aku menggosok hidung aku. gatal nyah.
"nah ni hidu ni.". akmal menghulur minyak kapak.
" iyek taknakk!". nak muntah aku weh bau dia. taknakkk.
"kau nampak aku kesah?". akmal meletakkan botol minyak kapak itu betul-betul di bawah hidung aku.
ASAL TAK SUMBAT JE TERUS DALAM HIDUNG AKU?!
" tahan. jangan muntah.".
aku menutup mulut. kang termuntah mahu kena baling keluar dari tingkap. dahlah tingkat 10, tak pasal pasal terus jumpa Allah.
akmal menarik minyak kapak tadi lalu menutupnya. kesian dekat aku lah tu. tapi baunya ada lagi doh.
"esok kau dah boleh discharge.".
"ala kejapnya.".
" otak kau kejap. dah nak sebulan kau duduk sini.".
"ala sebulan je.".
" isnin nanti kau start sekolah balik.".
"malaslah.".
akmal menyua nasi goreng di atas sudu itu ke arah mulut aku. dari dulu aku cakap aku ada tangan nak makan sendiri tapi dia nak suap jugak terpakssalah aku ikutkan je. kalau tak aku kena makan makanan hospital. tawar doh, lagi baik kena suap makanan sedap kan? lagi lagi tak payah habis tenaga nak angkat tangan.
" termenung apa? cepat makan. sakit tangan aku.".
"ya ya.". aku terus menyuap nasi itu ke dalam mulut aku.
" kompang dipalu... pengantin baru...".
"kepala engko.". ikmal terus dicarut oleh akmal tanpa belas kasihan.
" elele kau suka, cakap suka.".
"kau nak mati ke?".
" elele, iman kau nak tahu tak? akmal kan dia- mmm!".
habis terabur nasi yang akmal dah ceduk tadi sebab nak halang ikmal menyambung ayatnya.
"akmal kenapa? dia gay ke? dia suka kau?".
" otak kau. tak ingin aku.". kata ikmal dan buat gaya mahu muntah.
"ala jujur jelah. kau suka aku kan sebenarnya?". akmal terus merenung ke dalam mata ikmal.
" TAKNAK!".
ikmal cuba melarikan diri tetapi akmal lebih pantas memeluk pinggang ikmal.
"MAMA!! IMAN TOLONG AKU DOH! AKU DAH TAK SUCI!! IMANN!!".
" ni hospital weh, bukan konsert.". kata iman.
"AHH AKU DAH TAK SUCI!!".
pak!
ikmal terus senyap.
" ha reti pun senyap.". berkerut dahi syaf cuba menahan amarahnya.
"kau tengok dah pukul berapa sekarang. kau dah solat belum?". abang aku ni dah macam bapak bapak dah.
" belum.". jam sudah menunjukkan pukul 8 malam.
"KO PERGI SOLAT SEKARANG!". naik hantu syaf. akmal dan ikmal mencicit lari pergi ke tandas. sambil itu mereka sempat bergaduh lagi siapa sampai dulu.
" man.".
"ha?". aku memberi syaf sedikit ruang untuk duduk di sebelah aku.
" aku nak mintak maaf.".
"untuk apa? patutnya aku yang mintak maaf dulu sebab tak ingat kau sebagai abang aku.".
syaf tersenyum lalu mengusap kepala aku kasar. banyak soalan aku nak tanya dia. pasal araa, kembar aku, pasal mama dengan papa.
YOU ARE READING
seketul nawal iman
Romance" kau iman kan?". "mana kau kenal aku?". " satu sekolah kenal kau.". "tak mungkin.". ... " man, aku dah janji dengan diri aku yang aku takkan biarkan orang lain pukul kau.". "geli aku dengar.". "dia cari pasal dengan kau maksudnya dia cari pasal...