FTDP 2

2.1K 180 22
                                    



Aku buka mata perlahan-lahan bila aku terasa ada tangan sejuk mendemah dahi aku.

Bunda tengah duduk dekat tepi katil aku sementara ayah berdiri dekat tepi bunda pandang aku dengan muka risau.

"Aria demam ke?"

Aku terpingga-pingga.

"Panas ni?Macam mana boleh demam,malam tadi Aria duduk dekat luar ke?"Ayah bersuara sambil tangan dia tak henti-henti singgah dekat dahi dengan leher aku.

"Huh?"

"Aria demam ni.Bangun mandi dulu,lepas tu nanti makan ubat."Bunda arahkan aku.

Aku terkebil-kebil.Aku demam?Kenapa?

Tiba-tiba apa yang terjadi malam tadi terlayar dekat kepala aku macam ada skrin dalam kepala.

"Bunda,malam tadi Aria jumpa beruang bunda,ayah dia kejar Aria,besar sangat,Aria takut,Aria ingat Aria nak mati dah,tapi beruang tu.."Aku terus bangun dari baring dan pegang lengan bunda.

"Aria cakap apa ni?"Bunda potong aku cakap.

"Tak,malam tadi beruang tu.."

"Beruang apa?"Ayah pulak soal.

"Beruang putih besar!"Laju aku menjawab.

Bunda dengan ayah berpandangan antara satu sama sendiri.

"Aria...are you okay?Cuba cerita dekat bunda,what is going on here?"Bunda cakap perlahan-lahan.

Aku telan liur.

Aku berfikir sesaat dua apa yang aku alami malam tadi sebelum buka mulut dekat bunda dan ayah.Aku cerita satu-persatu kejadian,tak ada satu pun tinggal.

Selesai cerita,aku tengok muka bunda dan ayah yang kelat.

"Aria,bunda rasa Aria mimpi,kan ayah?"Bunda pandang ayah.

"Ayah pun rasa Aria mimpi.Terbawak-bawak ni.Mana ada beruang putih dekat Malaysia ni Aria."

"Dah la tu,bangun,bangun,mandi,lepas tu makan ubat."Bunda tepuk-tepuk bahu aku sebelum dia bangun dari katil.

Aku melongo.

"Dah la tu,it just a dream sayang."Ayah pulak pujuk aku.

Mereka berdua keluar dari bilik tinggalkan aku sorang-sorang cuba nak bezakan antara mimpi dengan reality.

Huge white bear in borneo?

Gah!Aku memang gila,siap boleh demam.Loser betul.

Aku selak selimut turun dari katil.Tapi kaki aku terpaku,pening lagi,tapi rasa macam malam tadi tu betul-betul jadi.

Stop it Aria,wake up!

.......

Tuhan tanah apa ini?

Sungguh cantik indah sekali

Ku tampar pipi takut mimpi

Bukan tak percaya

Cuma terlalu gembira

Semoga kita ketemu lagi

Taman dalam mimpi

Pen aku campak sampai terpelanting.

Aku tengok dekat luar pokok pokok yang hijau. Kepala aku sebenarnya tak habis fikir tentang malam tadi.Mimpi atau reality?

Akal aku nak kata yang beruang putih tu memang tak wujud dekat Malaysia.Tapi hati aku ni kuat kata yang malam tadi bukan mimpi.

Aku macam terbayang-bayang muka bengis beruang tu tunjuk gigi dekat aku.

Penjaga Hati DiaWhere stories live. Discover now