Na językach

1.2K 138 74
                                    

Jak wiadomo, w Na Językach poruszamy głównie tematy o których jest głośno na polskim Wattpadzie oraz grupie Wattpad Polska. Nie zmienia to jednak faktu, że od czasu do czasu trzeba zająć się też czymś, co nie wzbudza kontrowersji oraz gównoburz. Nastała wiosna, u mnie jest wyjątkowo bardzo cieplutko i przyjemnie – zajmijmy się czymś spokojnym, czymś, co w każdej posiadanej u siebie pracy powinno wzbudzać chociaż namiastkę uśmiechu na twarzach Wattpadowych czytelników.

Do, przejętego dziś, kącika wattpadowych pogawędek, zaprosiłam niezastąpione członkinie WuW Crew: Fenoloftaleine, Katherine_Dark, ArcanumFelis25 oraz darkhill_4ever, abyśmy razem porozmawiały właśnie na temat kategorii humor.

Polishkathel: Wiele z nas (redaktorek) podczas szukania materiałów do artykułów na ten numer, musiało zajrzeć do kategorii "humor" chociażby na chwilę. Przyznam, że to, co tam zastałam, wprawiło mnie w ogromne zaskoczenie (niestety w negatywnym tego słowa znaczeniu) oraz swego rodzaju odrazę. Było tam dosłownie wszystko, oprócz właśnie humoru! Artbooki, dziwne książki z nieśmiesznymi żartami, nieudolnie napisane fanfictiony o Polskich YouTuberach. Jasne, większością z nich są parodie, jednak bywają one na tak niskim poziomie, że, zamiast radości, wzbudzają czysty żal oraz nawet złość poprzez sposób, w jaki zostały napisane. Co sądzicie na ten temat? Zaglądałyście w ogóle kiedykolwiek do kategorii "humor"?

Fenoloftaleine: Och, kategoria humor... Pisałam recenzję, więc znalezienie opowiadania na jakimkolwiek poziomie było prawie awykonalne. Dosłownie, wszędzie art booki i jak jeszcze zrozumiem te, w których rzeczywiście mieści się sztuka, obrazy malowane przez autorów, to nigdy nie zrozumiem memów na Wattpadzie! Jak sama nazwa wskazuje, jest to strona dla pisarzy, a możliwość dodawania zdjęć jest do tego, żeby móc pisać opowiadania z obrazkami, najczęściej w poradnikach. Najchętniej pozgłaszałabym takie prace, bo uważam je za czysty spam. Jeśli chodzi o książki z żartami... ile my mamy lat i czy nie potrafimy wejść na stronę z żartami? Albo mam pomysł! Niech ktoś założy stronę do wymyślania swoich żartów i hulaj dusza, piekła nie ma. A co do parodii... to musi mieć jakiś smak. Już nie wymagam, żeby to było wykwintne, ale jednak nie chcę czytać sprośnych rzeczy, niesmacznych, nieśmiesznych, czy – to chyba najgorsza rzecz! – z b ł ę d a m i o r t o g r a f i c z n y m i ! Jak można pisać błędnie i uważać to za śmieszne? Prawdziwy humor musi być na poziomie, bo inaczej będzie to bardzo niski humor. A pracę do recenzji dostałam z polecenia.

Katherine_Dark: Ostatnimi czasy moje życie to jedna wielka maturalna depresja i gdy chciałam się chociaż na chwilę uśmiechnąć, przez co zaglądnęłam właśnie do kategorii humor, to zdołowałam się jeszcze bardziej. Większość tekstów jest tak żałosna, że już moja sześcioletnia siostra jest zabawniejsza. Niestety, z przykrością muszę stwierdzić, że jedyny humor można znaleźć, paradoksalnie, w opowiadaniach z innych kategorii.

ArcanumFelis25: Kategoria humor to zbiorowisko wszystkiego, co według autorów jest śmieszne. Myślę, że to zależy od gustu, ale szczerze mówiąc, ja nawet tam nie zaglądam. Być może jestem zbyt poważna, ale takie opowiadania według mnie są po prostu słabe.

darkhill_4ever: Kategoria "humor" od zawsze mnie odstraszała, co jest dość dziwnie, ponieważ należę do "śmieszków". Niestety, nie znalazłam tam nic, czego bym oczekiwała od takiej właśnie kategorii. Autorzy piszący dla humoru chyba uważają, że popełnienie celowo wszystkich istniejących błędów w pisowni języka polskiego jest komiczne. Nie dokopałam się do lepszej strony tej kategorii, ponieważ zwątpiłam w nią po kilku minutach szperania.


Polishkathel: Jesteście na Wattpadzie już spory kawał czasu – trafiłyście kiedykolwiek na jakieś humorystyczne opowiadanie, które naprawdę pasowało do tej kategorii?

