Nu tar vi detta!

154 3 0
                                    

Åhh, jag är sååå trött! Aja bara att gå upp o dra på mig tävlingskläderna.

Idag ska jag starta en LA och en MSvB (LA=Lätt A, MSVB=Medelsvår B) Jag är så taggad på denna dag, vi måste komma på plats 1-3 MSVB för att kvala till Globen. Jag vill och ska dit och fiddi (fidelie) vill oxå dit! Det är vårat mål, bådas dröm för den delen oxå. Man behöver ha kommit på plats 1-3 o fått 3 gehäng för att vara med o tävla i globen så nu är det all in som gäller.

Jag är på klädd, flätat mitt hår o gjort frukost. Jag bor på en gård så jag behöver bara gå 10 m sen är jag i stallet.

Det är första kval tävlinge av fyra så en kan gå lite dåligt men man vill jue vinna alla fyra deltävlingar.

~STALLET~

Hej Fiddi, sugen på att åka o tävla idag?

Hon frusta som svar. Jag gav henne ett äpple och ledde sedan henne ut i stallgången för att borsta, knappa manen och lacka hovarna.

Mamma kom in och kolla om jag var klar.

-Är du klar med fiddi än gumman? sa mamma trött, jag förstår henne klockan är lixom halv sex på morgonen.

-Ja om 10 min, du kan börja koppla på transporten o packa in utrustningen i transporten.

-Vi tar bussen idag, bilen har punka i framhjulet.

-Aha okej men plocka in i bussen då.

Fiddi var nu klar hon kunde knappt stå still i stallgången då taggad var hon. Det är ju bra då vet hon att det är tävlingsdags. Jag blev ändå nöjd med Fiddi.

Jag ledde ut fiddi till bussen o lasta på henne o gav henne hö och vatten för att vi ska åka i 3 timmar. Vi lämnade gården runt kl 6 o skulle vara framme,enligt gps'en runt 9. LA klassen skulle starta kl 11 så än så länge är det lungt.

~ Tävlingen~

Jag blev väckt genom att jag hörde spearken prata om att LB skulle börja, skönt då är vi i tid. Tycker synd om mamma som alltid måste köra mig hela tiden men hon gillar hästar o tycker det är roligt att vi delar samma intresse med varandra.

Jag hade anmält mig, kollat banskissen några gånger och gått banan 2 gånger, det är en svår bana o fiddi är ganska bråkig av sig men hoppa det kan hon. Hon ska alltid bocka på framridningen och är det en svår bana där det är tajta svängar och konstiga vägar börjar on bocka o stegra, men ibland gör hon inte det.

Jag ledde ut fiddi ur bussen o borsta, sadla,tränsa och satte på en röd rosett på svansen. Det menas att hästen kan sparkas och sånt.

Många vet vem fiddi är och de är jätte rädda för henne. Jag gick till framhoppningen allt gick bra tills en häst börja skena runt, sen börja Fiddi att se ut som en rodeohäst. som tur blev ingen skadad o jag ramla inte av.

Jag red till ridbanan och vänta på min tur,nu var fiddi helt kolugn, hon har luxom två sidor en kärleksfull sida o en elak sida genom att bitas,sparkas o bli en rodeo ponny.

* Tyra Gustafsson på Fidelie, var så god och rid! *

- Kom igen nu gumman inga dumheter nu, du har gjort tillräckligt idag. Sa jag o fatta galopp och börja rida till första hindret vi klara det skönt! Vi klara alla hinder utan några problem allas, precis när man kom i mål blev det omhoppning.

Jag satte fart mot första 1 av 6 av klarade. Vi har bara två hinder kvar, bra vi klara det... Nu sista jag räkna galoppsprången 1,2,3,4...

Fiddi tvärnita o ställde sig på frambenen så jag flög rakt in i oxern.

Jag skada mig inte iallafall, som tur är! Men var är fiddi??

Jag ser henne stå o äta på ett hinder där det finns granris... vilket matvrack till häst jag har så jag för mig själv o börja garva lite inombords.

Många kom fram o fråga om jag är okej, ja det var jag som tur var!

Men frågan är om jag ska starta MSVB?

Ja, jag gör det. Den klassen börjar om en halvtimme så jag hoppade fram och fiddi kändes hur fin som helst, varför är hon inte så när vi tävlar?? Hmm...

Jag är först ut i min klass o denna gång är det ingen omhoppning men denna bana är lite enklare än LA.

* Tyra Gustafsson på Fidelie, var så god och rid! *

Jag red i ett snabbt tempo men jag hade kontroll ovh allt kändes bra, 5 hinder kvar... 4 kvar... 3... 2... o det sista jag ramla av på är kvar... YES!!! Vi klara det! jag klappade fiddi på halsen o vi red ut från banan och vidare till mamma.

- Vad bra det såg ut, vad bra att du la till spöet på sista hindret, annars skulle hon vägra!

- Haha ja, men jag skrittar av Fiddi nj o ställer in henne i bussen det är 43 ryttare kvar.

- Ja gör så, jag går och köper mat.

- Aa gör det!

jag skrittade av fiddi o ställde henne i bussen och tog av sadeln, tränset lät jag sitta kvar o satte en grimma över tränset. Jag gav henne vatten och ett äpple o gick tillbaka till mamma o titta på alla ryttare. Jag log fortfarande först o det är 3 ekipage kvar, de som alltid slår mig.Men idag hade jag satt ribban ganska högt o ingen har slagit mig än. 2 ryttare kvar, nej hon lyckades inte heller. Nu är det bara Sofie kvar, hon som får allt hon pekar på, vi går på samma skola och hon är väldigt taskig och bitchig.

jag har aldrig vunnit över henne, hon är väldigt snabb. två hinder kvar, 'dong' ena hoven slog i bommen men den ligger kvar, hon rider missa genvägen och red runt och klarade hindret.

Nu blev det nervöst om vem som vann!

* Dagens vinnare som får första gehängen är.... Tyra Gustafsson på Fidelie! Kom nu till ridbanan för ärovarv.*

Jag skynda mig bort till fiddi o sadla och hoppa upp på henne. Jag trava ner till ridbanan. De plackade fortfarande undan hindrerna eftersom det är sista klassen för dagen.

Jag red in på ridbanan, fick rosett, plankett, segertäcke och en bukettrosor. Gehänget fick jag innan jag red in. Musik började att spela och vi galoppera runt.

Jag har nu kommit hem från tävlingen och är nyduschad o ser på film. Jag känner att mina ögon blir tyngre och tyngre, tillslut sov jag.

________________________________________

Slut på detta kapitel nästa kommer imorgon troligt viss! Godnatt kl är nu 02:38 om man är exakt så det är ganska sent!

vi ska vinna Fidelie!Where stories live. Discover now