Saya cepat-cepat jalan. Besar-besar lagi tu langkah. Saya mau mengelak.. Nanti kena cakap saya ni penceroboh lagi oleh si poyo ni. "Erica!!" Terus kaki saya terstop. First time saya dengar dia teriak gitu kuat. Pelan-pelan saya kasi pusing badan saya. "Ye..yes?" "Why are you here?" Tiada saya jawab dia tapi saya tunjuk tu milo di atas meja dia as a signal yang saya datang sana untuk hantar minuman. "Kenapa tiada ketuk?" "I did.. tapi tiada respond." "Oh sorry. I was taking my shower. Lambat ba kau hantar milo saya. Tadi saya tunggu sini.. Kau ada letak racun ka ni?" Sambil dia hidu-hidu tu milo. Ish.. Kalau saya jahat, lama sudah saya letak ok!! "Kau rasa?" "Minum.." Dia hulur saya tu mug.. "Er.. napa? kau suruh saya buat untuk suruh saya minum ja?" "Minum ja! Jangan banyak cakap ba erica..." Saya ambil tu mug terus saya minum. "Bagi balik" Sot... suruh orang minum, tapi minta balik. "Emm.. sedap pula rasa bibir kau" What the heck??? Dia suruh saya minum sebab tu ja... "Nda ba hahaha kiut oh kau buat muka macam tu. Saya suruh kau minum supaya saya rasa selamat. Kalau kau letak racun dalam ni milo at least kau pun terminum juga. " Dei!! Saya jeling dia terus saya keluar. Malas saya mau layan dia ni. Sot-sot.. Sampai ja bilik terus saya termenung. Siapa tu perempuan ah? Imaginasi dia ja ba tu kali.. Eeee napa saya busy betul ni fikir pasal dia??? Erica, kau datang sini untuk cari duit. Daniel pun tidak layak untuk kau. He is a rich guy while you? Just a poor girl and a maid....
************************
Hari-hari berlalu. Hari-hari juga saya tebal muka tumpang si yuyu. Dia ni pun okay ja. Pernah juga saya mau bayar tapi dia bilang, "Its ok ba eri.. kau ni." atau tidak pun, "simpan ja tu duit, anggap saya belanja kau" Sampailah satu hari tu saya lambat pulang. Bayangkan kelas habis jam 12.50 sampai rumah jam 6.30.. Habis telinga kena cuci mama huhu. Yuyu ada kelas tambahan time tu. Dia minta saya tunggu dia sebab dia mau juga hantar. Alasan dia, "Saya kesian kau eri.. bas jarang ni ada sini. Kau tunggu saya siap kelas tambahan k.." Saya pun okay ja la.. tunggu dia di library. Tapi tidak pula sangka balik rumah mama marah-marah. Sampai aunti maria masuk campur. "Why this helen, erica?" "Err.. Aunti.. Saya tidak sengaja pulang lambat. Susah mau dapat bas di sekolah. And saya mau jalan kaki tapi panas and jauh. So, saya tunggu kawan saya siap kelas tambahan because she asked me to." Aunti maria diam- diam ja. "Sorry maria, kalau saya bising.." Mama bilang. "Oh its okay ba that helen.." Terus mama minta excuse pegi tandas. "Ba to solve this prob, erica you mau pindah school ka? Pindah pegi school daniel?" Tiba-tiba aunti maria cakap lepas nampak lama saya berdiam.. "Hah? Em.. Bukan sekolah mahal ka tu aunti? Kan swasta.." "Tidak apa ba.. Lagipun you still school kids. Duit boleh cari mah kan, ilmu mana mau cari? Aunti tolong you." "Er.. Aunti.." "Its okay ba.. itu dato' also orang kuat sana school daniel.." "I will tell you la later what my decision ok aunti but I can't promise you I will make it." "Ok, you pikir bagus- bagus ok. And solve this problem properly with your mama." Saya senyum ja and angguk-angguk. Adui, aunti ni betul-betul angel. Thank you God. Tapi... Saya ragu-ragu mau pindah. Should I? Or shouldn't I? Apapun keputusan saya, saya harus minta kebenaran juga dari mama. Mana boleh terburu-buru. "Ma..." "hm." Tu ja mama balas sambil mata dia baca bible. "Ma.. Sorry" Saya duduk di sebelah mama and kiss tangan dia. "Hmm." "Ma.. Jangan gitu ba." "Rica.. Jangan lagi buat mama susah hati.. Mama risau sama kau.. Mama ndamau hilang orang yang mama sayang lagi." "You won't.." Sebak pula saya dengar mama cakap gitu. Saya pun ndamau hilang mama.. Dia ja tempat saya bergantung sekarang. Without her, macam mana lah hidup saya sekarang.. Haih. Lepas beberapa minit diam, saya pun suarakan apa yang saya mau cakap. "Ma.. Aunti maria dia mau kasi pindah saya pegi sekolah si daniel.." "Mahal ba tu sekolah dia rica.. Kau tapun seja la" "Ya ma saya tau.. Ada saya cakap sama aunti rica gitu tadi.. Tapi dia bilang dia tolong bayar." Mama terus tutup bible and dia renung saya lama-lama. "Rica.. Mama tiada ajar untuk susahkan orang lain.." Nah.. Faham sudah ba kan tu apa maksud mama. Means no la ba kan..
*****************
"So how erica? About the things we talked just now?" Sambil dia kunyah-kunyah makanan di mulut dia. "Em.. Er.. its okay la aunti.." "What? Why?" "Mama cakap kasi susah seja.." "No its not.. Helen, please let her. You jangan risau. Ada daniel jaga dia.. Right son?" Daniel diam ja. Ish tuli ka apa ni budak ni.. Mama senyum ja tapi yang senyuman orang berfikir lepas tu dia tengok saya lama. Macam fikir sesuatu.. "Ok." Ah???? Seriously? "Ma?? Betul?" Mama angguk-angguk ja.. "Wow good decision.. ok, after this, erica you cari aunti di office room ok" Ya, dia ada personal office room di rumah. Dato' Lee pun tapi dia jarang ada di rumah so jarang lah terbuka tu pintu office. Actually aunti maria dia ni suri rumah ja tapi dia macam ada business.. "Sure." saya jawab dia. Si daniel diam-diam ja. Makan sambil mendengar.
*****************
Tok tok tok! "come in.." Saya buka pintu then saya nampak aunti maria sedang type something di computer dia. "Oh erica.. i just informed the school about you through email.." "oh.. I see. Alright." "Have a seat,erica." "thank you" Saya duduk depan dia. Besarnya ni office. Sekeliling dia ada rak-rak yang tersusun rapi dengan buku-buku dan file-file. Sebelah kanan saya, ada sofa and meja kopi. Aircond pun ada dan ada chanderlier kecil tapi lawa. "Erica.. You mau start masuk sekolah bila?" "Bila semuanya okay dan terurus lah aunti.." "Kalau begitu, esok." "hah??" "Why? Esok you masuk and nanti aunti akan urus di sekolah lama you. Ok?" "Er.. Ok.." " Ok. Good! Esok you tumpang daniel ok.. Dia drive tu." "Ok aunti." No, not ok!! Naik kereta dengan daniel???? Can you imagine that?? Noooo!!
YOU ARE READING
MY LIFE BEFORE YOU
RomanceBased on real story. Erica mempunyai keluarga yang hidup susah. Sehingga suatu hari mengubah nasib mereka bahwa mama Erica diterima bekerja sebagai orang gaji di rumah orang kaya tersebut. Disitulah bermula kehidupan Erica dan mama nya sebagai orang...