8

5.1K 250 6
                                    

hari ni hari ahad dan aku di sini. ramai pelajar taekwondo yang baru sampai. aku tak dapat join kelas sekali walaupun aku dah datang. semua salah addrian. addrian punca. kalaulah addrian tak rempuh aku semalam.

"oi man asal kaki kau ni?".

aku terkejut jugak bila taqif tanya tentang kaki aku sebelum ni mana dia pernah kisah. aku accident ke apa ke buat taktahu je. i feel special.

" terseliuh ah qif. addrian buat.".

"ouh, sian. kau kan yang tengok budak-budak tu? jangan suruh aku.".

" memang aku boleh tolong diorang dengan keadaan macam ni.". perli aku.

"akmal ada.".

" report dekat sir.".

aku tahu sangat perangai malaun sorang ni. dia nak pergi memonteng kelas. aku tahulah dia nak pergi mana kalau tak tolong budak-budak tu bila sir yang arah. budak nya pun bukan senang nak jaga, jenis kurang ajar mintak mulut dipijak pun ada.

" suruh taqish.".

"buatlah apa yang kau nak.".

langkah taqif terhenti. dia tahu apabila suara aku tegas itu bermakna aku akan mengamuk. walaupun aku tak paksa tapi dari ton suara aku dia tahu dia dalam bahaya.

" tapi taqish-".

taqish tu lagi tak payah cakap. yang sorang memang pemalas, lagi sorang sepuluh kali ganda malasnya.

"kau pekak?".

" hish."

"apa hish? kau nak kena denda? kerja kau ni memonteng je. aku report dekat sir tahu lah.".

" taknak!". taqif menghentak kaki. childish.

"taqish mana?".

" dia- dia pergi tandas.". taqif mengelak dari bercakap hal sebenar.

"kau panggil dia dulu sebelum kau tengok budak-budak tu. kau tak sampai sini lagi 3 minit kau tahu apa akan jadi.".

" baik!".

taqif berlari keluar dari dewan tertutup ini. dia pernah tengok aku denda budak sebab curi tulang masa kelas. habis budak tu kena basuh dengan aku.

alhamdulillah sekarang dia atlet sir sebab aku denda dia dulu. sampai sekarang kalau bertanding pingat emas dia bawak balik rumah. walaupun aku takde tapi tak apa. sebab aku memang taknak jadi atlet.

"man, asal datang?".

suara akmal dari muka pintu dewan aku pandang. kakinya melangkah ke arah aku. tak hairan kalau akmal pun join kelas ni. pakcik dia lah guru yang mengajar kami tapi itulah, akmal baru nak belajar apabila dia tahu aku join kelas ni.

" aku bosan duduk rumah.".

"kau tu sakit buat cara sakit.". akmal membetulkan ikatan tali pinggang merahnya.

" memanglah sakit sebab tu aku tengah duduk tunggu taqif tengok-tengokkan diorang.".

"kau tak takut ke budak-budak tu tak dengar cakap taqif? yelah diorang takut dengan kau je.".

akmal duduk di sebelah aku. kami memandang semua pelajar taekwondo sedang merenggangkan badan. bukan apa tapi sir pun takut dengan aku.

" aku dekat sini. berani ke diorang tak dengar cakap taqif? lainlah aku tak datang, sir takde pun bukan tahu nak pergi ajar budak-budak tu. sir dahlah selalu buzy dengan atlet dia.".

"kenapa tak suruh aku?".

"dapat black belt dulu akmal. kau kena buat sir percaya dengan kebolehan kau.".

seketul nawal iman Where stories live. Discover now