aku mengurut kepala yang berdenyut. sejak semalam sakit kepala je. fikir pasal rakaman yang zafriq bagi, tambah pulak tentang gambar polaroid tu. pening.
"man.".
addrian memandang aku risau.
" kau ok?".
aku hanya mengangguk. aku memandang ke hadapan. cikgu rosmah sedang menulis di papan putih. dari mula kelas tadi apa pun tak masuk.
"cikgu suruh highlight benda penting yang cikgu tulis dekat depan tu dalam buku.". terang addrian. takut aku tak fahamlah tu.
aku membuka penutup highlight.
" ad.".
"hm?". addrian fokus menghighlight isi penting dalam buku nota fizik kepunyaannya.. aku tanpa ragu menconteng tangan addrian menggunakan highlight.
" apa iman?". tanya addrian tak puas hati. tangan yang mempunyai contengan warna biru itu digosok supaya hilang.
"kata kena highlight benda penting je.".
terkelu lidah addrian. telinga addrian mula memerah. tangannya juga mula berhenti dari menggosok tempat berconteng tadi.
" sejuk ke ad? kenapa telinga kau merah?".
"diamlah. buat kerja kau.". addrian menyambung fokus kepada cikgu rosmah.
" addrian.".
"apa lagi?".
" tu.". aku menunjukkan penutup highlight biru tadi sudah jatuh di bawah meja addrian.
"haih kau ni.". addrian menunduk untuk mencapai penutup itu. highlight yang aku masih pegang menconteng dahi addrian. serius ini tak sengaja.
" iman!". addrian membetulkan posisi duduknya.
"apa yang bising-bising tu?". cikgu rosmah memandang addrian sambil bercekak pinggang.
" addrian, saya suruh kamu highlight buku bukan highlight dahi kamu.".
"HAHAHAHAHA.". satu kelas tertawa kuat.
addrian mengusap dahinya untuk menghilangkan kesan contengan itu.
" iman cikgu! dia highlight saya dulu!". adu addrian.
"eh aku pulak.".
" cikgu tengok ni.". addrian menunjukkan tangannya. kaki mengadu lah addrian ni.
"iman, apa kacau anak teruna orang ni?".
" tak cikgu, bukannn.". siot punya addrian.
"dah dah fokus.".
aku memukul addrian perlahan menggunakan kotak pensel aku.
" aduh aduh.". addrian mengusap lengannya yang sakit.
"padan muka kau. balasan.". aku menjelirkan lidah. berani dia mengadu dekat cikgu apa yang aku buat? tunggu aku balas dendam MUAHAHAHA.
...
" iman nak turun makan tak?". akmal mengetuk meja aku. aku membuka mata dengan malas. mengantuk, sakit kepala.
"belikan air milo.".
" ok.".
aku meletakkan kepala kembali.
"eh akmal dui-". akmal sudah tiada di dalam kelas. cepat betul dia keluar. baru 3 saat.
" x bawak sebelah, 3x tolak dengan x...".
dengar suara pun aku tahu ikmal sedang mengira sambil mengangguk kepala. dulu katanya senang faham kalau buat macam tu. adalah sekali aku buat, ilmu apa pun tak keluar HAHA.
YOU ARE READING
seketul nawal iman
Romance" kau iman kan?". "mana kau kenal aku?". " satu sekolah kenal kau.". "tak mungkin.". ... " man, aku dah janji dengan diri aku yang aku takkan biarkan orang lain pukul kau.". "geli aku dengar.". "dia cari pasal dengan kau maksudnya dia cari pasal...