-Di Majlis Datin Suraya-
Hawa dan Diana mengenakan baju jubah corak batik berwarna biru unggu yang nampak cantik tersarung dibadan mereka."Hawa kenapa tak ada orang?kita salah rumah ke?ke kita cepat sangat?" tanya Diana bertubi-tubi
"Kau ni,bagi lah salam dulu..kalau salah kita tanya orang lah " jelas Hawa dan terus memberi salam.
"Assalamualaikum""Waalaikumsalam, Hawa, Diana dah sampai pun..lama saya tunggu" balas Datin Suraya yang menyambut kedatangan mereka.
"Maaf Datin, tadi jame nak ke sini.kenapa tak ada orang Datin? Kami lambat sangat datang ke?" tanya Hawa
"Eh tak laa,lagi setengah jam baru mula..jom laa masuk.Nanti ada tahlil sikit lepastu baru jamuan.Saya pun banyak nak borak dengan kamu berdua"jelas Datin Suraya panjang lebar.
Selepas tamat acara doa selamat dan kesyukuran sedikit jamuan diadakan..Hawa dan Diana mengambil tempat di tepi kolam buatan manusia sambil menghirup udara segar.
Sedang mereka melayani perasaan masing²,Shahril menegur mereka dan tanpa meminta iZin terus duduk disebelah Hawa.
Hawa yang sedikit terkejut mengalihkan sedikit kedudukannya..
" hai kenapa lah mat hansem ni duduk sebelah aku"guman HawaMemang tidak dinafikan Shahril seorang jejaka yang handsome dan semua wanita yang memandangnya akan cair termasuk Hawa dan Diana. Diana sudah mula tersenyum-senyum melihat Shahril.
"Hai,sorang je ke?" tanya Shahril.
"Eh tak nampak ke kawannya yang cantik jelita kat sebelah ni" jawab Diana menyindir.
"Ouh..sorry saja je..cantik kawannya yang kat sebelah tu" balas Shahril memujuk Diana.
"Hawa,lepas ni buat apa?dah ad carik kerja mana²?tanya Shahril.
" dah.tapi bukan carik kerja ..Hawa dengan Diana nak bukak katering.."jelas Hawa.
"Ouh..senang lah nanti kalau kawin" balas Shahril sambil merenung Hawa.
"Ehem²,Shahril tanya Hawa je ke?Diana x nak tanya?" tanya Diana mencelah.
"Hehehe..awak dah makan?" tanya Shahril." belum..ramai orang tadi..tak dapat ambil..nanti bila dah surut saya ambil.."balas Diana
"Ouh..kejap ea" kata Shahril sambil masuk ke dalam rumah.
Beberapa minit kemudian Shahril kembali dengan membawa sepinggan puding strawbery dan apple.
"Nah rasalah saya try buat pagi tadi" Shahril mempelawa.
Hawa dan Diana mengambil sepotong setiap seorang dan merasai kenikmatannya.
"Sedap" balas mereka serentak.
Sedang mereka asyik menikmati keenakan puding strawbery dan apple buatan Shahril, Datin Suraya datang menyapa.
"Assalamualaikum..amboi seronoknya berbual..x ajak mama pun" Datin Suraya sedikit merajuk.
"Waalaikumsalam.. Eh tengah tunggu Datin lah ni..kami rasa puding yang En.Shahril buat ni" balas Hawa.
"Takyah panggil Datin, panggil mama je.lagi mesra" balas Datin Suraya sambil menguntumkan sebuah senyuman yang manis.
"Haah.dan jangan nak berencik-encik dengan saya" Shahril mencelah.
"Erm baik Datin.. Eh mama.."jawab Hawa.
" Diana okay tak dengan rumah mama ni? Senyap je? "Tanya Datin Suraya.
" okey je mama..cuma Diana lapar..hehe..tengah tunggu orang kosong kat sana"balas Diana sambil menunjuk tempat hidangan makanan.
"Lah kesiannya..kejap mama panggil bibik..untuk kamu berdua biar bibik hidang khas" jelas Datin Suraya dan terus masuk ke dalam rumahnya.
Tidak lama kemudian,Datin suraya datang bersama bibik dan beberapa hidangan di tangan mereka.
"Hawa,Diana makan dulu.. Nanti lapar,susah mama" jelas Datin Suraya.
"Baik mama" jelas mereka serentak.
"Ma,diorang nak bukak katering,apakata kita bagi tapak yang dekat sepang tu" jelas Shahril
"Yer ker?kenapa mama x tau?" tanya Datin Suraya dan memandang Diana dan Hawa.
"Kami baru rancang je mama,lagipun kami dah ad tempat nak bukak katering tu,kan Hawa?" jelas Diana.
Hawa hanya mengangguk tanda setuju..
"Tapi mama tetap nak bantu boleh?"tanya Datin Suraya.Mereka hanya menggaru kepala mereka yang tidak gatal.
" susahkan mama je"jelas Hawa.
Shahril yang menyaksikan agenda itu terus mencelah..
"Tak susah pun..dengan menantu sendiri mana susah." jelas Shahril.Mereka bertiga memandang Shahril serentak dan meminta penjelasan
"Siapa Ril?" tanya Datin Suraya
"Nanti Ril bagi tau mama""Korang nak tak nak kena terima.muktamad." jelas Shahril.
Mereka hanya mengangguk setuju.
Selepas hampir dua jam di rumah Datin Suraya, mereka meminta diri untuk pulang kerana sudah agak lewat bagi anak dara seperti mereka keluar.
Datin Suraya sempat memberikan buah tangan buat Hawa dan Diana sebagai tanda terima kasih kerana sudi datang.Manakala Shahril memberikan hadiah kepada mereka berdua.
###########
Thanks yang sudi baca cerita ni..jangan segan² kalau nak kongsi cerita korang dekat epaln..tulis je tajuk kat komen..nanti epaln baca..
YOU ARE READING
Miss Strawbery& Mr Apple
RomantizmNur Hawa Nazifah seorang gadis yg tinggi dan cantik..Dia menjadi kegilaan ramai dikolejnye..Dia dan rakannya membuat jualan untuk menampung duit bulanan mereka. Fattah Azri jejaka tampan yang menjadi kegilaan semua gadis di kolej termasuklah Shasha...