Fenoloftaleine: Szczerze powiedziawszy, przez ten cały rok nie zaglądałam do tej kategorii... po prostu nie przepadam za humorem; może jestem zbyt pesymistyczna? Jednak podczas szukania prac do recenzji, znalazłam pracę @yenneferslut "Wybranka", która – zakładam z góry – jest traktowana poważnie wśród tego całego memiarstwa. Dodatkowo "Popełniłam Samobójstwo", autorstwa @natinatinati01 wygląda poważnie.

Katherine_Dark: Nie, nie i jeszcze raz nie. W tej kategorii znalezienie czegoś dobrego, to jak szukanie igły w stogu siana. Nie przeczę, że istnieje tam jakieś dobre opowiadanie, ale osobiście nie natrafiłam na takie. Za to w innych kategoriach jest pełno humoru! Jednymi z moich ulubionych historii, gdzie bywały momenty, gdy szczerze się uśmiałam, są "Aldehyd walerianowy", "Buenaventura", "Mallaroy" oraz większość prac yourlittleboo.

ArcanumFelis25: Czytam jedynie fanfiction z fandomu hp i wiele z nich mogłoby się znaleźć w kategorii humor. Przykładowo "Zenit skrajnych uczuć" SelenyFeltson.

darkhill_4ever: Coraz mniej zatapiam się w wattpadzie, więc ciężko mi to określić z takiej perspektywy czasu, ale trafiłam na wiele humorystycznych opowiadań, które miały dobrą fabułę i były przyzwoicie napisane. Niestety jednak (nie wiem dlaczego) nie były wpisane do kategorii "humor". Prawdopodobnie nawet jeśli ktoś pisze coś pod tę kategorię, nie wsadza tam tego, ponieważ ginie to w otchłani wszelkiego dziadostwa, co wpływa na niską liczbę czytelników.


Polishkathel: Dlaczego kategoria humor jest tak strasznie zaśmiecana?

Fenoloftaleine: Bo ludzie mylą parodie z szydzeniem, humor z tanim konsumpcjonizmem i robią wszystko, żeby dostać gwiazdki.

Katherine_Dark: Zgaduję, że to wina tych turbośmieszków i mentalnych gimbusów. Wydaje im się zapewne, że takie prace są zabawne, ale, trust me, nie są.

ArcanumFelis25: Tak jak mówiłam wcześniej: wszystko zależy od gustów i guścików autorów. Każdego śmieszy co innego i to zapewne dlatego odnajdujemy tam tyle raków.

darkhill_4ever: Myślę, że ludzie źle ją interpretują. Skoro jest to humor, to wrzucają tam memy i różne tego typu rzeczy, często też dlatego iż nie mają pomysłu na pisanie, więc jest to jakimś wyjściem, by zdobyć paru obserwatorów i czytelników. Innych taka prymitywna forma rozrywki po prostu bawi.


Polishkathel: Czy myślicie, że istnieje jakakolwiek szansa odratowania honoru tej kategorii?

Fenoloftaleine: Promujmy zdrowy humor, zgłaszajmy spam. To właściwie jak z ałtorkami, trzeba je naprowadzać na dobrą drogę i zapoznać je z wyższą kulturą. Tak, żeby odróżniali dobry smak od słabych żartów.

Katherine_Dark: Szansa zawsze istnieje. Teraz pozostaje tylko pytanie, czy istnieją jacyś odważni, którzy się za to zabiorą!

ArcanumFelis25: Na tę chwilę nie sądzę, że można tę kategorię jakoś nawrócić na odpowiedni tor. Może w przyszłości.

darkhill_4ever: Szczerze, ciężko stwierdzić. Na wattpadzie ciągle pojawiają się nowe, młode pokolenia, których bawi umieszczanie takich rzeczy, więc wątpię, aby można było to przezwyciężyć.

Bardzo dziękuję dziewczynom z redakcji za tę rozmowę.

Wy – kochani czytelnicy – pamiętajcie o najważniejszym! Nie ważne, czy piszecie w tej mało popularnej kategorii, czy nie. Owszem – każdy może próbować się wybić, jednak powinno robić się to porządnie: poprzez pisanie opowiadań, które na długo pozostaną w myślach czytelników. Takich, które rozbawią ich do łez oraz bólu brzuchów, po którym nie będą w stanie się ruszać. Nie dzięki czemuś, przez co stracą jakikolwiek szacunek do polskiego Wattpada...

Na sam koniec pozostawię Wam gorące pole do dyskusji oraz miejsce na przemyślenia. Jak odbieracie kategorię humor?

Because I'm happy #4Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz