5

5.2K 299 14
                                    

[seminggu kemudian]

aku merenung addrian yang sedang bermain pen. muka addrian asyik teringatkan aku dekat farhad. nampaknya bukan aku sorang yang tak fokus dalam kelas. addrian menoleh memandang aku yang sedang membaringkan kepala di atas meja beralaskan lengan.

"iman-".

" kenapa kau rahsiakan dari aku?". aku memotong percakapan addrian. dia membisu.

jeda.

"sebab kau suka farhad.".

suka? aku terfikir, selama ni aku suka farhad atau aku cuma anggap farhad sebagai abang? aku tak pernah terfikir nak hidup sama-sama dengan dia. tua dengan dia sama-sama. aku cuma fikir yang aku nak dia ada dekat sisi aku macam syaf. aku keliru dengan perasaan sendiri.

"kalau kau sayang aku en, aku nak kau janji dengan aku sesuatu.".

"Janji apa? kau tahukan aku ni jenis mungkir janji.".

" HSHA aku tahu tapi kau kena janji jugak dengan aku.".

"aku tak suka dipaksa.".

" nawal iman.".

"apa?".

" cepatlah janji.".

"ya Allah janji apa fad?".

"janji dengan aku kau kena berusaha sayang addrian.".

" iman.".

"aku akan balas dendam.".

" macam mana? kau tak kenal pun siapa yang langgar dia. aku? aku pun cuba terima yang abang aku sendiri dah tak ada.". ujar addrian.

"ad, aku dah janji.".

" janji untuk usaha sayang aku?". muka addrian nampak sedikit kecewa?

"perasaan tak boleh dipaksa iman. kalau kau taknak, sampai bila-bila pon hati kau takkan terima.".

" tapi aku dah janji.".

"tak semua janji perlu ditepati, lagi soal hati yang kau sendiri tak pasti. aku taknak kau menyesal sayang aku."

ada betul jugak apa yang addrian kata. macam mana aku nak paksa hati aku hanya untuk janji? janji yang aku sendiri tak pasti aku dapat tunaikan.

"ad, tolong aku.".

" aku akan tolong kalau ada peningkatan, kalau cari tak ada hasil aku stop.".

addrian bangun lalu dia keluar dari kelas. masa seni visual baru saja habis. cikgu pula dah keluar.

"man, rehat?".

aku mengangkat kepala lalu geleng.

" aku tak ada selera lah akmal. kau rehatlah dengan nurin.".

"yakin? nak aku belikan apa-apa?". akmal nampak risau tapi aku hanya buat tak nampak sebab aku taknak buat dia lebih risau.

" milo ais.".

akmal berlalu keluar selepas mendapat jawapan dari aku. duduk dalam kelas rasa sesak kerana ada mata-mata yang memandang. aku buat keputusan untuk lepak tepi padang.

aku sandarkan badan aku di batang pokok yang besar itu. aku taktahu nama pokok ni apa tapi aku suka sebab dia dapat halang cahaya matahari dari terus menembusi ke arah aku.

"man kau pernah terfikir tak kau nak jadi apa?".

" erm tak.".

"kenapa?".

seketul nawal iman Where stories live. Discover now