dia terus berganjak ke arah Fauzi sambil melihat tangan itu dengan penuh kejijikan.Fauzi terus menutup tingkap van itu.
"What the hell is that!?" Isharani bertanya tanpa menoleh ke belakang.
Kemudian,kepala seekor crank pula terjuntai ke bawah,ia sudah dijangkiti Flare sepenuhnya.HUARRRRRRRRGH!!!Jeritan itu membuatkan cermin tingkap merekah sedikit.Ia menghantukkan kepalanya untuk memecahkan cermin itu.
Fauzi memberikan Mai sepucuk pistol.Mereka berdua bersandar pada kerusi sambil memandang crank itu dalam ketakutan.Mai melepaskan beberapa das tembakan tetapi ia hanya melubangkan cermin itu.Crank masih menghantukkan kepalanya.
"Ishaaaa!!!!!!" Fauzi menjerit.
"Get rid of her!!" Mai menyuruh Isharani untuk menjatuhkan crank itu.Tiba-tiba,sekumpulan crank sedang berdiri di hadapan.Mereka menghalang jalan itu.Tanpa memikirkan apa-apa,Isharani terus membelok ke kiri dengan pantas.Crank yang berada di atas bumbung tercampak ke dinding bangunan berhampiran.Fauzi dan Mai tergolek ke hadapan.Isharani hanya melanggar crank yang berada di hadapan.Fauzi merasakan seperti van itu berjalan di atas bonggol beberapa kali.Mai menoleh ke belakang.Dia ternampak kesan tayar van yang berwarna merah darah.
Akhirnya mereka tiba di base Right Arm.Seorang lelaki yang kelihatan seperti tentera menghampiri van yang disaluti percikan darah itu.
"Hey Isha,is that you?"
"Yea," kata Isharani dengan selamba sambil membuka pintu van itu.
Fauzi dan Mai juga turun dari van itu lalu berdiri bersebelahan dengan Isharani.
"And sape ni?" Tanya lelaki itu sambil memandang Fauzi dan Mai.
"Joe nak jumpa diorang,mana Joe?" Isharani.
"Dia kat dalam pejabat,ikut aku," lelaki itu membawa mereka bertiga memasuki perkarangan bangunan itu.Penglihatan Fauzi terganggu dek pancaran sportlight yang ada di atas tiang tinggi berhampiran.Mereka berjalan melepasi pagar besar lalu memasuki sebuah bangunan kecil.
Fauzi dan Mai masuk ke dalam manakala Isharani tunggu di luar.Mereka ternampak Joe sedang duduk di atas sebuah kerusi.Mereka berdua duduk di kerusi yang ada di hadapan Joe.
"So,you guyz,lama aku tunggu..." Joe.
"Shuh...sudah,cepat,apa plan untuk jatuhkan wicked." Mai tidak sabar.
"Ouh..ok.Kita kene letupkan bangunan wicked sebab.Kalau tak letupkan,wicked akan tangkap immune and lain letak dalam maze," terang Joe.
"Tapip,kita kene keluarkan immune lain dlu sebelom kita letupkan tempat tu." Fauzi risau.
Namun,kata-katanya diabaikan.
"Tapi,sebelom nak pasang bom,kita kene pastikan guard tu jadi tak berguna dulu.Kita akan buat diorang tak boleh guna senjata api hehehe..." Joe tersenyum.
Tanpa senjata?Fauzi teringat tentang peristiwa dia dan glader lain berlawan dengan griever di pintu keluar maze itu,perang kuno.
"How could that ever possible?" Fauzi.
"Ok.Ada seorang prof yang baru keluar dari Wicked baru join kitorang,namanya Tisha.Dia pandai buat macam-macam alatan.Yang terbaru,dia baru je cipta alat yang boleh membuatkan semua senjata api tidak berfungsi.Tapi,alat tu perlu dipasang dalam bangunan tu jugak.Thats why kita kene ada immune yang boleh masuk dalam bangunan tu." Joe menerangkan dengan panjang lebar.
Fauzi teringat akan kata-kata Faris tempoh hari,"Oh,yea,Faris ada suruh aku pergi balik sana,katanya penawar tu takkan lengkap kalau aku tak datang sana,maybe aku boleh masuk and pasang alat tu,"
"Ok,good kiddo,Tisha akan tunggu kau dalam pesawat dekat aiport,esok pagi,Isharani akan bawak kau pergi sana and dia akan terbangkan kau pergi Wicked.Tisha akan ajar kau guna alat tu time dalam pesawat ok?" Joe
"Mai,kau kene tunggu sini sampai semua immune datang.Aku nak kau,Nafiz and lain-lain jumpa aku kat Wicked nanti ok?" Fauzi memandang Mao.
"Aku nak i-" Mai
"No,kau kene tolong Joe kat sini."Fauzi.
"Urgh,ok.But promise me one thing,don't die,"Mai.
"Ok,you too," Fauzi.
Keesokan paginya...
Isharani membawa Fauzi menggunakan van baharu.Mereka melalui jalan yang bersepah dengan darah.Keadaan bandar itu sangat teruk.Kelihatan beberapa crank sedang mengorek tong sampah dan ada yang berjalan ke sana sinj tanpa hala tuju.Mereka semua belom menjadi crank sepenuhnya.
Isharani terus memandu dengan laju supaya tidak diserang oleh crank.Tiba-tiba...
"Stooop!Stop The Van!!!" Fauzi terpekik kepada Isharani.
Van itu diberhentikan serta merta.
"What the hell were you thinkin'?" Isharani menoleh ke belakang untuk memandang Fauzi.
Fauzi mengendahkan Isharani yang sedang memarahinya.Matanya tertumpu pada seseorang yang sedang berdiri 30 kaki dari belakang van putih itu.Seseorang yang dibasahi darah.
Sahabat baiknya...
Harun...
YOU ARE READING
Run Away 3
Science FictionInilah penamatnya. Wicked telah mengambil segala-galanya daripada Fauzi.Hidupnya, kenanganya, dan kini Wicked mengambil sahabatnya pula.Semuanya hampir tamat selepas satu ujian terakhir. Adakah akan ada yang terus hidup? Wicked tidak tahu Fauzi inga...