Fauzi meneruskan lariannya keluar dari terowong tadi bersama dengan rakan rakannya yang lain.Mereka menoleh ke kiri dan kanan apabila keluar dari terowong itu untuk mengawasi keadaan sekeliling.Fauzi berhenti seketika lalu membentuk bulatan bersama yang lain.Dia membuka peta tadi untuk menelitinya.
Mereka semua bernafas dengan kencang kerana penat berlari.
"Fauzi?Kau tau immune lain ada kat mane?"Yasmin.
"Yea,aku tau,tengok ni,"Fauzi menunjukkan peta itu kepada mereka."Kuta kene pergi terowong untuk ke maze."
Mai melihat peta itu secara dekat,"Bagi aku,aku tau jalannya,"Mai terus merampas peta itu daripada tangan Fauzi lalu terus berlari.Tidak hairanlah dia tahu selok belok tempat ini kerana dia bekerja dengan wicked.
Merema tiba di sebuah gudang terbiar.Mai masuk ke dalam lalu menghampiri sebuah almari besi.
"Boyz!"Mai menjerit sambil memandang Fauzi dan Nafiz.
Mereka berdua terus menolak almari besi itu ke tepi.Kelihatan sebuah pintu kayu yang tidak pernah digunakan.Mai membuka pintu tersebut lalu ternampak sebuah terowong yang gelap dan di hujungnya ada bulatan cahaya.Fauzi teringat tentang peristiwa dia dan Mai berlari dari crank dalam laluan bawah tanah di scorch dahulu.Mereka berenam terus berlari masuk ke dalam terowong itu.
Fauzi dan lain-lain terkejut apabila mereka tiba di makmal wicked.Sedikit sebak timbul di hati Fauzi kerana di sinilah tempat Stefanus membunuh Hazim.Namun,hatinya menjadi lebij jiba apabila dia mencapai ukiran kayu dari dalam jaketnya.
"Its okay," Hazim menggenggam bahu Fauzi."Fauzi..."Hazim menunjukkan ukiran kayunya kepada Fauzi."No,no,aku dah cakap kan kau kene bagi sendiri kat mak ayah kau,"
Glader lain turut bersedih,terutama sekali Athirah.Dia menutup mulutnya di dalam kesedihan.Harun menyapu mukanya sambil menangis.
"Take it...take it..."Hazim meletakkan ukiran itu pada tangan Fauzi." Thank you.. Thank you..."dia menggenggam tangan Fauzi dengan erat."Noo..."Fauzi.Hazim menghembuskan nafas dengan tenang.Tiada lagi kedengaran suaranya.
Fauzi cuba membina ketabahan di dalam hatinya.Air matanya tidak mengalir.
"Asal takde orang jaga tempat ni?Sepatutnya mesti ada guard sebab diorang tau kita nak datang sini kan,"Athirah berasa hairan.
Mereka semua berfikir sejenak.
"Lalu sini!"Mai membuka sebuah pintu besi kecil yang terdapat tangga di dalamnya..Mereka berenam memanjat tangga itu hingga sampai ke atas.Kini,mereka berada di sebelah pintu keluar dari maze.
Fauzi,Nafiz dan Athirah teringat semasa mereka bertarung dengan griever di sini.Tatkala Athirah sedang menekan kod.
"Aku tak sangka kita kat sini,kalau aku tau masa tu...tak payah kita carik kod,"Nafiz.
Mereka meneruskan larian hingga ke pintu gerbang maze.Keadaan glade kelihatan agak sempit kerana terlu ramai manusia ada di situ.Terdapat beberapa remaja,kanak-kanak dan orang tua.Semua orang memandang mereka berenam dengan perasaan curiga.Tiba-tiba,Previnesh dan Husna datang menghampiri mereka.Husna terus memeluk Yasmin dan Isharani.
"Hey guyz!"Previnesh memeluk Nafiz dan Fauzi.
"Hey,kau okay Previn?"Nafiz.
"Ok,tapi aku tak sangka diorang letak amu kat sini balik,diorang kasi makanan dah siap and tak kasi aku masak langsung.Mane Harun?"Previnesh.
Mereka berdua diam untuk mengabaikan soalan itu.Kelihatan semua orang nerlari ke arah mereka.Terdapat juga beberapa orang wanita dari group B.Sesi peluk memeluk dapat kelihatan di kalangan mereka.
YOU ARE READING
Run Away 3
Ciencia FicciónInilah penamatnya. Wicked telah mengambil segala-galanya daripada Fauzi.Hidupnya, kenanganya, dan kini Wicked mengambil sahabatnya pula.Semuanya hampir tamat selepas satu ujian terakhir. Adakah akan ada yang terus hidup? Wicked tidak tahu Fauzi inga...