BAB 8

370 10 0
                                    

Sewaktu kelas Bahasa Inggeris, Fatin membantu Cikgu Mas menanda buku latihan pelajar-pelajar.

"Terima kasih, Fatin," ucap Cikgu Mas berulang kali. Dia agak kelam-kabut hari itu sebab menghadiri mesyuarat penting di sekolah jiran.

"Fatin, apa maksud soalan ni? Tak fahamlah. Kami tak pandai BI." Anis yang duduk di sebelah Fatin bertanya. Buku latihan Bahasa Inggeris itu disuakan kepada Fatin.

"Oh, yang ni senang aja. Soalan ni tanya which of the following is true? Maknanya, antara jawapan yang berikut mana satu yang betul?"

"Ohhh..."

"Eleh. Berlagaklah tu." Di satu sudut kedengaran suara mengejek. Si Ajib yang entah mengapa asyik berselumbar saja memandang Fatin.

"Macamlah pandai sangat!" Ajib terjuih mengejek Fatin.

"Aku cuma nak tolong Anis aja. Awat dengan hang ni?" Fatin selamba menjawab.

"Entah ya entah tidak tu hang ajaq Anis, Fatin." Ajib masih mahu mencari pasal.

"Cikgu! Tengok Ajib ni!" Suara Anis sudah nyaring memanggil Cikgu Mas. Niatnya untuk meredakan keadaan.

"Apa hal tu?!" Suara tegas Cikgu Mas membuatkan Ajib menikus seketika. Namun hatinya cukup geram melihat Fatin. Hesy, budak kurus kecil ni! Asyik dia aje yang cikgu puji! Asyik dia aje yang cikgu sebut! Bertambah geram Ajib apabila dalam kelas Cikgu Ros pun, nama Fatin juga yang dicari. Huh! Ajib mengetap bibir tidak puas hati.

Hari itu, masuk saja kelas, Cikgu Ros sudah menyemak semua senarai nama para pelajar yang tercalon untuk saringan ujian kelayakan biasiswa sekolah sukan. Tinggal seminggu saja lagi sebelum tarikh tutup. Borang permohonan harus dilengkapkan oleh para pelajar. Ibu bapa mesti memberi kebenaran sebelum tiba hari pertandingan.

Setelah meneliti senarai nama, Cikgu Ros berkerut seketika. Eh, ada yang belum pulangkan semula borang itu.

"Fatin! Mari ke sini sekejap." Suaranya nyaring di hadapan kelas.

Fatin dan semua pelajar di dalam kelas itu terhenti mencatat.

"Fatin, ke mari sekejap."

Pantas Fatin menghadap Cikgu Ros di meja guru.

"Kamu tak serahkan lagi borang untuk biasiswa sekolah sukan tu, ya?" tanya Cikgu Ros kehairanan.

"Errr... Belum, cikgu."

"Kenapa? Mak ayah kamu tak izinkan ke?"

"Saya jarang jumpa ayah saya. Izin mak aja boleh ka, cikgu?" tanya Fatin dengan nada yang naif.

"Ya Allah! Apa pula yang tak bolehnya? Sekarang kamu duduk dengan siapa?"

"Ibu."

"Siapa penjaga kamu?"

"Ibu."

"Habis tu kenapa tak suruh ibu tandatangan borang ni?"

"Saya ingatkan kena dapatkan tandatangan ayah aja."

"Fatin, lurus bendullah kamu ni! Esok cikgu nak borang tu. Dah nak hantar ke Pejabat Pendidikan Daerah ni. Kalau terlambat, kamu terlepas peluang."

"Sungguh boleh ka, cikgu?"

"Boleh. Tapi kena pastikan kamu lepas masa ujian saringan di padang."

Fatin tersengih-sengih gembira. Hatinya sedikit lega. Oh, ada harapan lagi. Ingatkan dah terlepas peluang.

"Jangan lupa esok! Pagi-pagi esok cari saya, serahkan borang tu. Tapi pastikan ibu kamu izinkan."

"Insya-Allah, cikgu."

KALBU PUN BERZIKIRWhere stories live. Discover now