CHAPTER 3

2.8K 99 2
                                    

"Ehem.. bila saya boleh kerja sini?" Mama tanya. Mungkin mama rasa kekok kali. Yalah datang untuk jadi maid, as a worker. Sekali kena treat macam sodara pulak. Hahah. "How about tomorrow?" "Oh.. boleh-boleh" lebar sudah tu senyuman mama. "Ok." Terus dia berdiri naik atas. Lima minit gitu dia turun balik di tangan dia ada file warna oren. Dia duduk balik tempat dia duduk tadi. "Helen, you isi ini dulu to confirm you as my maid. And you baca apa-apa yang ada di sana." "Ba okay.." Maka leher saya pun automatik memanjang sebab mau menyibuk juga. Jantung saya hampir stop bergerak lepas baca tu form. Mama harus tinggal sana. No!!! Saya tidak mau tinggal sendiri. "Em.. aunti. Kalau mama saya pulang balik kerja, tidak boleh kah? Jangan risau punctual juga mama saya." Terus mama siku saya. "Rica?" "Ma. Saya tidak mau sendiri" "Erei macam budak kecil lagi kau rica" Bayangkanlah bergaduh depan majikan hahaha. Bikin malu! "Rica, you can stay here too if you want. Cuma aunti tidak dapat kasi benar mama you pulang balik.." Seriously?!!! yay! but its not easy.. Dari sini pergi sekolah pun 20minit. Patah kaki kalau begitu tiap hari. Kalau di rumah 10 minit seja sebab ada shortcut. "Rica, kau ikut mama la.. kau berhenti ja tu kerja." Terbesar mata si aunti maria. "kerja??! you kerja apa ah liang moi? masih muda aiyo. Masih school kids mah kan? you jangan fikir pasal kerja dulu amoi" "aunti saya pun mau ada earning.. hidup saya sama mama tidak senang." "aiyo.. kalau you betul mau duit, you apply maid juga sini lah." "really I can?" Saya tengok mama, dia diam-diam ja. Tu aunti pun angguk-angguk ja.
************************
Sampai rumah sudah. Driver aunti tu yang hantar. "Rica.. Kau buat perangai lagi!" "Ma.. saya tidak mau ba pisah-pisah ni." sesi pujuk mama! hehe. "dari kau ja lah.. jangan kasih susah mama pula." "okay bos!" Macam biasa jam 7 saya pergi kerja. Besok off day sebab hari sunday! Yay. Siapa juga tidak suka cuti huhu. Sekali seminggu seja ni. Balik kerja jam 3 subuh. Masuk bilik terus tidur. Penat bogia! Hehe. Besoknya mama packing barang-barang. Saya hari isnin baru pergi sana sebab belum lagi saya berhenti sana 7E. "Hati-hati kau sini rica. Kalau masak apa-apa, tutup gas. Kalau keluar, tutup semua tu current. Kunci pintu depan dan belakang. Jangan kasi hilang kunci rumah. Jangan lupa makan.." "Eee iya ba ma. Mama ni. Mama pun jangan lupa makan. Nanti rica datang." Terus mama jalan. Macam biasa tumpang jiran. Sebab jiran saya ni dia kerja area-area rumah aunti maria juga. Jiran saya ni cousin jauh tapi tidak rapat. Fast forward pergi hari isnin, macam biasa saya sekolah lepas tu balik rumah and terus saya text manager. Tak sabo nak jumpa mama! Hehe. Manager pun cakap hantar baju baru dapat gaji. Tengahari tu hantar lah baju terus direct pergi rumah aunti maria. Sampai-sampai ja.......

MY LIFE BEFORE YOU Where stories live. Discover now